Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ile góralszczyzny w dzisiejszej góralszczyźnie? Studium tożsamości etniczno-kulturowej mieszkańców podhalańskiej gminy Kościelisko

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-FAKL32-LIC
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ile góralszczyzny w dzisiejszej góralszczyźnie? Studium tożsamości etniczno-kulturowej mieszkańców podhalańskiej gminy Kościelisko
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Fak. warsztaty 30 h (semestr zimowy)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

W przypadku nadwyżki zgłoszeń chętni będą zobowiązani do przygotowania listu motywacyjnego, który będzie podlegał ocenie.

Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Celem warsztatu będzie próba zbadania współczesnych praktyk podtrzymujących tożsamość kulturowo-etniczną górali podhalańskich zamieszkujących gminę Kościelisko. W trakcie obozu badawczego studenci przyjrzą się budowaniu i odtwarzaniu tożsamości góralskiej z wykorzystywaniem tradycyjnych narzędzi, takich jak ceremonie etniczne czy język regionalny (gwara góralska), ale również nawiązujących do nowych form budowania wspólnoty (m.in. wspólnoty on-line). Wśród pytań badawczych znajdą się m.in. te związane z „prawdziwością” dzisiejszej tożsamości etniczno-kulturowej górali podhalańskich oraz jej „aktualnością” w dobie postępujących zmian cywilizacyjnych i społecznych, a także inne dotyczące etosu „prawdziwego górala” XXI wieku (m.in. kwestie praktyk religijnych czy upowszechnianych wzorów ról społecznych).

Pełny opis:

Celem warsztatu będzie próba zbadania współczesnych praktyk podtrzymujących tożsamość kulturowo-etniczną górali podhalańskich zamieszkujących gminę Kościelisko. W trakcie obozu badawczego studenci przyjrzą się budowaniu i odtwarzaniu tożsamości góralskiej z wykorzystywaniem tradycyjnych narzędzi, takich jak ceremonie etniczne czy język regionalny (gwara góralska), ale również nawiązujących do nowych form budowania wspólnoty (m.in. wspólnoty on-line). Wśród pytań badawczych znajdą się m.in. te związane z „prawdziwością” dzisiejszej tożsamości etniczno-kulturowej górali podhalańskich oraz jej „aktualnością” w dobie postępujących zmian cywilizacyjnych i społecznych, a także elementy etosu „prawdziwego górala” XXI wieku (m.in. kwestie praktyk religijnych czy upowszechnianych wzorów ról społecznych).

Pierwsza część kursu będzie miała na celu zapoznanie studentów z podstawowymi teoriami dotyczącymi tożsamości kulturowej i etnicznej w dobie postępującej globalizacji. Kolejne zajęcia będą służyły wypracowaniu wspólnych założeń do badania terenowego, które odbędzie się pod koniec października 2018 roku. Pozostała część semestru będzie poświęcona rozważaniom nad współczesną tożsamością etniczno-kulturową górali podhalańskich i sposobami jej konstruowania i podtrzymywania.

Literatura:

1. M. Małanicz-Przybylska (red.), Co słychać na Podhalu? Tradycja we współczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014;

2. E. Nowicka, A. Wrona, Regionalizm czy nowa etniczność? Wieś podhalańska w XXI wieku, Wydawnictwo Nomos, Kraków 2015;

3. U. Janicka-Krzywda, K. Ceklarz, Czary góralskie. Magia Podtatrza i Beskidów Zachodnich, Wydawnictwo Tatrzańskiego Parku Narodowego, Zakopane 2014;

4. L. Kamiński, O mieszkańcach gór tatrzańskich. Najdawniejsza monografia etnograficzna Podhala, Oficyna Podhalańska, Kraków 1992;

5. A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość: „ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001;

6. B. Szacka, Czas przeszły, pamięć, mit, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006;

7. A. Kroh, Sklep potrzeb kulturalnych po remoncie, Wydawnictwo Mg, Warszawa 2013.

Efekty uczenia się:

K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne

K_W10 posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach

K_W14 posiada podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym Polski i współczesnego świata

K_W15 posiada podstawową wiedzę o metodach badania zróżnicowania kulturowego

K_W16 posiada podstawową wiedzę o problemach wynikających ze zróżnicowania kulturowego współczesnego społeczeństwa

K_W18 zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych

K_W20 wie jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe i jakościowe badanie empiryczne

K_U03 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego

K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych

K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach

K_U19 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa

Metody i kryteria oceniania:

Udział w wyjeździe badawczym (październik 2018), przygotowanie projektu badawczego (w grupie)

W toku semestru dozwolone są dwie nieusprawiedliwone nieobecności studenta. Usprawiedliwieniu mogą podlegać nie więcej niż trzy kolejne nieobecności.

W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej student może przystąpić do usntego zaliczenia poprawkowego w sesji poprawkowej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)