Konwersatorium włoskie: szaleństwo w literaturze (La Follia nella letteratura italiana) - poziom językowy B2+
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS2-2-K-WL2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium włoskie: szaleństwo w literaturze (La Follia nella letteratura italiana) - poziom językowy B2+ |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla II roku: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia Przedmioty: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Kurs przeznaczony jest dla studentów znających język włoski w stopniu zaawansowanym. Szczególne zainteresowanie kulturą włoską oraz zagadnieniem szaleństwa. |
Skrócony opis: |
Szaleństwo w włoskiej literaturze dwudziestego wieku; szaleństwo jako problem psychiatryczny i literackim. Przedmioty na poziomie językowym B2+. |
Pełny opis: |
W wieku dwudziestym dokonały się największe rewolucje psychiatryczne. To właśnie we Włoszech odnaleźć możemy dwa znaczące przykłady: wynalazek elektrowstrząsów w 1938 roku oraz ustawa Basagli z roku 1978, za sprawą której zamknięto szpitale psychiatryczne. Różnym sposobom leczenia szaleństwa odpowiadają różne jego wizje oraz różnorakie sposoby postrzegania szaleńca wewnątrz społeczeństwa. Topics (II semestr): Literackie obrazowanie szaleństwa, związek między chorobą psychiczną a pisaniem w włoskiej literaturze od lat 80. XX wieku aż po dzień dzisiejszy, w sposób szczególny w twórczości: 1) Clara Sereni 2) Simona Vinci 3) Carmelo Samonà 4) Ascanio Celestini |
Literatura: |
Andreoli Vittorino, Follia e santità, Marietti, 2005 Andreoli Vittorino, Il matto di carta. La follia nella letteratura, Rizzoli-Bur, 2008 Basaglia Franco, Che cos’è la psichiatria, Baldini Castoldi Dalai, 1997 Borgna Eugenio, Che cos’è la follia? Luca Sossella Editore, 2007 Borgna Eugenio, Come se finisse il mondo. Il senso dell’esperienza schizofrenica, Feltrinelli, 2006 Bresciani Califano Mimma (a cura di), Sapere & Narrare. Figure della follia, Leo S. Olschki, 2005 Cooper G. David, Psichiatria e antipsichiatria, Armando, 1969 Dolfi Anna (a cura di), Malinconia, malattia malinconica e letteratura moderna, Bulzoni, 1991 Dolfi Anna (a cura di), Nevrosi e follia nella letteratura moderna, Bulzoni, 1993 Ferrari Stefano, Scrittura come riparazione, Editori Laterza, 2007 Foucault Michel, Follia e psichiatria, Raffaello Cortina Editore, 2005 Foucault Michel, Storia della follia nell'età classica, BUR, 1969 Jaspers Karl, Genio e follia. Strindberg e Van Gogh, Raffello Cortina Editore, 2001 Kepinski Antoni, Schizofrenia, Panstwowy Zakład Widawnictw Lekarskich, 1981 Minkowski Eugène, La schizofrenia. Psicopatologia degli schizoidi e degli schizofrenici, Einaudi, 1998 Rovatti Pier Aldo, La follia, in poche parole, Bompiani, 2008 Vaccarino Giacomo L., Scrivere la follia. Matti, depressi e manicomi nella letteratura del novecento, Ega, 2007 Celestini Ascanio, La pecora nera, Einaudi, 2006 Samonà Carmelo, Fratelli, Sellerio, 2008 Samonà Carmelo, Il custode, Garzanti, 1993 Sereni Clara, Manicomio primavera, Rizzoli, 2009 Sereni Clara (a cura di), Mi riguarda, Edizioni e/o, 1994 Sereni Clara (a cura di), Si può!, Edizioni e/o, 1996 Vinci Simona, La prima verità, Einaudi, 2016 Vinci Simona, Parla, mia paura, Einaudi, 2017 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - ma uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę na temat szaleństwa z punktu widzenia literatury i psychiatrii (K_W02, K_W03, K_W04). - potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty literackie (po włosku) uwzględniając relacje między psychiatrią i literaturą (K_W02, K_W03, K_U01, K_U02). (B2+) - potrafi prezentować wybrane zagadnienie korzystając z własnych notatek (K_W04, K_U01, K_K05) - swobodnie komunikować się w obrębie tematyki kursu (K_U01, K_U02, K_K04, K_K05) - wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego, zdobytą na zajęciach (K_W04, K_U01, K_U02, K_K02, K_K04). - identyfikuje własny styl uczenia się i wybiera sposoby dalszego samokształcenia (K_U05, K_K02, K_K04, K_K05). Odniesienie do efektów uczenia się programu studiów: Wiedza: absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu: K_W02, K_W03, K_W04 - główne trendy rozwojowe i powiązania dyscyplin naukowych z zakresu kulturoznawstwa i badań recepcji kultury antycznej oraz związane z nimi współczesne metodologie i terminologie. -zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury oraz wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych. - temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza. Umiejętności: absolwent potrafi: K_U01, K_U02, K_U05, - samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne. - przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno-kulturowym. - zaplanować i realizować proces własnego rozwoju i uczenia się oraz ukierunkowywać proces uczenia się innych poprzez planowanie pracy zespołowej. Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: K_K02, K_K04, K_K05 - zrozumienia odpowiedzialności za zachowanie i rozwijanie kultury, inicjuje działania uwzględniające potrzeby środowiska społecznego w sposób kreatywny. - świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnych form. - uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na podstawie aktywności w trakcie zajęć oraz zaliczenia ustnego. Kryteria oceny: – związek wypowiedzi z tematem, – wnikliwość analizy i interpretacji tekstów literackich, – kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość) Dopuszczalne dwie nieobecności, każdą następną nieobecność należy zaliczyć, omawiając na zajęciach lektury wskazane przez prowadzącego. Pięć nieobecności powoduje brak możliwości zaliczenia przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stefano Redaelli | |
Prowadzący grup: | Stefano Redaelli | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.