Bezsens pracy - komunikacja sensu pracy w organizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-DD-FAK-Bpksp |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bezsens pracy - komunikacja sensu pracy w organizacji |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: | |
Pełny opis: |
Zadaniem zajęć jest przyjrzenie się i zbadanie dyskursu organizacji i w organizacji. Traktujemy tutaj organizację jako system organizujący komunikację – wytwarzanie znaczeń, które pozwalają pracownikom na tworzenie swych identyfikacji i znaczenia swej pracy, zarówno w organizacji, jak i własnym życiu. Temat ten jest istotny z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że formy zarządzania dużymi zespołami albo upowszechniają się, albo też stanowią przedmiot krytyki i zmian, zarówno w przedsiębiorstwach, rozbijających duże struktury na małe zespoły, jak i szerzej – według coraz powszechniejszej logiki projektowej pracy. Tym bardziej jednak, to jak organizacje opowiadają swoje działanie wpływa na to jaką rolę w społeczeństwie pełnią i jakie oczekiwania wobec nich mają różnoracy interesariusze (administracja, opinia publiczna, społeczności lokalne i trzeci sektor). Po drugie dlatego, że duże organizacje są powszechnie wybieranym miejscem pracy, w którym ludzie spędzają gros swojego życia. To jak opowiadają swoje doświadczenie pracy wpływa na ich motywację do działania, samopoczucie i satysfakcję z życia. Analizując i badając dyskursy organizacyjne doktoranci poznają rozmaite perspektywy badawcze i krytyczne, odnoszone podczas seminarium do materiału empirycznego, zgromadzonego podczas warsztatów badawczych, literatury nastawionej na praktykę zarządzania oraz takiej, która ową praktykę krytykuje. Zaangażowanie, lojalność, budowanie obietnic i misji, tworzenie systemów komunikacji, diagnozy konfliktów i porażek stanowić będą m.in. kanwę do dyskusji nad teoriami i analizami współczesnych organizacji. W trakcie zajęć przyjrzymy się następującym zagadnieniom: • ideologiom pracy – dlaczego, jak i po co pracujemy • kulturze organizacyjnej i sposobom jej opisu - systemom symbolicznym i relacjom władzy je kształtującym • roli historii w działaniach organizacji – tego jak przeszłość (historia działań, osoba założyciela czy ważne wydarzenia) wpływa na dzisiejsze decyzje • narracjom doświadczeń pracowników – nadawaniu sensu miejscu pracy i miejscu w strukturze pracy w organizacji |
Literatura: |
K. Fog, Ch. Budtz, S. Blanchette Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie, Saatchi&Saatchi Poland, Warszawa 2011 Hatch, MJ & Schultz, M 2008, Taking Brand Initiative: How Companies Can Align Strategy, Culture, and Identity Through Corporate Branding. Jossey-Bass, Incorporated Publishers, San Francisco. E. Dunn “Prywatyzując Polskę. O bobofrutach, wielkim biznesie i restrukturyzacji pracy”, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008 Jovchelovitch, Sandra; Bauer, Martin W. (2000). Narrative interviewing [online]. London: LSE Research Online. Gabriel, Y., & Griffiths, D. S. 2004. Stories in organizational research. In C. Cassell, & G. Symon (Eds.), Essential guide to qualitative methods in organizational research: 114-126. London: Sage. J. Hryniewicz, Stosunki pracy w polskich organizacjach, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007 Czarzasty, J., Kultura organizacyjna małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, w: Rzemieślnicy i biznesmeni, J. Gardawski (red.), WN Scholar, Warszawa 2013, s. 274-309 Weber, M., Etyka protestancka a duch kapitalizmu Boltanski L., Thevenot L., On Justification Standing G. Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia K_W01 Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu socjologii, nauk społecznych i nauk humanistycznych K_W02 Posiada pogłębioną wiedzę o aktualnych osiągnięciach i kierunkach rozwoju socjologii K_W07 Zna i rozumie związki między różnymi podejściami teoretycznymi a podejmowanymi badaniami K_U01 Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do identyfikowania i analizowania zjawisk i procesów społecznych i kulturowych K_U02 Posiada umiejętność formułowania pytań badawczych K_U05 Potrafi dokonać porównania i krytycznej interpretacji różnych stanowisk teoretycznych i metodologicznych K_K01 Jest świadomy społecznej i etycznej odpowiedzialności za działania podejmowane w ramach pracy naukowej K_K03 Jest przygotowany do dyskusji w zakresie uzasadniania i budowania własnej linii argumentacyjnej K_K04 Wykształca postawę analitycznego i krytycznego myślenia o zjawiskach i procesach społecznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.