Zagadnienia społeczno-kulturowe Indii2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-7-IN1-ZSKI2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia społeczno-kulturowe Indii2 |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Drugi semestr kursu rocznego dla studentów I roku orientalistyki-indologii I stopnia |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Wykład roczny. Kurs przeznaczony dla studentów pierwszego roku ma na celu wprowadzenie słuchaczy w problematykę głównych zagadnień społecznych, religijnych, kulturowych i politycznych Azji Południowej (subkontynentu indyjskiego). Studenci otrzymają podstawowe informacje o geografii fizycznej i politycznej, regionach gospodarczych i państwach subkontynentu (Indie, Pakistan, Bangladesz, Nepal, Sri Lanka, Bhutan, Malediwy), o indyjskich stanach i językach (prezentacja stanów obejmuje także przegląd kultur plemiennych subkontynentu, języki subkontynentu, sakralną topografię Indii, lokalne kultury oraz sztukę poszczególnych regionów). Wykład obejmuje także przegląd religii, świąt, tradycyjnych form życia społecznego, codziennego (włączając w to kuchnię indyjską, ubiory) oraz najważniejszych form architektury, sztuki i muzyki, a także kluczowych kwestii politycznych regionu. |
Pełny opis: |
semestr zimowy: 1. Podstawowe informacje o geografii Azji Południowej. 2. Warunki klimatyczne, systemy rzeczne. 3. Regiony gospodarcze. 4. Geografia polityczna subkontynentu indyjskiego: Sri Lanka, Malediwy, Bhutan. 5. Geografia polityczna subkontynentu indyjskiego: Nepal, Bangladesz. 6. Geografia polityczna subkontynentu indyjskiego: Pakistan 7. Geografia polityczna subkontynentu indyjskiego: Republika Indii. Podział administracyjny i ustrój polityczny Republiki Indii. 8. Prezentacja indyjskich terytoriów zarządzanych centralnie (Union Territories) cz. I. 9. Prezentacja indyjskich terytoriów zarządzanych centralnie (Union Territories) cz. II 10. Prezentacja indyjskich stanów (geografia, ekonomia, historia, kultura, sztuka, języki): Kaszmir, Pendżab, Harijana. 11. Indyjskie stany cd.: Himaćal Pradeś, Radźasthan, Gudźarat. 12. Indyjskie stany cd.: Madhja Pradeś, Ćhattisgarh, Uttar Pradeś, Uttarakhand. 13. Indyjskie stany cd.: Bihar, Dźharkhand, Orisa, Bengal Zachodni. 14. Indyjskie stany cd.: Sikkim, Asam, Meghalaja, Tripura. Indyjskie stany cd.: Mizoram, Manipur, Nagaland, Arunaćal Pradeś, Maharasztra, Goa, Kerala, Karnataka, Andhra Pradeś, Tamil Nadu Semestr Letni: 1. Stan i kasta (warna, dźati). 2. Skalanie rytualne, niedotykalność, sanskrytyzacja, radźputyzacja. 3. Indyjski kalendarz, ery, rachuba czasu. Święta. 4. Formy życia religijnego I: Hinduizm. 5. Bogowie hinduizmu i mity z nimi związane. Rozwój idolatrii. 6. Rytuał domowy i świątynny (pudźa). Rytuały przejścia. 7. Formy życia religijnego II: Hinduizm ludowy. Najpopularniejsze indyjskie bóstwa ludowe. Nurty nieortodoksyjne. 8. Formy życia religijnego III: Islam, sikhizm. 9. Formy życia religijnego IV: Dźinizm, buddyzm. 10. Muzyka Indii i Pakistanu. Kino indyjskie, Bollywood. |
Literatura: |
Literatura: – Basham Arthur, Indie, PIW, Warszawa 2000. – Dalrymple William, Dziewięć żywotów, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2012. – Flood Govin, Hinduizm. Wprowadzenie, Kraków 2008. – Herrmann Tadeusz i in., Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 1992. –Jakimowicz-Shah Marta i Jakimowicz Andrzej, Mitologia indyjska, Warszawa 1982. – Ługowski Andrzej, Słownik mitologii hinduskiej, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 1996. –Mejor Marek, Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w Indiach, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. – Religia. Encyklopedia PWN, t. I–X, Warszawa 2001–2004 (hasła: hinduizm, islam, sikhizm, kasty hinduskie, niedotykalność, sanskrytyzacja). – Skakuj-Puri Maria, Życie codzienne w Delhi, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
K_W09 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Azji Południowej w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej K_W10 potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Azji Południowej K_W11 ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Azji Południowej K_W14 ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata K_U02 potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Azji Południowej K_U04 potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Azji Południowej do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata K_U05 potrafi prawidłowo usytuować Azję Południową w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego K_U07 umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej a zagadnieniami tradycji i współczesności K_U09 potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Azji Południowej w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U17 potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Azji Południowej K_U21 posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Azji Południowej w języku polskim oraz w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Azji Południowej K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K04 potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej K_K05 ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata K_K06 widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego K_K07 ma świadomość znaczenia kultury Azji Południowej w kulturze światowej K_K08 działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Azji Południowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemne zaliczenie po semetrze zimowym Ustny egzamin po semestrze letnim |
Praktyki zawodowe: |
- brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Rokicka | |
Prowadzący grup: | Weronika Rokicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wykład roczny, semestr II. Kurs przeznaczony dla studentów pierwszego roku ma na celu wprowadzenie słuchaczy w problematykę głównych zagadnień społecznych i kulturowych Azji Południowej (subkontynentu indyjskiego). |
|
Pełny opis: |
Wykład roczny. Kurs przeznaczony dla studentów pierwszego roku ma na celu wprowadzenie słuchaczy w problematykę głównych zagadnień społecznych i kulturowych Azji Południowej (subkontynentu indyjskiego). Studenci otrzymają podstawowe informacje o geografii fizycznej i politycznej, regionach gospodarczych i państwach subkontynentu (Indie, Pakistan, Bangladesz, Nepal, Sri Lanka, Bhutan, Malediwy), o indyjskich stanach i językach (prezentacja stanów obejmuje także przegląd kultur rdzennych subkontynentu, języki subkontynentu, sakralną topografię Indii, lokalne kultury oraz sztukę poszczególnych regionów). Wykład obejmuje także przegląd religii, świąt, tradycyjnych form życia społecznego, codziennego (włączając w to kuchnię indyjską, ubiory) oraz najważniejszych form architektury, sztuki i muzyki. |
|
Literatura: |
– Basham Arthur, Indie, PIW, Warszawa 2000. – Dalrymple William, Dziewięć żywotów, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2012. – Dasgupta, Rana, Delhi. Stolica ze złota i snu, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec. – Flood Govin, Hinduizm. Wprowadzenie, Kraków 2008. – Herrmann Tadeusz i in., Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 1992. –Jakimowicz-Shah Marta i Jakimowicz Andrzej, Mitologia indyjska, Warszawa 1982. – Ługowski Andrzej, Słownik mitologii hinduskiej, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 1996. –Mejor Marek, Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w Indiach, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. – Religia. Encyklopedia PWN, t. I–X, Warszawa 2001–2004 (hasła: hinduizm, islam, sikhizm, kasty hinduskie, niedotykalność, sanskrytyzacja). – Rokicka Weronika, Indie. Kraj miliarda marzeń, Wydawnictwo Otwarte (Szczeliny), Kraków 2022 –Słuszkiewicz Eugeniusz, Pradzieje i legendy Indii, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2001 (II wyd.). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.