Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bezsens pracy - komunikacja sensu pracy w organizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-DD-FAK-Bpksp
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Bezsens pracy - komunikacja sensu pracy w organizacji
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:
Pełny opis:

Zadaniem zajęć jest przyjrzenie się i zbadanie dyskursu organizacji i w organizacji. Traktujemy tutaj organizację jako system organizujący komunikację – wytwarzanie znaczeń, które pozwalają pracownikom na tworzenie swych identyfikacji i znaczenia swej pracy, zarówno w organizacji, jak i własnym życiu. Temat ten jest istotny z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że formy zarządzania dużymi zespołami albo upowszechniają się, albo też stanowią przedmiot krytyki i zmian, zarówno w przedsiębiorstwach, rozbijających duże struktury na małe zespoły, jak i szerzej – według coraz powszechniejszej logiki projektowej pracy. Tym bardziej jednak, to jak organizacje opowiadają swoje działanie wpływa na to jaką rolę w społeczeństwie pełnią i jakie oczekiwania wobec nich mają różnoracy interesariusze (administracja, opinia publiczna, społeczności lokalne i trzeci sektor). Po drugie dlatego, że duże organizacje są powszechnie wybieranym miejscem pracy, w którym ludzie spędzają gros swojego życia. To jak opowiadają swoje doświadczenie pracy wpływa na ich motywację do działania, samopoczucie i satysfakcję z życia.

Analizując i badając dyskursy organizacyjne doktoranci poznają rozmaite perspektywy badawcze i krytyczne, odnoszone podczas seminarium do materiału empirycznego, zgromadzonego podczas warsztatów badawczych, literatury nastawionej na praktykę zarządzania oraz takiej, która ową praktykę krytykuje. Zaangażowanie, lojalność, budowanie obietnic i misji, tworzenie systemów komunikacji, diagnozy konfliktów i porażek stanowić będą m.in. kanwę do dyskusji nad teoriami i analizami współczesnych organizacji. W trakcie zajęć przyjrzymy się następującym zagadnieniom:

• ideologiom pracy – dlaczego, jak i po co pracujemy

• kulturze organizacyjnej i sposobom jej opisu - systemom symbolicznym i relacjom władzy je kształtującym

• roli historii w działaniach organizacji – tego jak przeszłość (historia działań, osoba założyciela czy ważne wydarzenia) wpływa na dzisiejsze decyzje

• narracjom doświadczeń pracowników – nadawaniu sensu miejscu pracy i miejscu w strukturze pracy w organizacji

Literatura:

K. Fog, Ch. Budtz, S. Blanchette Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie, Saatchi&Saatchi Poland, Warszawa 2011

Hatch, MJ & Schultz, M 2008, Taking Brand Initiative: How Companies Can Align Strategy, Culture, and Identity Through Corporate Branding. Jossey-Bass, Incorporated Publishers, San Francisco.

E. Dunn “Prywatyzując Polskę. O bobofrutach, wielkim biznesie i restrukturyzacji pracy”, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008

Jovchelovitch, Sandra; Bauer, Martin W. (2000). Narrative interviewing [online]. London: LSE Research Online.

Gabriel, Y., & Griffiths, D. S. 2004. Stories in organizational research. In C. Cassell, & G. Symon (Eds.), Essential guide to qualitative methods in organizational research: 114-126. London: Sage.

J. Hryniewicz, Stosunki pracy w polskich organizacjach, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007

Czarzasty, J., Kultura organizacyjna małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, w: Rzemieślnicy i biznesmeni, J. Gardawski (red.), WN Scholar, Warszawa 2013, s. 274-309

Weber, M., Etyka protestancka a duch kapitalizmu

Boltanski L., Thevenot L., On Justification

Standing G. Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia

K_W01 Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu socjologii, nauk społecznych i nauk humanistycznych

K_W02 Posiada pogłębioną wiedzę o aktualnych osiągnięciach i kierunkach rozwoju socjologii

K_W07 Zna i rozumie związki między różnymi podejściami teoretycznymi a podejmowanymi badaniami

K_U01 Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do identyfikowania i analizowania zjawisk i procesów społecznych i kulturowych

K_U02 Posiada umiejętność formułowania pytań badawczych

K_U05 Potrafi dokonać porównania i krytycznej interpretacji różnych stanowisk teoretycznych

i metodologicznych

K_K01 Jest świadomy społecznej i etycznej odpowiedzialności za działania podejmowane w ramach pracy naukowej

K_K03 Jest przygotowany do dyskusji w zakresie uzasadniania i budowania własnej linii argumentacyjnej

K_K04 Wykształca postawę analitycznego i krytycznego myślenia o zjawiskach i procesach społecznych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)