Historia Japonii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-5-JA1-HJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Japonii |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Poziom wiedzy i umiejętności, wyniesiony z kursu historii powszechnej w szkole średniej (liceum). |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy historii politycznej Japonii, obejmuje czas od prehistorii do końca wojny w Azji i na Pacyfiku w 1945. |
Pełny opis: |
Podstawowym wątkiem wykładów są dzieje polityczne Japonii. Przedstawione zostaną kulturowe przyczyny powstawania systemów władzy i ich upadku, zasadnicze cechy ich funkcjonowania oraz ich wpływ na kształtowanie się Japonii. Wykład podzielony jest na cztery części. Prowadzony jest w porządku chronologicznym. Część I, Powstawanie zjednoczonego państwa, pod władzą cesarza i arystokracji obejmuje czasy najdawniejsze, czyli japoński neolit (okres jōmon 11 tys. lat temu – IV w. p.n.e) i eneolit (okres yayoi IV w.p.n.e – III w. n.e), a także okres kurhanów (kofun III-VIII w.) zaliczany częściowo (od połowy VI w.) do japońskiej starożytności, do której włącza się przede wszystkim okresy Nara (710-794) i Heian (794-1192). Najważniejsze problemy to: droga do centralizacji władzy i powstawania państwa japońskiego; wykształcanie się systemu cesarskiego, przyczyny jego upadku; funkcjonowanie państwa opartego na prawie; rola arystokracji w państwie; Część II, Pod władzą wojowników dotyczy epoki rządów samurajów, czyli japoński feudalizm, średniowiecze (okresy: Kamakura 1192-1333; Muromachi 1333-1573) oraz japońską nowożytność (okresy: Azuchi-Momoyama 1573-1603; Edo 1603-1868). Najważniejsze problemy to: wykształcanie się warstwy wojowników, powstawanie i umacnianie się porządku feudalnego; rządy samurajów: geneza, władza i upadek; kontakty międzykulturowe a tożsamość narodowa Japończyków. Część III, Pod władzą cesarzy i oligarchii Meiji, obejmuje schyłek okresu Edo, czyli od przełomu XVIII i XIX w. oraz część epoki nowoczesnej (kindai), okres Meiji (1868-1912). Najważniejsze problemy to: restauracja władzy cesarskiej; cesarz Mutsuhito – symbol nowoczesnej Japonii; obalanie feudalizmu; nowoczesna monarchia konstytucyjna; powstawanie mocarstwa światowego Część IV, Pod władzą partii politycznych. Pod władzą wojskowych dotyczy kolejnych okresów epoki nowoczesnej, czyli Taishō (1912-1926) i część Shōwa (1926-1989) do końca wojny w Azji i na Pacyfiku (1945) Najważniejsze problemy to: „demokracja” okresu Taishō; źródła i cechy charakterystyczne japońskiego nacjonalizmu; polityka zagraniczna Japonii; przyczyny, przebieg i skutki wojny w Azji i na Pacyfiku. |
Literatura: |
The Cambridge History of Japan, t. I-VII, Cambridge 1988-1999 J. W. Hall, Japonia (Japan), Warszawa 1979 E. Pałasz-Rutkowska, K. Starecka, Japonia, Warszawa 2004 C. Totman, Historia Japonii (History of Japan), Krakow 2010 J. Tubielewicz, Historia Japonii, Wrocław 1984 P. Varley, Kultura japońska (Japanese Culture), Kraków 2006 oraz kilkanaście pozycji w języku polskim i angielskim do wyboru |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem: Wiedza: - ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych niezbędnych do rozumienia wybranych aspektów kultury w dziedzinie historii Japonii [K_W04]; - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Japonii [K_W06]; - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Japonii w zakresie środowiska naturalnego sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej [K_W09]; - potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Japonii [K_W10]; - ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej sytuacji Japonii [K_W11]; - ma świadomość różnorodności językowej japońskiego obszaru kulturowego i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata [K_W14]; - zna i rozumie podstawowe metody interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad historią Japonii [K_W18]; Umiejętności: - potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu [K_U02]; - potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Japonii do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata [K_U04]; - potrafi prawidłowo usytuować Japonię w kontekście uwarunkowań środowiska geopolitycznego i gospodarczego [K_U05]; - potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej w typowych sytuacjach profesjonalnych [K_U09]; - posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki historycznej Japonii w języku polskim lub obcym z uwzględnieniem tradycji intelektualnej [K_U21]. Kompetencje społeczne: - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01]; - potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej [K_K04]; - ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata [K_K05]; - widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [K_K06]; - ma świadomość znaczenia historii Japonii w kulturze światowej [K_K07]; - działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny cywilizacyjnej Japonii [K_K08]; - dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Japonii, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej [K_K09] |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z egzaminu na podstawie wiedzy zdobytej przede wszystkim podczas wykładów, (konspekty) i zalecanych lektur. W ocenie będą stosowane następujące kryteria: - udział w zajęciach - wiedza, umiejętności i komptencje wykazane na egzaminie Egzamin na ocenę w cyklu rocznym |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.