Przedmiot metodologiczny (językoznawczy) 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-7-WO4-PMJ1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot metodologiczny (językoznawczy) 1 |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają na celu omówienie różnych metodologii i teorii językoznawczych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu omówienie różnych metodologii i teorii językoznawczych. Ważnym aspektem zajęć będzie porównywanie alternatywnych metodologii w zakresie przedmiotu i celu badań, wstępnych założeń, źródeł i sposobu zbierania danych językowych, formułowania hipotez i wniosków. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu omówienie różnych metodologii i teorii językoznawczych. Ważnym aspektem zajęć będzie porównywanie alternatywnych metodologii w zakresie przedmiotu i celu badań, wstępnych założeń, źródeł i sposobu zbierania danych językowych, formułowania hipotez i wniosków, co ilustrowane będzie przykładami analiz wybranych problemów badawczych. Studenci zostaną uwrażliwieni na rozróżnianie faktów językowych od ich interpretacji w zależności od metajęzyka danego ujęcia teoretycznego oraz przyjęcia wyjściowych założeń co do zasobu stosowanych pojęć i sposobu kategoryzacji, a także w zależności od podstawowego założenia, czym jest język i jakie są cele językoznawstwa. Zakres tematów: Przedmiot badań językoznawstwa: różne podejścia i metodologie Badania diachroniczne (hipoteza o regularności praw głosowych i jej krytyka; rozwój analogiczny) Przyczyny zmian fonetycznych (synchroniczna wariantywność; czynniki społeczne) Metody badania pokrewieństwa językowego Zmiana składniowa i semantyczna (leksykalizacja, gramatykalizacja) Założenia metodologiczne wczesnego generatywizmu i Teorii Optymalności Modele funkcjonalne Modele kognitywne; rola frekwencji i analogii dla reprezentacji mentalnej; stopniowalność fonetyczna i leksykalna Uniwersalia językowe (różne podejścia) Kulturowe uwarunkowania języka Kategoryzacja w języku Zróżnicowanie języka Kontakty między językami Językowe badania terenowe Językoznawstwo korpusowe |
Literatura: |
Wybrane rozdziały w książkach: Wybrane rozdziały w książkach: Bybee, J. 1985. Morphology: a study of the relation between meaning and form. Amsterdam and Philadelphia: John Benjamins Bybee, J. 2001. Phonology and Language Use. Cambridge: Cambridge University Press Goldsmith, J. 1990. Autosegmental and Metrical Phonology. Oxford/Cambridge. Greenberg, J. H. 1966. Language Universals. The Hague/Paris: Mouton Heine, B. 1997. Cognitive Foundations of Grammar. New York, Oxford: Oxford University Press Hock, H. H. 1991. Principles of Historical Linguistics. Berlin/NY/Amsterdam: Mouton de Gruyter Kraska-Szlenk, I. 2007. Analogy: The Relation between Lexicon and Grammar, München: Lincom Europa Labov, W. 1994. Principles of Linguistic Change. Vol. 1 Internal Factors. Oxford: Blackwell Lachur, Cz. 2004. Zarys językoznawstwa ogólnego Mańczak, Witold, 1996, Problemy językoznawstwa ogólnego, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Paveau, M.-A. i G.-E. Sarfati. 2008. Wielkie Teorie Językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki. Kraków: FLAIR Perlin, J. 1997. Typologia zmian fonemicznych, Warszawa: Energeia Tabakowska, E. (red.). 2001. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa. Kraków: Universitas. Taylor, J. 2001. Kategoryzacja w języku. Universitas. Wierzbicka, A. 1999. Język - umysł - kultura. Wybór prac pod red. Jerzego Bartmińskiego. Warszawa: PWN |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student posiada następujące umiejętności: ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu językoznawstwa, potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu sytuacji językowej wybranego regionu Orientu/Afryki, otwarcia się na nowe idee i nurty i odmienność kulturową. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagana jest obecność na zajęciach. Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Egzamin pisemny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kraska-Szlenk | |
Prowadzący grup: | Iwona Kraska-Szlenk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kraska-Szlenk | |
Prowadzący grup: | Iwona Kraska-Szlenk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.