Ile góralszczyzny w dzisiejszej góralszczyźnie? Studium tożsamości etniczno-kulturowej mieszkańców podhalańskiej gminy Kościelisko
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-FAKL32-LIC |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Ile góralszczyzny w dzisiejszej góralszczyźnie? Studium tożsamości etniczno-kulturowej mieszkańców podhalańskiej gminy Kościelisko |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Fak. warsztaty 30 h (semestr zimowy) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | W przypadku nadwyżki zgłoszeń chętni będą zobowiązani do przygotowania listu motywacyjnego, który będzie podlegał ocenie. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Celem warsztatu będzie próba zbadania współczesnych praktyk podtrzymujących tożsamość kulturowo-etniczną górali podhalańskich zamieszkujących gminę Kościelisko. W trakcie obozu badawczego studenci przyjrzą się budowaniu i odtwarzaniu tożsamości góralskiej z wykorzystywaniem tradycyjnych narzędzi, takich jak ceremonie etniczne czy język regionalny (gwara góralska), ale również nawiązujących do nowych form budowania wspólnoty (m.in. wspólnoty on-line). Wśród pytań badawczych znajdą się m.in. te związane z „prawdziwością” dzisiejszej tożsamości etniczno-kulturowej górali podhalańskich oraz jej „aktualnością” w dobie postępujących zmian cywilizacyjnych i społecznych, a także inne dotyczące etosu „prawdziwego górala” XXI wieku (m.in. kwestie praktyk religijnych czy upowszechnianych wzorów ról społecznych). |
Pełny opis: |
Celem warsztatu będzie próba zbadania współczesnych praktyk podtrzymujących tożsamość kulturowo-etniczną górali podhalańskich zamieszkujących gminę Kościelisko. W trakcie obozu badawczego studenci przyjrzą się budowaniu i odtwarzaniu tożsamości góralskiej z wykorzystywaniem tradycyjnych narzędzi, takich jak ceremonie etniczne czy język regionalny (gwara góralska), ale również nawiązujących do nowych form budowania wspólnoty (m.in. wspólnoty on-line). Wśród pytań badawczych znajdą się m.in. te związane z „prawdziwością” dzisiejszej tożsamości etniczno-kulturowej górali podhalańskich oraz jej „aktualnością” w dobie postępujących zmian cywilizacyjnych i społecznych, a także elementy etosu „prawdziwego górala” XXI wieku (m.in. kwestie praktyk religijnych czy upowszechnianych wzorów ról społecznych). Pierwsza część kursu będzie miała na celu zapoznanie studentów z podstawowymi teoriami dotyczącymi tożsamości kulturowej i etnicznej w dobie postępującej globalizacji. Kolejne zajęcia będą służyły wypracowaniu wspólnych założeń do badania terenowego, które odbędzie się pod koniec października 2018 roku. Pozostała część semestru będzie poświęcona rozważaniom nad współczesną tożsamością etniczno-kulturową górali podhalańskich i sposobami jej konstruowania i podtrzymywania. |
Literatura: |
1. M. Małanicz-Przybylska (red.), Co słychać na Podhalu? Tradycja we współczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014; 2. E. Nowicka, A. Wrona, Regionalizm czy nowa etniczność? Wieś podhalańska w XXI wieku, Wydawnictwo Nomos, Kraków 2015; 3. U. Janicka-Krzywda, K. Ceklarz, Czary góralskie. Magia Podtatrza i Beskidów Zachodnich, Wydawnictwo Tatrzańskiego Parku Narodowego, Zakopane 2014; 4. L. Kamiński, O mieszkańcach gór tatrzańskich. Najdawniejsza monografia etnograficzna Podhala, Oficyna Podhalańska, Kraków 1992; 5. A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość: „ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001; 6. B. Szacka, Czas przeszły, pamięć, mit, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006; 7. A. Kroh, Sklep potrzeb kulturalnych po remoncie, Wydawnictwo Mg, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne K_W10 posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach K_W14 posiada podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym Polski i współczesnego świata K_W15 posiada podstawową wiedzę o metodach badania zróżnicowania kulturowego K_W16 posiada podstawową wiedzę o problemach wynikających ze zróżnicowania kulturowego współczesnego społeczeństwa K_W18 zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych K_W20 wie jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe i jakościowe badanie empiryczne K_U03 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach K_U19 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w wyjeździe badawczym (październik 2018), przygotowanie projektu badawczego (w grupie) W toku semestru dozwolone są dwie nieusprawiedliwone nieobecności studenta. Usprawiedliwieniu mogą podlegać nie więcej niż trzy kolejne nieobecności. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej student może przystąpić do usntego zaliczenia poprawkowego w sesji poprawkowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.