Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza dyskursu specjalistycznego (perspektywa socjologiczna). Dyskursy zarządzania i zaangażowania pracowników.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-JIS-2-KON-2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza dyskursu specjalistycznego (perspektywa socjologiczna). Dyskursy zarządzania i zaangażowania pracowników.
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Konwersatoria
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

W dyskursie o zarządzaniu oraz motywacji do pracy spotykają się rozmaite praktyki: naukowe, popkulturowe (mindfulness), czy wręcz religijne. Menedżerowie występują w roli „szamanów zarządzania”, ale i niemal naukowców, prowadzących laboratoryjne eksperymenty. Pracownicy z kolei, grają w różnego rodzaju gry o zaangażowaniu, ale i poszukują stale sensu i znaczenia pracy w społeczeństwach, które skłaniają do poszukiwania wartości w konsumpcji, aniżeli w pracy.

Zestawienia klasycznych i współczesnych propozycji teoretycznych i badawczych w socjologii, z materiałem empirycznym – współczesnymi świadectwami dyskursu o zarządzaniu i motywacji pracowników do zaangażowania ma umożliwić studentom zrozumienie, w jaki sposób, poprzez „pracę dyskursywną” tworzy się i kontroluje organizację.

Pełny opis:

Partnerstwo, zaangażowanie, indywidualna inicjatywa to niektóre z określeń definiujących współczesne relacje między pracodawcą, a pracownikami oraz między przełożonymi, a podwładnymi w przedsiębiorstwach. Relacje w świecie pracy są relacjami opartymi na asymetrii między zarządzającymi i kontrolującymi pracę oraz tymi, którzy się jej podporządkowują. Z kolei relacje horyzontalne – między pracownikami kształtują się w spektrum od konkurencji i rywalizacji po współpracę, budowanie zespołu, czy wreszcie – tworzenie różnego rodzaju grup, chroniących przed arbitralnością i kontrolą pracodawców. Te asymetrie i symetrie wymagały uzasadnienia i uprawomocnienia, szczególnie w takich społeczeństwach, w których wolność i równość stały się ideałami, jak twierdził Reinhart Bendix w klasycznym dziele „Work and Authority in Industry”. Jak pokazuje Bendix, niemal od początku, sam stosunek ekonomiczny (praca za płacę) do owej legitymizacji władzy nie wystarczył. Jak we współczesnych gospodarkach uzasadnia się, na poziomie dyskursów i praktyk ową władzę w przedsiębiorstwach? Jaki jest ideał pracownika i zarządzającego? Jak się motywuje do pracy i zaangażowania? W jaki sposób praca „konkuruje” z konsumpcją, życiem rodzinnym, obywatelskim, z perspektywy dyskursu publicznego, jak i w naukowych analizach? Wreszcie – w jaki sposób przedsiębiorcy i menedżerowie, jako ci, którzy sprawują władzę w pracy i ją organizują, uzasadniają władzę w przedsiębiorstwach oraz swe miejsce w społeczeństwie?

Zestawienia klasycznych i współczesnych propozycji teoretycznych i badawczych w socjologii, z materiałem empirycznym – współczesnymi świadectwami dyskursu o zarządzaniu i motywacji pracowników do zaangażowania mają wskazać, w jaki sposób, poprzez „pracę dyskursywną” tworzy się i kontroluje organizację.

Literatura:

Bauman Z. (2006). Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Bendix R. Work and Authority in Industry, Castel R. From Manual Workers to Wage Laborers: Transformation of the Social Question, Donzelot J. Pleasure at Work, Drucker P. Innowacja i przedsiębiorczość : praktyka i zasady, Dunn E. Prywatyzując Polskę, Ehrenreich B., Hochschild A. Global Woman, Gardawski J. Robotnicy ’91, ’93, Pracujący Polacy, Powracająca klasa, Kostera M. Nowe kierunki w zarządzaniu, Koźmiński A.K. Jemielniak D. Zarządzanie od podstaw, Narojek W. Jednostka w system. Antropologia trwania i zmiany, Ost D. Klęska Solidarności,Thompson E. P. Time, work-discipline, and industrial capitalism, The Making of the English Working Class, Rifkin J. Koniec pracy, R.Reich Work of Nations, Castel From Manual Workers to Labor Force, Lordon, Lazzaratto, Praca niematerialna, Gillespie Politics of Platforms, Fuchs C. Labor in Informational Capitalism and on the Internet

Efekty uczenia się:

K_W03 Zna terminologię z zakresu

językoznawstwa, analizy dyskursu

i semiotyki społecznej

K_W11 Ma r o z s z e r z o n ą wi e d z ę o

s t r u k t u r a c h i i n s t y t u c j a c h

społecznych, w tym o aspektach

komunikacyjnych i dyskursywnych

K_W13 Ma r o z s z e r z o n ą wi e d z ę o

zależnościach między komunikacją

a władzą, zarówno państwową, jak

i sprawowaną przez media lub za

pośrednictwem dyskursów

eksperckich.

K_W17 Zna wybrane metody i narzędzia

opisu z zakresu badań nad

komunikacją społeczną oraz z

zakresu socjologicznej analizy

dyskursu.

K_W20 Ma pogłębioną wiedzę na temat

historycznych przemian struktur,

instytucji oraz więzi społecznych,

wypracowaną w obszarze badań

nad komunikacją społeczną oraz

K_U05 Potrafi wykorzystywać dorobek

współczesnego językoznawstwa,

lingwistycznej analizy dyskursu i

semiotyki społecznej w celu

krytycznej analizy i interpretacji

wytworów kul tury, nur tów

intelektualnych i ideowych. Umie

rozpoznawać środki, które budują

ich znaczenia

K_U09 Posiada umiejętność formułowania

i prezentowania – w różnych

formach i za pośrednictwem

różnych mediów - krytycznych

opinii o zjawiskach społecznych

oraz mechanizmach językowych

komunikacji międzyludzkiej

z a chodz ą c e j w rozma i tyc h

kont eks t a c h kul turowyc h i

zawodowych.

K_U11 Potrafi właściwie analizować

przyczyny i przebieg procesów

k o m u n i k a c y j n y c h i

dyskursywnych, formułować

własne opinie na ten temat oraz

stawiać i weryfikować proste

hipotezy badawcze.

K_K0

2

Jest gotowy do podjęcia pracy

wymagającej wiedzy z zakresu

języka komunikacji publicznej,

s p e c j a l i s t y c z n e j ,

międzykulturowej; znajomości

wybranego języka obcego oraz

wiedzy o współczesnych procesach

społecznych i politycznych.

Metody i kryteria oceniania:

praca pisemna, raport, prezentacja,

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)