Jak przygotować aplikację stypendialną i grantową? Warsztat badacza i badaczki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-DD-FAKL-ASiG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Jak przygotować aplikację stypendialną i grantową? Warsztat badacza i badaczki |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Pełny opis: |
Choć przygotowywanie aplikacji stypendialnych i grantowych stało się istotną częścią kariery naukowej, czynnościom tym zazwyczaj nie poświęca się należytej uwagi podczas studiów. Oczekuje się raczej, że zdolni młodzi ludzie posiadają wszelkie potrzebne umiejętności i prędzej czy później sami nauczą się, jak przygotowywać udane wnioski. Niektórym udaje się to osiągnąć, ale jest to długi i czasochłonny proces, a wygrani tak czy inaczej wbrew temu, co się uważa korzystają z pomocy innych. Korzystają z uprzejmości bardziej doświadczonych kolegów i koleżanek po fachu: dowiadując się od nich o konkursach, czytając ich wnioski, prosząc o skomentowanie wstępnej wersji aplikacji czy przeprowadzenie próbnej rozmowy kwalifikacyjnej. Korzystają też z wiedzy personelu administracyjnego, próbując zrozumieć biurokratyczne zawiłości. Wychodząc z osobistych doświadczeń przy składaniu aplikacji stypendialnych i grantowych oraz doświadczeń uczestników i zapraszanych na warsztat gości (np. osób, którym przyznano środki; recenzentów i członków paneli oceniających, pracowników sekcji badań), będziemy starali się tę wiedzę o przygotowywaniu różnego rodzaju aplikacji uwspólnić i dzielić się nią z innymi członkami środowiska naukowego IS. Będziemy razem zastanawiać się, czym jest dobry wniosek, jak go później zrealizować i ćwiczyć pisanie poszczególnych części aplikacji. W tym celu m.in. zidentyfikujemy stypendia przeznaczone dla doktorantów i młodych naukowców, zgromadzimy złożone przez uczestników zajęć i innych zaprzyjaźnionych badaczy wnioski oraz otrzymane przez nich recenzje, przeczytamy poszczególne części różnych wniosków i spróbujemy przygotować lub poprawiać własne aplikacje. Zastanowimy się też, jak wybrać ośrodek zagraniczny czy przygotować się na rozmowę kwalifikacyjną. Zajęcia mają formułę otwartą i eksperymentalną, co oznacza, że wybór tematów i forma zajęć będzie dostosowywana do potrzeb uczestników. W ramach kursu prócz zajęć grupowych przewidziane są też konsultacje indywidualne. |
Literatura: |
Bibliografia (wybrane): Jak napisać wniosek o finansowanie badań naukowych. Poradnik Rady Młodych Naukowców. Warszawa 2013, http://rmn.org.pl/images/PORADNIK%20RMN.pdf Wpisy dotyczące grantów z blogu Warsztat badacza Emanuela Kulczyckiego, (np. http://ekulczycki.pl/teoria_komunikacji/nie-dostales-grantu-moze-to-twoja-wina/); Research funding: 10 tips for writing a successful application https://www.theguardian.com/higher-education-network/blog/2013/apr/19/tips-successful-research-grant-funding |
Efekty uczenia się: |
Posiada wiedzę o konkursach stypendialnych i grantowych przeznaczonych dla doktorantów i młodej kadry naukowej Umie przygotować merytoryczną i formalną część aplikacji (m.in. sformułować cel badania i uzasadnić jego znaczenie, przygotować kosztorys i plan badania) K_U02 Posiada umiejętność formułowania pytań badawczych K_U10 Potrafi planować i organizować proces badawczy K_K03 Jest przygotowany do dyskusji w zakresie uzasadniania i budowania własnej linii argumentacyjnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.