Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Jak przygotować aplikację stypendialną i grantową? Warsztat badacza i badaczki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-DD-FAKL-ASiG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Jak przygotować aplikację stypendialną i grantową? Warsztat badacza i badaczki
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Pełny opis:

Choć przygotowywanie aplikacji stypendialnych i grantowych stało się istotną częścią kariery naukowej, czynnościom tym zazwyczaj nie poświęca się należytej uwagi podczas studiów. Oczekuje się raczej, że zdolni młodzi ludzie posiadają wszelkie potrzebne umiejętności i prędzej czy później sami nauczą się, jak przygotowywać udane wnioski. Niektórym udaje się to osiągnąć, ale jest to długi

i czasochłonny proces, a wygrani tak czy inaczej wbrew temu, co się uważa korzystają z pomocy innych. Korzystają z uprzejmości bardziej doświadczonych kolegów i koleżanek po fachu: dowiadując się od nich o konkursach, czytając ich wnioski, prosząc o skomentowanie wstępnej wersji aplikacji czy przeprowadzenie próbnej rozmowy kwalifikacyjnej. Korzystają też z wiedzy personelu administracyjnego, próbując zrozumieć biurokratyczne zawiłości. Wychodząc z osobistych doświadczeń przy składaniu aplikacji stypendialnych i grantowych oraz doświadczeń uczestników

i zapraszanych na warsztat gości (np. osób, którym przyznano środki; recenzentów i członków paneli oceniających, pracowników sekcji badań), będziemy starali się tę wiedzę o przygotowywaniu różnego rodzaju aplikacji uwspólnić i dzielić się nią z innymi członkami środowiska naukowego IS. Będziemy razem zastanawiać się, czym jest dobry wniosek, jak go później zrealizować i ćwiczyć pisanie poszczególnych części aplikacji. W tym celu m.in. zidentyfikujemy stypendia przeznaczone dla doktorantów i młodych naukowców, zgromadzimy złożone przez uczestników zajęć i innych zaprzyjaźnionych badaczy wnioski oraz otrzymane przez nich recenzje, przeczytamy poszczególne części różnych wniosków i spróbujemy przygotować lub poprawiać własne aplikacje. Zastanowimy się też, jak wybrać ośrodek zagraniczny czy przygotować się na rozmowę kwalifikacyjną. Zajęcia mają formułę otwartą i eksperymentalną, co oznacza, że wybór tematów i forma zajęć będzie dostosowywana do potrzeb uczestników. W ramach kursu prócz zajęć grupowych przewidziane są też konsultacje indywidualne.

Literatura:

Bibliografia (wybrane):

 Jak napisać wniosek o finansowanie badań naukowych. Poradnik Rady Młodych Naukowców. Warszawa 2013, http://rmn.org.pl/images/PORADNIK%20RMN.pdf

 Wpisy dotyczące grantów z blogu Warsztat badacza Emanuela Kulczyckiego, (np. http://ekulczycki.pl/teoria_komunikacji/nie-dostales-grantu-moze-to-twoja-wina/);

 Research funding: 10 tips for writing a successful application https://www.theguardian.com/higher-education-network/blog/2013/apr/19/tips-successful-research-grant-funding

Efekty uczenia się:

Posiada wiedzę o konkursach stypendialnych i grantowych przeznaczonych dla doktorantów i młodej kadry naukowej

Umie przygotować merytoryczną i formalną część aplikacji (m.in. sformułować cel badania i uzasadnić jego znaczenie, przygotować kosztorys i plan badania)

K_U02 Posiada umiejętność formułowania pytań badawczych

K_U10 Potrafi planować i organizować proces badawczy

K_K03 Jest przygotowany do dyskusji w zakresie uzasadniania i budowania własnej linii argumentacyjnej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)