Wilamowice. Badania partycypacyjne w praktyce.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CW12-AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Wilamowice. Badania partycypacyjne w praktyce. |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Mile widziana, lecz nie wymagane, będzie posiadania podstawowej wiedzy z zakresu antropologii kulturowej oraz doświadczenie w badaniach terenowych. Wymagana jest również wiedza z zakresu wybranego przez siebie, projektu badawczego. Uczestnicy kursy muszą być gotowi na wzięcie udziału w kilkudniowym wyjeździe badawczym. |
Skrócony opis: |
Proponowane zajęcia mają spełniać dwa cele. Po pierwsze, ich zadaniem jest zapoznanie studentów z tematyką Wilamowic, jaka od kilku lat podejmowana jest przez Wydział „Artes Liberales”. Po drugie, mają one przygotować uczestników kursu do podejmowania inicjatyw badawczych i społecznych we współpracy ze społecznościami lokalnymi, w oparciu o partnerskie relacje. W realizacji założonych celów pomóc ma struktura kursu. W trakcie jego pierwszej części studenci posiądą wiedzę dotyczącą Wilamowic, jaka pomoże im w ogólnych ram projektu badawczego. Projekty te będą omawiane, rozwijane i dopracowywane w drugiej części semestru. Realizacja indywidualnych lub grupowych projektów nastąpi w trakcie kilkudniowych zajęć terenowych (30 h), jakie odbędą się w Wilamowicach. Efekty projektów przedstawione zostaną w trakcie Dnia Języka Ojczystego - cyklicznej imprezy organizowanej przez Wydział „Artes Liberales” wraz z wilamowskimi organizacjami. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają za zadanie przygotowanie do prowadzenia samodzielnych badań terenowych. Studentom przybliżona zostanie metodologia badań terenowych, związane z nimi aspekty etyczne. Zaprezentowana zostanie idea badań partycypacyjnych. Szczególny nacisk położony zostanie na współpracę z małymi społecznościami oraz aspekty interdyscyplinarności w praktyce badawczej. Uczestnicy kursu zapoznają się z historią i kulturą Wilamowic. Uzupełnieniem zajęć będzie prowadzona nauka podstaw języka wilamowskiego. Druga część ćwiczeń poświęcona zostanie przygotowaniu przez uczestników kursu autorskich projektów związanych z rewitalizacją kulturową. Będą one odpowiadać osobistym zainteresowaniom naukowym oraz spełniać kryterium interdyscyplinarności. Prowadzone będą regularne konsultacje dotyczące konkretnych projektów. W ich trakcie prowadzący omawiać będą zarówno ich merytoryczną warstwę jak również udzielać praktycznych wskazówek, jakie pomogą je urzeczywistnić. Indywidualne podejście w tej fazie zajęć pozwoli na możliwie najlepsze przygotowanie studentów do badań w Wilamowicach. Zwieńczeniem tej fazy będą zajęcia, na których poszczególne grupy/osoby zaprezentują dopracowaną ideę projektów. Przykładowe obszary tematyczne, jakich mogą dotyczyć projekty: badanie relacji człowiek-przyroda i związków między różnorodnością językową a przyrodniczą w Wilamowicach; wykorzystania teatru jako narzędzia rewitalizacji językowej i kulturowej; tworzenie narzędzi z zakresu humanistyki cyfrowej wspierających dokumentację i nauczanie języka wymysiöeryś; relacja człowiek – przedmiot-tożsamość: inwentaryzacja zbiorów kultury materialnej, edycja archiwaliów dotyczących Wilamowic. Zajęcia terenowe odbędą się w Wilamowicach. Faza ta trwać będzie kilka dni (30 h). Ma ona charakter zalecany ale nieobowiązkowy. Studenci, którzy nie będą w stanie wziąć udziały w zajęciach terenowych, uzupełnienie tej formy będą indywidualnie ustalać z prowadzącymi. W trakcie badań studenci, we współpracy z lokalną społecznością i pod opieką prowadzących, realizować będą przygotowywane w trakcie semestru projekty. Ostatniego dnia zajęć terenowych ich wyniki zaprezentowane zostaną mieszkańcom Wilamowic i badaczom w trakcie Dnia Języka Ojczystego. Realizacja projektu stanowić będzie podstawę dla oceny końcowej. Zajęcia terenowe będą refundowane i ich koszty nie będą obciążały studentów uczestniczących w kursie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.