Literatura Japonii (Z)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-7-JA1-LJ1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura Japonii (Z) |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z historią literatury japońskiej i jej kontekstami kulturowymi i społecznymi od czasu przyswojenia pisma chińskiego i buddyzmu w VI/VII w do końca XIX w. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z historią literatury japońskiej i jej kontekstami kulturowymi i społecznymi od czasu przyswojenia pisma chińskiego i buddyzmu w VI/VII w do końca XIX w. W prezentacji epoki starożytnej (Nara, VIII w.) zwraca się szczególną uwagę na rozwój poezji zebranej w antologii Man’yōshū) i mity spisane w kronikach. W późnej starożytności (epoka Heian, IX-XII w.) wyróżniona jest opowieść dworska (zwłaszcza Genji monogatari, 1008), pamiętniki literackie i antologie cesarskie (Kokin wakashū, 905). W średniowieczu (XII-XVI w.) wyróżnione są opowieści wojenne (Heike monogatari, ?1240), poezja antologii Shinkokin wakashū, 1205), natomiast w czasach nowożytnych (XVII-XIX) wyjaśnione zostaną warunki społeczne popularyzacji literatury.. Spośród licznych pisarzy i dramaturgów tej epoki zwrócona zostanie uwaga na twórczość Ihary Saikaku, Uedy Akinari i i Matsuo Bashō. |
Literatura: |
Mikołaj Melanowicz, Historia literatury japońskiej [History of Japanese Literature], PWN, 2011 . Wiesław Kotański, Dziesięć tysięcy liści.. Antologia literatury japońskiej [Ten Thousands Leaves – Anthology of Japanese Literature], PWN, 1961. Donald Keene, Seeds in the Heart. Japanese Literature from Earliest Times to the Late Sixteenth Century, 1993. Paul Varley, Kultura japońska [Japanese Culture], Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006. Iwona Kordzińska-Nawrocka (red.), Dziesięć wieków Genji monogatari w kulturze japońskiej [Genji monogatari in Japanese Culture] Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych - literaturoznawstwa niezbędnych dla rozumienia wybranych aspektów kultury P6S_WG - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o literaturze i piśmiennictwie Japonii; potrafi nazwać i scharakteryzować najważniejsze zjawiska/prądy/ teksty literackie/ piśmiennictwo Japonii P6S_WG - potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Japonii P6S_WK - ma podstawową wiedzę o zasadach przekładu z języka japońskiego na język polski P6S_WG -ma podstawową orientację we dawnym życiu kulturalnym Japonii P6S_WK - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad literaturoznawstwem P6S_WK - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji Japonii P6S_WK Umiejętności: - ma uporządkowaną wiedzę ogólną (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu studiów nad kulturą P6S_WG - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o literaturze i piśmiennictwie Japonii; potrafi nazwać i scharakteryzować najważniejsze zjawiska/prądy/ teksty literackie/ piśmiennictwo Japonii P6S_WG - potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Japonii P6S_WG - ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację P6S_WK - zna stan badań w zakresie wybranej problematyki Japonii P6S_WG Kompetencje społeczne: - potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej P6S_KR - widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego P6S_KR - ma świadomość znaczenia kultury Japonii w kulturze światowej P6S_KO - działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Japonii P6S_KO -dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Japonii, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej P6S_KK |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny obecność dopuszczająca - 2 nieobecności nieusprawiedliwione na semestr |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kordzińska-Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Iwona Kordzińska-Nawrocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z historią literatury japońskiej i jej kontekstami kulturowymi i społecznymi od czasu przyswojenia pisma chińskiego i buddyzmu w VI/VII w do końca XIX w. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z historią literatury japońskiej i jej kontekstami kulturowymi i społecznymi od czasu przyswojenia pisma chińskiego i buddyzmu w VI/VII w do końca XIX w. W prezentacji epoki starożytnej (Nara, VIII w.) zwraca się szczególną uwagę na rozwój poezji zebranej w antologii Man’yōshū) i mity spisane w kronikach. W późnej starożytności (epoka Heian, IX-XII w.) wyróżniona jest opowieść dworska (zwłaszcza Genji monogatari, 1008), pamiętniki literackie i antologie cesarskie (Kokin wakashū, 905). W średniowieczu (XII-XVI w.) wyróżnione są opowieści wojenne (Heike monogatari, ?1240), poezja antologii Shinkokin wakashū, 1205), natomiast w czasach nowożytnych (XVII-XIX) wyjaśnione zostaną warunki społeczne popularyzacji literatury.. Spośród licznych pisarzy i dramaturgów tej epoki zwrócona zostanie uwaga na twórczość Ihary Saikaku, Uedy Akinari i i Matsuo Bashō. |
|
Literatura: |
Mikołaj Melanowicz, Historia literatury japońskiej [History of Japanese Literature], PWN, 2011 . Wiesław Kotański, Dziesięć tysięcy liści.. Antologia literatury japońskiej [Ten Thousands Leaves – Anthology of Japanese Literature], PWN, 1961. Donald Keene, Seeds in the Heart. Japanese Literature from Earliest Times to the Late Sixteenth Century, 1993. Paul Varley, Kultura japońska [Japanese Culture], Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006. Iwona Kordzińska-Nawrocka (red.), Dziesięć wieków Genji monogatari w kulturze japońskiej [Genji monogatari in Japanese Culture] Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009. |
|
Uwagi: |
sprawdzana znajomość lektur - tekstów literackich |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kordzińska-Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Iwona Kordzińska-Nawrocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.