Historia filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CSL1HF |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Mile widziana znajomość historii powszechnej i orientacja w historii literatury. Zaznaczam, iż spis lektur załączony w opisie jest tylko pewną propozycją, możliwa jest jego modyfikacja, by aby lektury w jak największym stopniu odpowiadały zainteresowaniom uczestników. |
Skrócony opis: |
Wykład będzie prezentował rozwój zachodniej myśli filozoficznej jako historię stawianych pytań i problemów ontologicznych, poznawczych, antropologicznych, etycznych i estetycznych. Kurs ma na celu uświadomienie studentkom i studentom, że dyskurs filozoficzny na każdym etapie swojej historii zdaje sprawę ze stanu samoświadomości człowieka oraz jego miejsca w świecie. |
Pełny opis: |
Wykład będzie obejmował zagadnienia związane z podziałem historycznym na filozofią starożytną, średniowieczną, nowożytną i współczesną. • Pytanie o zasadę świata i naturę bytu – filozofia przyrody, mit a myśl filozoficzna • Zwrot ku człowiekowi, troska o siebie – sofiści i Sokrates • Idealizm i dualizm – koncepcja świata i idei, zagadnienie duszy u Platona • Meta-fizyka, działanie teoretyczne, praktyczne i wytwórcze według Arystotelesa • Wpływ Platona i Arystotelesa na filozofię średniowieczną – św. Augustyn i św. Tomasz (koncepcja poznania, duszy, czasu) • Wiedza a wiara (gnoza, myśl scholastyczna, spór o uniwersalia, nominalizm, empiryzm, sceptycyzm) • Nowożytny racjonalizm (Galileusz, Kartezjusz, Leibniz) • Empiryzm brytyjski (Locke, Berkeley, Hume) • Między racjonalizmem a empiryzmem – filozofia krytyczna Kanta • Narodziny estetyki (Baumgarten, Kant, Schelling, estetyka jako poznanie a filozofia sztuki) • Idealizm niemiecki i historia jako rozwój świadomości (Fichte, Hegel) • Rozumienie - narodziny hermeneutyki, hermeneutyka filozoficzna (Schleiermacher, Dilthey, Gadamer) • Ontologia jako hermeneutyka – Heidegger • Psychoanaliza – krytyka podmiotu i kultury Uwaga: poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach. |
Literatura: |
Arystoteles, Metafizyka, tłum. K. Leśniak, Warszawa 1983, s. 71-103. Arystoteles, Poetyka w: Retoryka, Retoryka dla Aleksandra, Poetyka, tłum. H. Podbielski, PWN, Warszawa 2014, s.316- 368. G. Deleuze, Filozofia krytyczna Kanta. Doktryna władz, tłum. B. Banasiak, Gdańsk 1999. Z. Freud, Kultura jako źródło cierpień, tłum. J. Prokopiuk, Aletheia, Warszawa 2013. H.-G.Gadamer, Historia pojęć jako filozofia, tłum. K. Michalski, w: Drogi współczesnej filozofii, red. M. Siemek, Warszawa 1978, s. 223-243 G. W. F. Hegel, Fenomenologia ducha, Tom I, tłum. A. Landman, Warszawa 1965, s. 7-90. M. Heidegger, Bycie i czas, tłum B. Baran, PWN, Warszawa 2007, s. 168 – 212. D. Hume Traktat o naturze ludzkiej, tłum. Cz. Znamierowski, Warszawa 2005, s. 85-111. Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, tłum. W. Wojciechowska, Warszawa 1988, s. 4-70. N. Leśniewski, Hermeneutyka radykalna, Pisma Filozoficzne, Poznań 1998, s. 18 – 34 J. Migasiński, Filozofia nowożytna, Stentor, Warszawa 2011 Platon, Państwo, księga VII, tłum. W. Witwicki, A ntyk, Kęty 2003 Tomasz z Akwinu, Traktat o Bogu, tłum. G. Kurylewicz, Z. Nerczuk, M. Olszewski, Znak, Kraków 2001, s.16-4 |
Efekty uczenia się: |
Student, studentka zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się pojęć filozoficznych rozumie powiązania między teoriami i problemami dotyczącym poznania, wizjami świata a stanem samoświadomości człowieka i jego jego miejscem w świecie zna klasycznych autorów filozoficznych oraz ich idee poprzez analizę często diametralnie różnych konstrukcji myślowych ćwiczy umiejętność twórczego i krytycznego myślenia. ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych sposobów ujmowania świata i człowieka ma świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy |
Metody i kryteria oceniania: |
Znajomość wiedzy przekazanej na wykładzie (pogłębionej dzięki samodzielnym lekturom) i umiejętność jej wykorzystania w rozważaniach dotyczących konkretnych problemów egzystencjalnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.