Splatanie i rozplatanie społeczeństwa: wymiary życia społecznego w nowych mediach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-JIS-2-KON |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Splatanie i rozplatanie społeczeństwa: wymiary życia społecznego w nowych mediach |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sieci społeczne, które są cechą konstytutywną dla funkcjonowania tzw. nowych mediów są przedmiotem coraz bardziej intensywnych i rozległych analiz socjologicznych. Podstawowym celem zajęć jest analiza diagnoz oraz narzędzi diagnostycznych, które służą do badań układów społecznych powstałych dzięki nowym mediom. |
Pełny opis: |
Fakultet ma posłużyć do poznania przez studentów współczenych perspektyw badawczych umożliwiających analizę mechanizmów integracji społecznej, różnicowania społecznego oraz kontroli społecznej w mediach cyfrowych, potocznie określanych jako „nowe”. Dyskutując o teoriach, badaniach oraz podejściach badawczych także tych, które są stosowane w badaniach komercyjnych przyjrzymy się wybranym wymiarom procesów integracji oraz indywidualizacji w mediach cyfrowych, takich jak: platformy, ekonomia współdzielenia, grywalizacja, media społecznościowe, praca niematerialna oraz relacje intymne. |
Literatura: |
1. Castells E. The Network Society 2. Benkler, Yochai. The wealth of networks: How social production transforms markets and freedom. Yale University Press, 2006. 3. Jenkins, Henry. Convergence culture: Where old and new media collide. NYU press, 2006. 4. Zittrain J. The Future of the Internet 5. Moglen E. Freedom in the Cloud 6. Couldry, Livingstone, Markham, Media Consumption and Public Engagement. Beyond the Presumption of Attention 7. Andrew Leyshon, Peter Webb, Shaun French, Nigel Thrift and Louise Crewe On the reproduction of the musical economy after the Internet 8. Couldry N. Does ‘the Media’ Have a Future? 9. Kelty C. Two Bits.The Cultural Significance of Free Software 10. Lobato R. Shadow Economies of Cinema 11. Ritzer G., Jurgenson N. (2012) The Coming of Age of the Prosumer 12. Dijck, José van. “Users Like You? Theorizing Agency in User-generated Content.” 13. Terranova T. Network Culture, 14. Dijck, José van. “Facebook and the Engineering of Connectivity A Multi-layered Approach to Social Media Platforms.” 15. Ritzer G., Jurgenson N. (2012) The Coming of Age of the ProsumerAmerican Behavioral Scientist 2012 56: 379 16. Zittrain J. The Future of the Internet 17. |
Efekty uczenia się: |
Ma p o g ł ę b i o n ą wi e d z ę o j ę z y k o w y c h a s p e k t a c h k omu n i k a c j i p u b l i c z n e j , m i ę d z y k u l t u r o w e j o r a z specjalistycznej. Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę specjalistyczną w z a k r e s i e p r a k t y k komunikacyjnych. Ma rozszerzoną wiedzę o nowych mediach, o zasadach i społecznych konsekwencjach ich f u n k c j o n o w a n i a d l a i n s t y t u c j o n a l i z a c j i ży c i a społecznego. Ma rozszerzoną wiedzę o strukturach i instytucjach społecznych, w tym o aspektach k o m u n i k a c y j n y c h i d y s k u r s y w n y c h i c h funkcjonowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna, prezentacja, referat |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.