PROBAD: Zmiana organizacyjna w muzeum. Perspektywa kuratorów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-PROBAD-9 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | PROBAD: Zmiana organizacyjna w muzeum. Perspektywa kuratorów |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Kurs oferowany dla studentów II stopnia socjologii w IS UW. Zainteresowani studenci II stopnia kierunków pokrewnych (np. kulturoznawstwo, historia, historia sztuki) mogą zapisać się na zajęcia pod warunkiem dostępności miejsc w grupie oraz zgody ich jednostki na zaliczenie tego kursu jako ekwiwalentu OGUN. (Uwaga! Kurs nie jest włączony do oferty OG). |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć będzie analiza zmiany organizacyjnej zachodzącej w warszawskich muzeach z punktu widzenia tych, którzy ją wdrażają: kuratorów wystaw, kustoszy muzealnych kolekcji, pracowników działów edukacji i public relations muzeów. Studenci zastosują elementy refleksji z socjologii organizacji do ułożenia scenariusza pogłębionego wywiadu jakościowego a następnie przeprowadzą pilotażowe wywiady z pracownikami warszawskich muzeów. Pod koniec zajęć sporządzą krótki wspólny raport z przebiegu pilotażu z rekomendacjami do dalszych badań. Warsztat kładzie nacisk na rozwój praktycznych umiejętności z zakresu socjologii jakościowej oraz realizowania badań w zespole. Studenci poszerzą zarazem wyniki pakietu pracy City Museums and Multiple Colonial Pasts, prowadzonego przez Centrum Badań nad Pamięcią Społeczną IS UW w ramach międzynarodowego konsorcjum badawczego European Colonial Heritage Modalities in Entagled Cities (ECHOES, program H2020). |
Pełny opis: |
Polskie muzea przechodzą od kilkunastu lat dynamiczne zmiany. Za symboliczny początek trwającego już ponad piętnaście lat museum boom podaje się założenie Muzeum Powstania Warszawskiego (MPW, 2004), pierwszego w Polsce nowoczesnego muzeum narracyjnego i scenograficznego, będącego zarazem narzędziem świadomie prowadzonej polityki historycznej. MPW inspirowało powstanie lub zmianę wystaw stałych w wielu innych muzeach – zmianę polemiczną wobec jego założeń lub z nimi zgodną. Faktyczne przyczyny museum boom są jednak bardziej złożone. Są związane ze zwiększonym finansowaniem działalności kulturowej po wejściu Polski do Unii Europejskiej (2004), z rewolucją cyfrowo-technologiczną i powszechną zmianą społecznej funkcji muzeów. Celem tych zajęć jest zajrzenie pod podszewkę debat publicystycznych na temat roli muzeów historycznych, sztuki i etnograficznych. Naszym celem będzie analiza zmiany organizacyjnej zachodzącej w warszawskich muzeach z punktu widzenia tych, którzy ją wdrażają: kuratorów wystaw, kustoszy muzealnych kolekcji, pracowników działów edukacji i public relations muzeów. Studenci zastosują elementy refleksji z socjologii organizacji do ułożenia scenariusza pogłębionego wywiadu jakościowego a następnie przeprowadzą pilotażowe wywiady z pracownikami warszawskich muzeów. Pod koniec zajęć sporządzą krótki wspólny raport z przebiegu pilotażu z rekomendacjami do dalszych badań. Warsztat kładzie nacisk na praktyczne kompetencje z zakresu socjologii jakościowej oraz realizowania badań w zespole. Studenci poszerzą w ten sposób wyniki pakietu pracy City Museums and Multiple Colonial Pasts, prowadzonego przez Centrum Badań nad Pamięcią Społeczną IS UW w ramach międzynarodowego konsorcjum badawczego European Colonial Heritage Modalities in Entagled Cities (ECHOES, program H2020). Studenci wezmą też udział (jako słuchacze) w międzynarodowej konferencji Decolonizing Museum Cultures and Collections: Mapping Theory and Practice in East-Central Europe, która organizowana jest w ramach tego projektu jesienią 2020. W ten sposób poznają przegląd najnowszych teorii i problemów rozwoju sektora muzealnego w Europie Środkowo-Wschodniej. |
Literatura: |
Literatura Jagodzińska, K, Nowe miejsca nowej sztuki w Europie Środkowej, Unviersitas, Kraków 2019. Murzyn-Kupisz, N., J. Działek, K. Gorczyca, D. Hołuj, Museums and Local Development in Poland, OECD, 2019. Yuha J., A. Rowson Love. Systems Thinking in Museums: Theory and Practice, Rowman & Littlefield, 2017. |
Efekty uczenia się: |
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w konceptualizacji badania i przygotowaniu scenariusza wywiadu – praca pisemna (30 proc), przeprowadzenie i transkrypcja wywiadu – praca pisemna (40 proc), udział w napisaniu raportu końcowego – praca pisemna (30 proc.) Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dwie nieobecności Zasady zaliczania poprawkowego: przeprowadzenie i transkrypcja dwóch wywiadów oraz uzupełnienie o ich zawartość raportu końcowego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.