Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WAR BAD: Strajk jako skrajna forma protestu pracowniczego w kontekście lokalnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-WARBAD-18
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: WAR BAD: Strajk jako skrajna forma protestu pracowniczego w kontekście lokalnym
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Warsztaty
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Student powinien mieć doświadczenie w polu badawczym, polegające na przeprowadzaniu wywiadów socjologicznych lub dziennikarskich.

Student powinien interesować się problematyką stosunków pracy i posiadać podstawowa wiedzą w zakresie głównych konfliktów społecznych w Polsce współczesnej.



Skrócony opis:

Warsztat badawczy poświęcony problematyce strajku jako ważnemu doświadczeniu życiowemu będzie okazją do pogłębienia kompetencji badawczych studentów w odniesieniu do trudnych do eksploracji naukowej sytuacji. Zajęcia polegające na przeprowadzeniu wywiadów pogłębionych i analizy lokalnej prasy będę realizowane gównie poza uczelnią i wymagają wyjazdów poza Warszawę.

Pełny opis:

Strajk dla jego uczestników jest skrajnym doświadczeniem życiowym, ze względu na przerwanie na jego czas zwykłych relacji pracowniczych i silne aspekty emocjonalne, związane z przeciwstawianiem się sobie nawzajem stron stosunków pracy tj. pracodawcy i pracowników. Celem warsztatu jest poprowadzenie projektu badawczego w wybranej jednej lokacji, gdzie odbywał się strajk w ostatnich pięciu latach. Na początku zostanie przeprowadzona kwerenda badawcza, celem ustalenia kontekstu strajku a następnie każdy uczestnik warsztatu przeprowadzi trzy wywiady pogłębione z uczestnikami strajku lub jego przeciwnikami oraz aktywnymi interesariuszami.

Celem badania jest analiza znaczenia strajku dla jednostek i społeczności lokalnej i jego wpływ na zmianę społeczną.

Literatura:

Richard Hyman, 1972, Strikes, London : Collins (fragmenty)

Konflikt społeczny w perspektywie pamiętnikarzy i badaczy : sesja naukowa - Gdańsk, październik 1989 roku, / pod red. Marka Latoszka ; Gdańskie Towarzystwo Naukowe. Komisja Socjologiczna

Strajk i inne rodzaje akcji protestacyjnych jako metody rozwiązywania sporów zbiorowych / Janusz Żołyński.. Warszawa : Lex Wolters Kluwer business, 2013.

Efekty uczenia się:

K_W12 posiada pogłębioną wiedzę na temat wywiadu pogłębionego jako technice badawczej, jej ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania

K_W13 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych

K_W14 wie jak zaplanować i zrealizować złożone jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów

K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych

K_U03 potrafi dokonać krytycznej analizy zjawisk i procesów społecznych, zwłaszcza dotyczących współczesnego społeczeństwa polskiego

K_U04 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł K_U05 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych

K_U09 potrafi dobrać i zastosować odpowiednie (włącznie z zaawansowanymi) metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego

K_U10 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych jakościowych metod i technik badań socjologicznych

K_U14 potrafi formułować pogłębione sądy na temat motywów ludzkiego działania oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania

_K07 umie uzasadnić wybór źródeł

K_K08 potrafi podejmować samodzielną działalność w interesie publicznym lub własnym

K_K09 poszukuje nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych

K_K11 propaguje zasady etyki zawodowej

K_K12 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa

Metody i kryteria oceniania:

Ocena

a. zespołowego raportu badawczego

b. wykonania zadania w polu badawczym ( 3 wywiady plus ich transkrypcja)

c. po 50 % oceny za punkt a i b

d. do zaliczenia konieczne jest uzyskanie 51% punktów

Dopuszczalne dwie nieobecności

Poprawienie zaliczenia : te same kryteria

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)