Literatura hebrajska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-5-HE2-LH |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura hebrajska |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład omawia historię literatury hebrajskiej klasycznej i tradycje jej interpretacji. Przedstawia powstanie tekstów jak i formowania kanonów (problem autorstwa i redakcji) literatury biblijnej oraz charakterystykę tzw. literatury między testamentalnej okresu drugiej świątyni (historiografii i apokaliptyki, z uwzględnieniem dokumentów znad Morza Martwego). Ukazuje miejsce klasycznych tekstów hebrajskich we współczesnej kulturze. W swojej drugie części wykład zajmuje się wczesną literaturą legislacyjną (Miszna), targumiczną i mistyczną (hekchalot), midraszową oraz początkami poezji liturgicznej – pijutu. Następnie zajmuje się rozwojem hebrajskiej poezji średniowiecznej. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przedstawić i ukazać miejsce klasycznych tekstów hebrajskich we współczesnej kulturze. Porusza także kwestie dotyczące powstawanie tekstów jak i formowania kanonów (problem autorstwa i redakcji). W kolejnych zajęciach jest ukazane: powstanie i rozwój wczesnej tradycji żydowskiej (religia patriarchów a mozaizm); narodziny i specyfika mozaizmu; formy i rodzaje literackie użyte w kompozycji Pięcioksięgu; historia interpretacji Pięcioksięgu (starożytności, średniowiecze i czasy współczesne); studia nad profetyzmem izraelskim (źródła, zarys historii i metodologii badań); relacja pomiędzy profetyzm biblijnym a profetyzm starożytnego Bliskiego Wschodu; tradycja deuteronomistyczna i historia deuteronomistyczna; charakterystyka tekstów poetyckich i mądrościowych BH; pisma z Qumran; apokryfy BH; ogólna charakterystyka, apokaliptyki i historiografii żydowskiej; oraz hellenistyczni poeci, dziejopisarze i filozofowie żydowscy. Następnie prezentuje powstanie hebrajskiej literatury legislacyjnej, targumicznaj,midraszowej i mistycznej oraz narodziny poezji liturgicznej. Omawiany jest gatunek midraszy w kontekście zbioru szczególnych wątków literackich, wykorzystywanych w dalszym rozwoju literatury hebrajskiej. W następnej kolejności omawiany jest rozwój literatury hebrajskiej – w szczególności poezji – świeckiej i liturgicznej, także związanej z nurtami mistycznymi i ruchami pseudomesjańskimi. |
Literatura: |
Skrypt własny Bibliografia uzupełniająca: A. ROFE, Introduction to the Literature of the Hebrew Bible. Jerusalem Biblical Studies 9, Simor, Ltd., 2009. L. BOADT, Reading the Old Testament. An Introduction. New York 1984. ST. MĘDALA, Wprowadzenie do literatury miedzytestamentalnej. Kraków 1994. I. YOUNG (ed.), Biblical Hebrew. Studies in Chronology and Typology. London 2003. T. Carmi, Hebrew Poetry Itself, Cambridge Mass. 1987. J. Neusner, The Encyclopedia of Midrash, Leidem 2001. M. Waxman, History of Jewish Literature, t. 1-5, Bloch Publishing 1936-1947 |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu kursu przewidzianego program: Wiedza: -ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o literaturze i piśmiennictwie Hebrajskim; potrafi nazwać i scharakteryzować najważniejsze zjawiska/prądy/ teksty/ literatury/piśmiennictwo hebrajskie. [K_W05] - potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe judaizmu i Izraela [K_W10] - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa. [K_W18] - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji judaizmu i Izraela. [K_W19] Umiejętności: - potrafi czytać, teksty literackie i prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym. . [K_U06] - rozumie najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury judaizmu. [K_U10] - potrafi interpretować kluczowe pojęcia wybranej kultury żydowskiej poprzez analizę językową/ filologiczną. [K_U15] Kompetencje: - widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [¬K_K06] - ma świadomość znaczenia kultury Izraela w kulturze światowej. [K_K07] - działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Izraela i judaizmu. [¬K_K08] - dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe judaizmu i Izraela, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej. [¬K_K09] |
Metody i kryteria oceniania: |
- udział w zajęciach (frekwencja, aktywność) - bieżące przygotowanie do zajęć - egzamin na koniec roku |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.