Analiza dyskursu specjalistycznego (perspektywa socjologiczna). Dyskursy zarządzania i zaangażowania pracowników.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-JIS-2-KON-2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza dyskursu specjalistycznego (perspektywa socjologiczna). Dyskursy zarządzania i zaangażowania pracowników. |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W dyskursie o zarządzaniu oraz motywacji do pracy spotykają się rozmaite praktyki: naukowe, popkulturowe (mindfulness), czy wręcz religijne. Menedżerowie występują w roli „szamanów zarządzania”, ale i niemal naukowców, prowadzących laboratoryjne eksperymenty. Pracownicy z kolei, grają w różnego rodzaju gry o zaangażowaniu, ale i poszukują stale sensu i znaczenia pracy w społeczeństwach, które skłaniają do poszukiwania wartości w konsumpcji, aniżeli w pracy. Zestawienia klasycznych i współczesnych propozycji teoretycznych i badawczych w socjologii, z materiałem empirycznym – współczesnymi świadectwami dyskursu o zarządzaniu i motywacji pracowników do zaangażowania ma umożliwić studentom zrozumienie, w jaki sposób, poprzez „pracę dyskursywną” tworzy się i kontroluje organizację. |
Pełny opis: |
Partnerstwo, zaangażowanie, indywidualna inicjatywa to niektóre z określeń definiujących współczesne relacje między pracodawcą, a pracownikami oraz między przełożonymi, a podwładnymi w przedsiębiorstwach. Relacje w świecie pracy są relacjami opartymi na asymetrii między zarządzającymi i kontrolującymi pracę oraz tymi, którzy się jej podporządkowują. Z kolei relacje horyzontalne – między pracownikami kształtują się w spektrum od konkurencji i rywalizacji po współpracę, budowanie zespołu, czy wreszcie – tworzenie różnego rodzaju grup, chroniących przed arbitralnością i kontrolą pracodawców. Te asymetrie i symetrie wymagały uzasadnienia i uprawomocnienia, szczególnie w takich społeczeństwach, w których wolność i równość stały się ideałami, jak twierdził Reinhart Bendix w klasycznym dziele „Work and Authority in Industry”. Jak pokazuje Bendix, niemal od początku, sam stosunek ekonomiczny (praca za płacę) do owej legitymizacji władzy nie wystarczył. Jak we współczesnych gospodarkach uzasadnia się, na poziomie dyskursów i praktyk ową władzę w przedsiębiorstwach? Jaki jest ideał pracownika i zarządzającego? Jak się motywuje do pracy i zaangażowania? W jaki sposób praca „konkuruje” z konsumpcją, życiem rodzinnym, obywatelskim, z perspektywy dyskursu publicznego, jak i w naukowych analizach? Wreszcie – w jaki sposób przedsiębiorcy i menedżerowie, jako ci, którzy sprawują władzę w pracy i ją organizują, uzasadniają władzę w przedsiębiorstwach oraz swe miejsce w społeczeństwie? Zestawienia klasycznych i współczesnych propozycji teoretycznych i badawczych w socjologii, z materiałem empirycznym – współczesnymi świadectwami dyskursu o zarządzaniu i motywacji pracowników do zaangażowania mają wskazać, w jaki sposób, poprzez „pracę dyskursywną” tworzy się i kontroluje organizację. |
Literatura: |
Bauman Z. (2006). Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Bendix R. Work and Authority in Industry, Castel R. From Manual Workers to Wage Laborers: Transformation of the Social Question, Donzelot J. Pleasure at Work, Drucker P. Innowacja i przedsiębiorczość : praktyka i zasady, Dunn E. Prywatyzując Polskę, Ehrenreich B., Hochschild A. Global Woman, Gardawski J. Robotnicy ’91, ’93, Pracujący Polacy, Powracająca klasa, Kostera M. Nowe kierunki w zarządzaniu, Koźmiński A.K. Jemielniak D. Zarządzanie od podstaw, Narojek W. Jednostka w system. Antropologia trwania i zmiany, Ost D. Klęska Solidarności,Thompson E. P. Time, work-discipline, and industrial capitalism, The Making of the English Working Class, Rifkin J. Koniec pracy, R.Reich Work of Nations, Castel From Manual Workers to Labor Force, Lordon, Lazzaratto, Praca niematerialna, Gillespie Politics of Platforms, Fuchs C. Labor in Informational Capitalism and on the Internet |
Efekty uczenia się: |
K_W03 Zna terminologię z zakresu językoznawstwa, analizy dyskursu i semiotyki społecznej K_W11 Ma r o z s z e r z o n ą wi e d z ę o s t r u k t u r a c h i i n s t y t u c j a c h społecznych, w tym o aspektach komunikacyjnych i dyskursywnych K_W13 Ma r o z s z e r z o n ą wi e d z ę o zależnościach między komunikacją a władzą, zarówno państwową, jak i sprawowaną przez media lub za pośrednictwem dyskursów eksperckich. K_W17 Zna wybrane metody i narzędzia opisu z zakresu badań nad komunikacją społeczną oraz z zakresu socjologicznej analizy dyskursu. K_W20 Ma pogłębioną wiedzę na temat historycznych przemian struktur, instytucji oraz więzi społecznych, wypracowaną w obszarze badań nad komunikacją społeczną oraz K_U05 Potrafi wykorzystywać dorobek współczesnego językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej w celu krytycznej analizy i interpretacji wytworów kul tury, nur tów intelektualnych i ideowych. Umie rozpoznawać środki, które budują ich znaczenia K_U09 Posiada umiejętność formułowania i prezentowania – w różnych formach i za pośrednictwem różnych mediów - krytycznych opinii o zjawiskach społecznych oraz mechanizmach językowych komunikacji międzyludzkiej z a chodz ą c e j w rozma i tyc h kont eks t a c h kul turowyc h i zawodowych. K_U11 Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów k o m u n i k a c y j n y c h i dyskursywnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste hipotezy badawcze. K_K0 2 Jest gotowy do podjęcia pracy wymagającej wiedzy z zakresu języka komunikacji publicznej, s p e c j a l i s t y c z n e j , międzykulturowej; znajomości wybranego języka obcego oraz wiedzy o współczesnych procesach społecznych i politycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
praca pisemna, raport, prezentacja, |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.