Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PROBAD: Zmiana organizacyjna w muzeum. Perspektywa kuratorów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-PROBAD-9
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: PROBAD: Zmiana organizacyjna w muzeum. Perspektywa kuratorów
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Kurs oferowany dla studentów II stopnia socjologii w IS UW. Zainteresowani studenci II stopnia kierunków pokrewnych (np. kulturoznawstwo, historia, historia sztuki) mogą zapisać się na zajęcia pod warunkiem dostępności miejsc w grupie oraz zgody ich jednostki na zaliczenie tego kursu jako ekwiwalentu OGUN. (Uwaga! Kurs nie jest włączony do oferty OG).

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć będzie analiza zmiany organizacyjnej zachodzącej w warszawskich muzeach z punktu widzenia tych, którzy ją wdrażają: kuratorów wystaw, kustoszy muzealnych kolekcji, pracowników działów edukacji i public relations muzeów. Studenci zastosują elementy refleksji z socjologii organizacji do ułożenia scenariusza pogłębionego wywiadu jakościowego a następnie przeprowadzą pilotażowe wywiady z pracownikami warszawskich muzeów. Pod koniec zajęć sporządzą krótki wspólny raport z przebiegu pilotażu z rekomendacjami do dalszych badań. Warsztat kładzie nacisk na rozwój praktycznych umiejętności z zakresu socjologii jakościowej oraz realizowania badań w zespole. Studenci poszerzą zarazem wyniki pakietu pracy City Museums and Multiple Colonial Pasts, prowadzonego przez Centrum Badań nad Pamięcią Społeczną IS UW w ramach międzynarodowego konsorcjum badawczego European Colonial Heritage Modalities in Entagled Cities (ECHOES, program H2020).

Pełny opis:

Polskie muzea przechodzą od kilkunastu lat dynamiczne zmiany. Za symboliczny początek trwającego już ponad piętnaście lat museum boom podaje się założenie Muzeum Powstania Warszawskiego (MPW, 2004), pierwszego w Polsce nowoczesnego muzeum narracyjnego i scenograficznego, będącego zarazem narzędziem świadomie prowadzonej polityki historycznej. MPW inspirowało powstanie lub zmianę wystaw stałych w wielu innych muzeach – zmianę polemiczną wobec jego założeń lub z nimi zgodną. Faktyczne przyczyny museum boom są jednak bardziej złożone. Są związane ze zwiększonym finansowaniem działalności kulturowej po wejściu Polski do Unii Europejskiej (2004), z rewolucją cyfrowo-technologiczną i powszechną zmianą społecznej funkcji muzeów.

Celem tych zajęć jest zajrzenie pod podszewkę debat publicystycznych na temat roli muzeów historycznych, sztuki i etnograficznych. Naszym celem będzie analiza zmiany organizacyjnej zachodzącej w warszawskich muzeach z punktu widzenia tych, którzy ją wdrażają: kuratorów wystaw, kustoszy muzealnych kolekcji, pracowników działów edukacji i public relations muzeów. Studenci zastosują elementy refleksji z socjologii organizacji do ułożenia scenariusza pogłębionego wywiadu jakościowego a następnie przeprowadzą pilotażowe wywiady z pracownikami warszawskich muzeów. Pod koniec zajęć sporządzą krótki wspólny raport z przebiegu pilotażu z rekomendacjami do dalszych badań. Warsztat kładzie nacisk na praktyczne kompetencje z zakresu socjologii jakościowej oraz realizowania badań w zespole. Studenci poszerzą w ten sposób wyniki pakietu pracy City Museums and Multiple Colonial Pasts, prowadzonego przez Centrum Badań nad Pamięcią Społeczną IS UW w ramach międzynarodowego konsorcjum badawczego European Colonial Heritage Modalities in Entagled Cities (ECHOES, program H2020). Studenci wezmą też udział (jako słuchacze) w międzynarodowej konferencji Decolonizing Museum Cultures and Collections: Mapping Theory and Practice in East-Central Europe, która organizowana jest w ramach tego projektu jesienią 2020. W ten sposób poznają przegląd najnowszych teorii i problemów rozwoju sektora muzealnego w Europie Środkowo-Wschodniej.

Literatura:

Literatura

Jagodzińska, K, Nowe miejsca nowej sztuki w Europie Środkowej, Unviersitas, Kraków 2019.

Murzyn-Kupisz, N., J. Działek, K. Gorczyca, D. Hołuj, Museums and Local Development in Poland, OECD, 2019.

Yuha J., A. Rowson Love. Systems Thinking in Museums: Theory and Practice, Rowman & Littlefield, 2017.

Efekty uczenia się:

K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania

K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych

K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych

K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych

K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania

Metody i kryteria oceniania:

Udział w konceptualizacji badania i przygotowaniu scenariusza wywiadu – praca pisemna (30 proc),

przeprowadzenie i transkrypcja wywiadu – praca pisemna (40 proc),

udział w napisaniu raportu końcowego – praca pisemna (30 proc.)

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dwie nieobecności

Zasady zaliczania poprawkowego: przeprowadzenie i transkrypcja dwóch wywiadów oraz uzupełnienie o ich zawartość raportu końcowego

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)