Konwersatorium japonistyczne- Droga herbaty w japońskiej historii i kulturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-5-JA2-KJDH1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium japonistyczne- Droga herbaty w japońskiej historii i kulturze |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Konwersatorium dotyczy zjawiska chanoyu w japońskiej historii i kulturze na przestrzeni ostatnich pięciu wieków. Omawiane tematy będą związane z materialnymi i niematerialnymi aspektami drogi herbaty; sztuką, estetyką, filozofią drogi herbaty. |
Pełny opis: |
Konwersatorium dotyczy zjawiska chanoyu w japońskiej historii i kulturze. Poruszane będą tematy związane z materialnymi i niematerialnymi aspektami drogi herbaty; sztuką, estetyką, filozofiami przenikającymi drogę herbaty. Opracowując i omawiając problemy takie jak: tworzenie się kultury chanoyu, rozwój kanonów estetycznych i podanie odpowiadających im przykładów ze świata herbaty (architektura, ceramika, kaligrafia, lakownictwo etc.) oraz to, jak owe przykłady mogą być fizycznymi reprezentacjami zawartych w drodze herbaty ideałów, związki kultury herbaty z buddyzmem zen a także to, jak wszystkie wymienione wyżej zagadnienia wpływają na jednostkę i społeczne interakcje, studenci będą mieli okazję zapoznać się z materiałami na temat kultury herbaty: klasycznymi tekstami dotyczącymi badanego zjawiska japońskiej kultury tradycyjnej, ale również współczesnymi artykułami z tej dziedziny. |
Literatura: |
Okakura Kakuzō (przełożyła Maria Kwiecieńska), Księga herbaty, PIW, Warszawa 1986 Okakura Kakuzō, The Book of Tea Sōshitsu Sen XV (przełożyła Anna Zalewska), O duchu herbaty, Wydawnictwo jeżeli p to q, Poznań 2007 Sōshitsu Sen XV, The spirit of Tea A Chanoyu Vocabulary – Practical Terms for the Way of Tea, Tankōsha, Kyōto 2007 Varley Paul, Kumakura Isao (red.), Tea In Japan, Essays on the History of Chanoyu, University of Hawaii Press, Honolulu 1989 Sen Sōshitsu XV (trans. V. Dixon Morris), The Japanese Way of Tea: From Its Origins in China to Sen Rikyū, University of Hawaii Press, Honolulu 1998 Dennis Hirota, Wind in the Pines, Asian Humanities Press, Fremont 1995 Wybrane teksty z: Chadō koten zenshū zen 12 kan, Klasyka literatury drogi herbaty – dzieła wszystkie w 12 tomach, Tankōsha, Kyōto 1956 Selected texts from: The Way of Tea Literature Classics in 12 volumes |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem: Wiedza - ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych [K_W01] - ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Japonii (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej [K_W02] - ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Japonii (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) [K_W03] - ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Japonii (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) [K_W05] - zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury Japonii w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa lub filozofii i religioznawstwa lub historii [K_W06] - ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Japonii [K_W08] umiejętności - potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu, również na podstawie materiałów źródłowych [K_U02] - zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury Japonii właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa lub filozofii i studiów nad kulturą [K_U06] - potrafi wykryć związki między kształtowaniem się idei filozoficznych i religijnych wybranego regionu a procesami społecznymi, kulturalnymi i gospodarczymi [K_U07] - umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i/lub innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności [K_U09] - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury właściwych dla wybranej tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa lub kulturoznawstwa lub historii stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki [K_U10] kompetencje - ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych [K_K06] - rozumie problematykę etyczną i odpowiedzialność związaną z przekazywaniem wiedzy o wybranym regionie [K_K07] Studenci potrafią przedstawić z wykorzystaniem terminologii tej dziedziny podstawowe zagadnienia z historii, estetyki i filozofii japońskiej drogi herbaty. W toku zajęć studenci mają też okazję doświadczyć herbaty w jej tradycyjnym otoczeniu, usiąść i praktykować na matach tatami, co sprawia, że swobodniej są w stanie korzystać z japońskiej tradycyjnej przestrzeni, potrafią zachować się zgodnie z etykietą obowiązującą gościa podczas spotkania herbacianego, łatwiej i z większą świadomością wchodzą w relacje wpisane w japońskie tradycyjne środowisko kulturowe. Konieczność uczenia się elementów od starszych doświadczonych kolegów rozwija umiejętność współpracy i komunikacji, zajęcia wymagające szczególnego skupienia, wysiłku fizycznego jak i mentalnego hartują ducha, natura drogi herbaty zaś wzbudza w studentach otwarcie na drugiego, współczucie, wzajemne zrozumienie, poczucie więzi, tolerancję. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład monograficzny: - wiedza i umiejętności wykazane na egzaminie - obecnośc na zajęciach Konwersatorium: - ocena referatu wygłoszonego podczas zajęć - ocena tłumaczenia tekstów źródłowych w języku japońskim - wiedza dotycząca omawianych zagadnień (prezentowana np. w toku zajęć o charakterze warsztatowym) - aktywny udział w dyskusji - obecność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.