Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PROBAD: Warsztat analityka rynku pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-PROBAD-5
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: PROBAD: Warsztat analityka rynku pracy
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, socjologia, stacjonarne, drugiego stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Podstawowa znajomość metodologii badań społecznych.

Znajomość języka angielskiego, umożliwiająca czytanie tekstów naukowych.

W przypadku zbyt dużej liczby chętnych uczestnicy zostaną poproszeni o napisanie listu motywacyjnego lub rozmowę kwalifikacyjną.


Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności z zakresu analizy rynku pracy wymagane przez instytucje zatrudniające socjologów specjalizujących się w tej dziedzinie (ze szczególnym uwzględnieniem wymogów instytucji międzynarodowych, takich jak np. European Working Conditions Observatory). Studenci będą uczyli się wyszukiwać różnorodne dane dotyczące rynku pracy (m.in. statystyki, prawo, raporty różnych instytucji), oceniać ich wiarygodność i krytycznie je analizować oraz pisać bardzo krótkie, przeglądowe teksty (750-1500 słów).

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności z zakresu analizy rynku pracy wymagane m.in. przez instytucje zatrudniające socjologów specjalizujących się w tej dziedzinie (ze szczególnym uwzględnieniem wymogów instytucji międzynarodowych, takich jak np. European Working Conditions Observatory). Studenci będą uczyli się wyszukiwać różnorodne dane dotyczące rynku pracy (m.in. statystyki, prawo, raporty różnych instytucji), oceniać ich wiarygodność i krytycznie je analizować oraz pisać bardzo krótkie, przeglądowe teksty (750-1500 słów).

W pierwszym kroku zajmiemy się poszukiwaniem dostępnych baz danych oraz innych źródeł informacji o rynku pracy. Studenci dowiedzą się gdzie szukać danych zastanych i jakiego typu dane są gromadzone i wytwarzane przez różne instytucje publiczne, prywatne czy sektor pozarządowy. W kolejnym kroku będziemy uczyć się krytycznej analizy różnego typu danych (np. legislacji, stenogramów sejmowych, danych statystycznych, oficjalnych raportów Głównego Urzędu Statystycznego, Inspekcji Pracy, etc.). Będziemy zastanawiać się, jak można je wykorzystywać i jakie są ich ograniczenia. Będziemy również poddawać krytycznej analizie istniejące raporty na temat rynku pracy, zastanawiając się nad prawidłowością wyciąganych w nich wniosków, doborem wskaźników statystycznych, sposobem korzystania z danych jakościowych.

Literatura:

Literatura (wybrane pozycje)

− Becker H. (2013) Warsztat pisarski badacza, Warszawa: PWN

− Kozek W. (2014) Rynek pracy. Perspektywa instytucjonalna, Warszawa: WUW.

− United Nations Economic Commission for Europe (2009) Making data meaningful, part 1 A guide to writing stories about numbers, New York Geneva: United Nations.

Raporty wybranych instytucji:

− Instytut Badań Strukturalnych: np. Cukrowska-Torzewska (2018) Do female managers help to lower within-firm gender pay daps?; Lewandowski (2018) Jak technologia zmienia charakter pracy? Polska na tle UE

− Instytut Spraw Publicznych: np. Matysiak, Ostrowski, Owczarek Związki zawodowe w odbiorze społecznym

− Państwowa Inspekcja Pracy: np. Sprawozdanie Głównego Inspektora Pracy z działalności Państwowej Inspekcji Pracy

− Główny Urząd Statystyczny: np. Rynek pracy w 2017 r.

Akty prawne:

− Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst ujednolicony)

− Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst ujednolicony)

Internetowe bazy danych i strony:

− Eurostat

− Eurofound

− GUS

− Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej

Efekty uczenia się:

K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania

K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych

K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów

K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych

K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami

K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych

K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji

K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych

K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym, również z wykorzystaniem nowych technologii

K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego

K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych, łącznie z danymi pozyskanymi w Internecie

K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi

K_K05 potrafi podejmować samodzielną działalność w interesie publicznym lub własnym

K_K06 poszukuje nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych

K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa

K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych

K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania

Metody i kryteria oceniania:

- Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach. Dopuszczalne są max. 2 nieobecności.

W przypadku więcej niż 2 usprawiedliwionych nieobecności prowadząca pozostawia sobie prawo zaliczenia zajęć, jeśli zostaną spełnione następujące warunki: 1) student(ka) dotychczas aktywnie uczestniczył(a) w zajęciach i oddał(a) wszystkie prace domowe; 2) student(ka) nadrobił(a) zaległości spowodowane nieobecnościami w sposób ustalony z prowadzącą (np. streszczenie lektury, która była omawiana na zajęciach; wykonanie ćwiczeń).

Na ocenę końcową składa się:

- aktywność na zajęciach (w tym terminowe wykonywanie prac domowych) - 50% oceny;

- krótki raport (750-1500 słów) i prezentacja - 50% oceny.

Do zaliczenia poprawkowego dopuszczane są osoby, które:

- uzyskały co najmniej ocenę 3 z aktywności na zajęciach

- były obecne na zajęciach (dopuszczalne są max. 2 nieobecności). W przypadku więcej niż 2 usprawiedliwionych nieobecności prowadząca pozostawia sobie prawo zaliczenia zajęć, jeśli zostaną spełnione następujące warunki: 1) student(ka) dotychczas aktywnie uczestniczył(a) w zajęciach i oddał(a) wszystkie prace domowe; 2) student(ka) nadrobił(a) zaległości spowodowane nieobecnościami w sposób ustalony z prowadzącą (np. rozmowę o lekturze, która była omawiana na zajęciach; wykonanie ćwiczeń).

Zaliczenie poprawkowe polega na przygotowaniu krótkiego raportu (750-1500 słów). Raport należy oddać najpóźniej w pierwszym dniu sesji poprawkowej.

Ocena raportów – podstawowe kryteria:

− Umiejętność zdefiniowania problemu badawczego

− Zgodność treści z deklarowanym tematem

− Umiejętność selekcji i interpretacji danych

− Spójność wywodu

− Przejrzystość prezentacji

− Poprawność językowa

Poza regularnymi spotkaniami w sali należy doliczyć czas konieczny do przygotowania i realizacji projektu badawczego, a następnie przygotowania prezentacji/ raportu z analizą uzyskanych wyników.

Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, przygotowanie projektu, realizacja badania, praca zespołowa) - 7h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu) - 15h.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)