Język włoski - grupa początkująca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS-JWL1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.1
|
Nazwa przedmiotu: | Język włoski - grupa początkująca |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wymagania formalne: brak – kurs przeznaczony jest dla osób, które nie znają języka włoskiego. Z uwagi na intensywność lektoratu, zapisanie się na kurs ma sens tylko wówczas, gdy student może poświęcić w danym roku dostateczną ilość czasu na regularną naukę. |
Skrócony opis: |
Lektorat języka włoskiego wpisuje się w podstawowy program zajęć kulturoznawstwa – cywilizacji śródziemnomorskiej, ponieważ znajomość języka jest pierwszym stopniem prowadzącym do poznania kultury danego obszaru cywilizacyjnego. Nauka jest prowadzona bardzo intensywnie. Każde kolejne zajęcia wiążą się z wprowadzaniem nowych wiadomości z gramatyki i słownictwa. Poza częścią typowo językową, realizowany jest również blok kulturowy (historia, tradycja, literatura, muzyka, życie codzienne). |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są nauce języka włoskiego w połączeniu ze zdobywaniem wiadomości na temat kultury, historii i tradycji Włoch. Kurs wpisuje się w podstawowy program zajęć kulturoznawstwa – cywilizacji śródziemnomorskiej. Ćwiczenia są podzielone na moduły: gramatyczny, słownikowy i kulturowy. Studenci opanowują materiał gramatyczny, szybko rozwijają zasób słów dzięki intensywnej pracy na tekstach oryginalnych, a także poznają język gestów, włoskie zwyczaje, święta oraz najważniejszych przedstawicieli włoskiej kultury – poetów i pisarzy, od Dantego przez Petrarkę po twórców współczesnych, muzyków, kompozytorów oper (Giacomo Puccini, Giuseppe Verdi), śpiewaków (Luciano Pavarotti) i autorów piosenki poetyckiej (tzw. cantautori, np. Edoardo Bennato, Fabrizio De André). |
Literatura: |
Lektorat będzie prowadzony w oparciu o teksty przygotowane przez prowadzącą specjalnie tak, aby umożliwić studentom jak najszybszą realizację materiału gramatycznego i opanowanie podstawowego słownictwa, a także przyswojenie wiadomości z zakresu włoskiej kultury. Studenci będą otrzymywali z wyprzedzeniem kserokopie na zajęcia. Opanowanie tych materiałów będzie obowiązkowe. Ponadto wykorzystane zostaną materiały z następujących podręczników: 1. A. Chiuchiù & F. Minciarelli & M. Silvestrini (1986): In italiano. Corso di lingua e civiltà a livello iniziale e avanzato. Editrice Guerra. Perugia; 2. M. Ernst & E. Karwowska-Redas & B. Newecka-Ernst & M. Rozpędowska (1997): L’italiano per tutti. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa; 3. K. Katerinov (1988): La lingua italiana per stranieri – corso elementare e intermedio. Editrice Guerra. Perugia; 4. B. Storni (1993): Gramatyka języka włoskiego. Oficyna Wydawnicza „Delta W-Z”. Warszawa; 5. A. Tylusińska (1996): Ciao! Język włoski dla początkujących (podręcznik). Oficyna Wydawnicza „Delta W-Z”. Warszawa; 6. A. Tylusińska (1996): Ciao! Język włoski dla początkujących (ćwiczenia). Oficyna Wydawnicza „Delta W-Z”. Warszawa; 7. A. Tylusińska: Ciao! Corso intermedio (podręcznik), Oficyna Wydawnicza „Delta W-Z”. Warszawa; 8. A. Tylusińska: Ciao! Corso intermedio (ćwiczenia), Oficyna Wydawnicza „Delta W-Z”. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu ćwiczeń student uzyskuje następujące efekty kształcenia: Wiedza: • ma uporządkowaną wiedzę na temat podstaw włoskiej kultury i języka; • zna najważniejszych twórców kultury włoskiej; • ma podstawową wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego; • zna wymagane w programie idiomy włoskie, materiał gramatyczny i słownictwo. Umiejętności: • posługuje się włoską gramatyką oraz słownictwem w stopniu umożliwiającym komunikację w zakresie podstawowych tematów z życia codziennego; • rozwiązuje testy gramatyczne i słowotwórcze na poziomie A1/A2; • stosuje wybrane wyrażenia idiomatyczne; • buduje poprawne gramatycznie wypowiedzi ustne i pisemne (potrafi przedstawić siebie, inną osobę oraz własną rodzinę, napisać prosty tekst, umie zapytać o drogę oraz ją wskazać, opowiedzieć o włoskich świętach); • streszcza włoskie teksty oryginalne po włosku, w prosty sposób własnymi słowami; • potrafi samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku włoskim; • potrafi przygotować prezentację ustną w języku włoskim; • potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusji w języku włoskim na tematy z życia codziennego. Kompetencje społeczne: • przygotowując prezentację ustną w języku włoskim, rozumie i uwzględnienia różne potrzeby potencjalnych odbiorców; • uczestnicząc w dyskusji w języku włoskim, szanuje poglądy partnerów; • potrafi pracować w grupie, realizując powierzone zadanie; • rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy; • aktywnie śledzi wydarzenia kulturalne we Włoszech. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność, testy pisemne) – 20%; prace pisemne – 5%; odpowiedzi ustne – 5%; prezentacja ustna – 10%; zaliczenie roczne – 60%. W trakcie zajęć przeprowadzana będzie również kontrola obecności (dopuszczalne są 2 nieobecności – ponadwymiarowe należy zaliczyć indywidualnie). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.