Teksty źródłowe(Z)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-7-HE4-TZ(Z) |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teksty źródłowe(Z) |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Identyczne z wszystkimi przedmiotami dla drugiego cyklu studiów. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest czytanie, rozumienie i analiza tekstów współczesnej literatury hebrajskiej (od końca XIX wieku do dziś). Po ukończeniu kursu (dwa semestry) studenci będą dobrze zaznajomieni z kanonem współczesnej literatury hebrajskiej z dobrą znajomością najważniejszych poetów i pisarzy tej literatury. Metodologia będzie w dużej mierze polegać na uważnym czytaniu, z niewielkimi odniesieniami do kwestii o znaczeniu społecznym i tożsamościowym dla żydowskiego społeczeństwa izraelskiego. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest czytanie, rozumienie i analiza tekstów współczesnej literatury hebrajskiej (od końca XIX wieku do dziś). Po ukończeniu kursu (dwa semestry) studenci będą dobrze zaznajomieni z kanonem współczesnej literatury hebrajskiej z dobrą znajomością najważniejszych poetów i pisarzy tej literatury. Metodologia będzie w dużej mierze polegać na uważnym czytaniu, z niewielkimi odniesieniami do kwestii o znaczeniu społecznym i tożsamościowym dla żydowskiego społeczeństwa izraelskiego. Kurs będzie koncentrował się na tekstach literackich tak zwanego "Pokolenia Stanu" i "Nowej Fali", ale także dotknie niektórych aktualnych tekstów literackich, które nie zostały jeszcze oznaczone. Pierwszy semestr będzie poświęcony głównie poezji takich poetów jak: Lea Goldberg, Avot Yeshurun, Yehuda Amichai, Natan Zach, Dalia Ravikowitz, Yona Wallach, David Avidan, Dan Pagis, Maya Bejerano, Amira Hess. Wybór będzie elastycznie uzależniony od umiejętności i zainteresowania uczestników. |
Literatura: |
כל שירי לאה גולדברג (שלושה כרכים), ספריית הפועלים, 1986 אבות ישורון כל שיריו, 4 כרכים, הקיבוץ המאוחד, 1997 נתן זך, כל השירים ושירים חדשים, 3 כרכים, הקיבוץ המאוחד, 2008 שירי יהודה עמיחי, 5 כרכים, שוקן, 2003 דליה רביקוביץ, כל השירים, הקיבוץ המאוחד 2010 יונה וולך, תת ההכרה נפתחת כמו מניפה, הקיבוץ המאוחד, 1992 דוד אבידן, כל השירים, 4 כרכים, הקיבוץ המאוחד, 2009-2012 דן פגיס, כל השירים", הוצאת הקיבוץ המאוחד ומוסד ביאליק, 1991 אמירה הס, וירח נוטף שיגעון, עם עובד, 1984 מאיה בז''רנו, "מדריך תיירים בעיר זרה" כרמל, 2007 חנה יעוז (עורכת) שירה צעירה אוסף, עקד, 1969 רות קרטון-בלום, מאין נחלתי את שירי - סופרים ומשוררים מדברים על מקורות השראה, ידיעות אחרונות, 2002,– שישים ושישה משוררים, מבחר חמישים שנות שירה עברית חדשה, עורך זיוי סתוי, ידיעות אחרונות, 2000 לאה גולדברג / חמוטל בר-יוסף., מרכז זלמן שזר, 2012 אמהות מיסדות, אחיות חורגות : על שתי התחלות בשירה הארצישראלית המודרנית / דן מירון. הקיבוץ המאוחד, 1991 הפרחים והאגרטל : שירת עמיחי 1948-1968 : (מבנה, משמעות, פואטיקה) / בעז ערפלי., הקיבוץ המאוחד, 1986 הרהורים על פסיכותיאולוגיה בשירת נתן זך / רות קרטון-בלום., הקיבוץ המטוחד, 2009, יהודה עמיחי, מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו, הקיבוץ המאוחד, 1988 מירי ברוך, עיונים בשירת דליה רביקוביץ', עקד, 1973 יאיר מזור, שירתם הצעירה תבונת המבנה, 1987 יוסף מילמן, אש קרה, רומנטיקה וניכור בשירת נתן זך, הקיבוץ המאוחד, 1995 ראובן שהם, עיונים שונים בשירת נתן זך, מכון בן גוריון, 2013 אידה צורית, שירת הפרא האציל, הקיבוץ המאוחד, 1995 יגאל סרנה, יונה וולך, כתר, 2009 חנן חבר, דן פגיס: מחקרים ותעודות, מוסד ביאליק, 2016 כתמי אור, חמישים שנות ביקורת ומחקר על יצירתה של דליה רביקוביץ / עורכות, חמוטל צמיר ותמר ס. הס , הקיבוץ המאוחד, תשע״א 2010 שירה סתיו, אבא אני הכובשת, אוניברסיטת בן גוריון, 2014 |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem: Wiedza K_W01 ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religioznawstwa lub historii K_W02 ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Orientu/Afryki (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej K_W03 ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury żydowskiej i izraelskiej (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) K_W04 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o języku hebrajskim K_W06 zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury żydowskiej i izraelskiej właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i studiów nad kulturą lub filozofii i religioznawstwa lub historii K_W07 zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) Izraela K_W08 ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Izraela K_W09 ma rzetelną wiedzę o zasadach komunikowania się, pisania i czytania w języku hebrajskim (współczesnym i/lub klasycznym/martwym) Umiejętności: K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy K_U02 potrafi wskazać źródła różnic kulturowych judaizmu i Izraela, również na podstawie materiałów źródłowych K_U04 potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych K_U05 potrafi zastosować wiedzę z zakresu orientalistyki w rozwiązywaniu problemów związanych z odmiennością kulturową w sytuacjach profesjonalnych K_U08 potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Izraela, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym K_U10 can carry out a critical analysis and interpretation of different products of culture of Judaism and Israel in a way which is appropriate to a chosen tradition, theory and research school within the scope of linguistics or literary and cultural studies or philosophy and religion studies or history, employing unique approaches that take into account the knowledge in the field of Oriental studies Kompetencje społeczne: K_K01 rozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób K_K02 aktywnego współdziałania i pracy w grupie oraz nawiązywania kontaktów i budowania relacji społecznych K_K05 otwarcia się na nowe idee i nurty i odmienność kulturową K_K06 posiadania świadomości odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych K_K08 rozumienia i doceniania wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz Izraela K_K09 dostrzegania potrzeby wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe judaizmu i Izraela, traktowania kulturowej synergii jako wartość dodaną K_K11 aktywnego działania na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej oraz najważniejszych wytworów współczesnej kultury żydowskiej i izraelskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) Jedna prezentacja w każdym semestrze Jedna praca pisemna w klasie w każdym semestrze |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Shoshana Ronen | |
Prowadzący grup: | Shoshana Ronen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Dla zachowania ciągłości studenci powinni być obecni, przygotowani i aktywni na zajęciach. Studenci mogą być nieobecni tylko dwa razy w semestrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.