ADJ: Etnografia laboratorium hakerskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-ADJ-13 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | ADJ: Etnografia laboratorium hakerskiego |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Założenia wstępne Wiedza o współczesnych teoriach socjologicznych Umiejętności w zakresie podstawowego kursu metod badań jakościowych (lub ekwiwalentu) Znajomość języka angielskiego w stopniu wystarczającym do czytania literatury naukowej Wymagania formalne Ukończony podstawowy kurs metod badań jakościowych dla dowolnych nauk społecznych (np. antropologia, psychologia, socjologia), umiejętność realizacji wywiadu częściowo strukturyzowanego, kodowanie I rzędu (wybrane 3 techniki), umiejętność sporządzenia noty z obserwacji. Ukończony kurs z zakresu współczesnych teorii socjologicznych lub ekwiwalentu. Kryteria doboru w przypadku większej liczby chętnych Dobór losowy |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Etnografia laboratorium to badanie koncentrujące się na społecznych aspektach tworzenia wiedzy. W ramach naszego przedmiotu zobaczymy jak tworzona jest wiedza związana z bezpieczeństwem komputerowym. Będziemy korzystać z teorii aktora-sieci i innych elementów studiów nad nauką i technologią. |
Pełny opis: |
Etnografia laboratorium to badanie koncentrujące się na społecznych aspektach tworzenia wiedzy. W ramach naszego przedmiotu zobaczymy jak tworzona jest wiedza związana z bezpieczeństwem komputerowym. Będziemy korzystać z teorii aktora-sieci i innych elementów studiów nad nauką i technologią. Warsztat badawczy mieści się w nurcie badań nad nauką (Science and Technology Studies), głównym narzędziem teoretycznym będzie teoria-aktora sieci. Drugim odniesieniem teoretycznym będzie książki Bielli Coleman. Trzecim: wybrane krytyki STS i lteratura środowiskowa |
Literatura: |
Hermanowicz, Joseph C. (2012): Lives in science. How institutions affect academic careers. Paperback ed. Chicago: University of Chicago Press. Latour, Bruno (1994): Where Are the Missing Masses? The Sociology of a Few Mundane Artifacts, w: Shaping technology/building society. Studies in sociothecnical change, red.Wiebe E. Bijker i John Law. Cambridge, MA: MIT Press (Inside technology), s. 225–259. Latour, Bruno (2013): Nadzieja Pandory. Eseje o rzeczywistości w studiach nad nauką. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (Polityka w Kulturze). Vertesi, Janet (2015): Seeing like a Rover. How robots, teams, and images craft knowledge of Mars. Chicago, London: The University of Chicago Press. |
Efekty uczenia się: |
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Raport badawczy na podstawie powierzonego materiału (ok. 1000 słów) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.