Chanoyu: Japońska Droga Herbaty.cz.III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-JA-CHDHIII-OW |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Chanoyu: Japońska Droga Herbaty.cz.III |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wymagana znajomość języka japońskiego po III roku japonistyki. Do wyboru dla I i II roku studiów magisterskich japonistyki. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Kurs dotyczący zjawiska drogi herbaty analizowanego w licznych jego aspektach, budujący na bazie wiedzy i doświadczeń zdobytych podczas zajęć Chanoyu I i Chanoyu II. |
Pełny opis: |
Pogłębiona analiza kanonów estetycznych chanoyu oparta na wybranych na dany semestr tekstach źródłowych. Zapoznanie się z głównymi założeniami japońskiej teorii praktyki (shugyōron) i przedstawienia/stylu (fūteiron) w ramach teorii sztuk-dróg (geidōron). Rozwijanie umiejętności praktycznych podczas zajęć w pawilonie herbacianym Kaian. Przygotowanie studentów do zaprojektowania i przeprowadzenia własnego spotkania herbacianego. |
Literatura: |
Varley Paul, Kumakura Isao (red.), Tea In Japan, Essays on the History of Chanoyu, University of Hawaii Press, Honolulu 1989 Dennis Hirota, Wind in the Pines, Asian Humanities Press, Fremont 1995 Wybrane teksty z: Chadō koten zenshū zen 12 kan, Klasyka literatury drogi herbaty – dzieła wszystkie w 12 tomach, Tankōsha, Kyōto 1956 I inne wybrane przez prowadzącego w danym semestrze teksty źródłowe. |
Efekty uczenia się: |
Studenci potrafią przedstawić z wykorzystaniem terminologii tej dziedziny szczegółowe zagadnienia z historii, estetyki i filozofii drogi herbaty. W toku zajęć studenci mają okazję doświadczyć herbaty w jej tradycyjnym otoczeniu. Dzięki temu potrafią swobodniej korzystać z japońskiej tradycyjnej przestrzeni, umieją zachować się zgodnie z etykietą obowiązującą gościa podczas spotkania herbacianego, łatwiej i z większą świadomością wchodzą w relacje wpisane w japońskie środowisko kulturowe. Konieczność uczenia się elementów od starszych doświadczonych kolegów rozwija umiejętność współpracy i komunikacji, zajęcia wymagające szczególnego skupienia, wysiłku fizycznego jak i mentalnego hartują ducha, natura drogi herbaty zaś wzbudza w studentach otwarcie na drugiego, współczucie, wzajemne zrozumienie, poczucie więzi. Po ukończeniu kursu przewidzianego programem student: Wiedza Zna: – szczegółowe zagadnienia z zakresu sztuki i estetyki Japonii (K_W08); – złożoność natury języka japońskiego jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii państw azjatyckich (K_W13); – różnorodność językową i jej wpływ na sytuację kulturową i polityczną świata (K_W14); – podstawowe zagadnienia dotyczące współczesnego życia kulturalnego Japonii (K_W16); – stan badań w zakresie wybranej problematyki kultury Japonii (K_W17); – podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii, religioznawstwa i historii (K_W18); – podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimej tradycji Japonii (K_W19) Umiejętności Potrafi: – czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej Japonii (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym (K_U06); – zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Japonii w typowych sytuacjach profesjonalnych (K_U09); – analizować i interpretować teksty źródłowe w języku japońskim (K_U13); – poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Japonii (K_U17); – prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Japonii w języku polskim oraz w języku japońskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Japonii (K_U21); – posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w języku japońskim (K_U22); Kompetencje Jest gotów do: – uczenia się przez całe życie (K_K01); – współdziałania i pracy w grupie oraz do nawiązywania kontaktów i budowania relacji społecznych (K_K02); – nawiązywania kontaktów i współdziałania z przedstawicielami odmiennych kultur (K_K03); – uświadamiania innym odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata (K_K05); – prowadzenia dialogu międzykulturowego (K_K06); – uświadamiania znaczenia kultury japońskiej w kulturze światowej (K_K07); – działania na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Japonii (K_K08) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne i praktyczne Ocena ciągła (przygotowanie do zajęć i aktywność) Kontrola obecności (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze) Możliwe zaliczenie w terminie zerowym |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.