Interpretacje z literatury greckiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CW5-CS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.4
|
Nazwa przedmiotu: | Interpretacje z literatury greckiej |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wskazana jest znajomość języka angielskiego lub innych języków kongresowych w stopniu umożliwiającym lekturę obcojęzycznej literatury przedmiotu. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do egzaminu z historii literatury greckiej. Poza historią kanonu literatury (omówioną pokrótce według gatunków) szczególną uwagę zwraca się na jego kształtowanie oraz recepcję w literaturze i kulturze doby nowożytnej. Ważną rolę w trakcie zajęć odgrywa również mitologia i jej odzwierciedlenie w różnych utworach (nie tylko stricte literackich) tak starożytnych, jak i nowożytnych. Podczas zajęć szczególnej uwadze podlegać będą te mity, postacie, pojęcia etc. które już w starożytności były interpretowane na różny sposób (Elektra, Sokrates, ojczyzna....). Zwraca się uwagę na różne metody analizy literackiej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do egzaminu z historii literatury greckiej. Poza historią kanonu literatury (omówioną pokrótce według gatunków) szczególną uwagę zwraca się na jego kształtowanie oraz recepcję w literaturze i kulturze doby nowożytnej. Ważną rolę w trakcie zajęć odgrywa również mitologia i jej odzwierciedlenie w różnych utworach (nie tylko stricte literackich) tak starożytnych, jak i nowożytnych. Podczas zajęć szczególnej uwadze podlegać będą te mity, postacie, pojęcia etc. które już w starożytności były interpretowane na różny sposób (Elektra, Sokrates, ojczyzna....). Zwraca się uwagę na różne metody analizy literackiej. 1. Zajęcia wstępne (1 spotkanie), w trakcie zajęć zostaną omówione: a) Pojęcie ‘literatura’, ‘piśmiennictwo’, ‘kanon literatury’, ‘arcydzieło’ b) Pojęcie ‘mitologia’ c) Metodologie badań literackich 2. Starożytne metody interpretacji tekstu (alegoria i rola scholiów jako pomocy interpretacyjnej) (1 spotkanie) 3. Tragedia antyczna i jej recepcja na przykładzie „Medei” Eurypidesa, Piera Paola Pasoliniego i Larsa von Triera (4 spotkania), w trakcie zajęć ostaną omówione/przedstawione; a) Projekcja obu filmów b) Eurypides a ‘kobieta’ c) Konflikt „Medea-Jazon’ na tle sytuacji społeczno-politycznej Aten schyłku v w. p.n.e. d) Konflikt „Medea-Jazon” jako konflikt cywilizacji (Grecja viz. Europa versus Kolchida viz. Barbaricum) e) Konflikt „Medea-Jazon“ jako problem psychologii 4. Epos i jego źródła historyczne - Iliada i Odyseja Homera (4 spotkania), w trakcie zajęć zostaną omówione: a) Problematyka historycznych źródeł eposów homeryckich (II ks. Iliady i III ks. Odysei) b) Epos homerycki a epos bliskowschodni (Gilgamesz, Ulikummi) c) Epos homerycki i jego imitacje-emulacje-translacje w późniejszej literaturze (Wergiliusz, Tasso, Mickiewicz) d) VI ks. Iliady, motyw spotkań Hektora z Hekabe, Heleną i Andromachą jako dowód na potęgę poezji epickiej (obraz głównego bohatera wojny, który bierze na siebie rolę posłańca umożliwia Poecie ukazanie relacji wojownika z trzema figurami kobiet) e) Motyw spotkania wrogów, różne aspekty sytuacyjne (Menelaos-Parys w III ks. Iliady, Diomedes-Glaukos w VI ks. Iliady oraz Priam-Achilles w XXIV ks. Iliady) – western jako współczesne echo takiego motywu 5. Epos a kultury sąsiadujące - Hezjod (2 spotkania), w trakcie zajęć zostaną omówione: a) Mitologia w literaturze (odbicie czy tworzenie?) b) Religijne aspekty Teogonii i ich bliskowschodnie źródła c) Prace i dnie jako odbicie systemu społecznego epoki wczesnoarchaicznej d) Prace i dnie na tle bliskowschodniej ‘literatury mądrościowej’ 6. Literatura świadectwem przemian – grecka liryka archaiczna (2 spotkania), w trakcie zajęć zostaną omówione: a) historyczne uwarunkowania rozwoju liryki greckiej b) liryka monodyczna Jonów i Eolów vs. liryka chóralna dorycka c) systemy metryczne właściwe liryce d) jamb – specyfika i znaczenie w dziejach kultury greckiej 7. Safona (frg.31) – Katullus (51) – Kochanowski (Fraszki II, 91 – Do Anny) (2 spotkania) w trakcie zajęć zostaną omówione: a) Safona – pierwsza poetka uczucia w historii literatury Zachodu b) stan zachowania c) Περὶ ὕψους – starożytny traktat o estetyce (z zachowanym wierszem Safony) d) Katullus czyta Safonę – specyfika kontekstu rzymskiego e) Jedność wiersza Katullusa – argumenty ‘za’ i ‘przeciw’ f) Kochanowski – uczeń Francesca Robortella, wydawcy περὶ ὕψους g) Interpretatio – aemulatio – translatio: różne sposoby dziedziczenia tradycji 8. Arystofanes „Chmury” – Platon „Obrona Sokratesa” – Ksenofont „ Obrona Sokratesa” (2 spotkania), w trakcie zajęć zostaną omówione: a) źródła wiedzy o Sokratesie b) ‘przełom sofistyczny’ w Grecji V w. p.n.e. i jego obraz w literaturze c) Sokrates sofistą?: argumenty ‘za’ i ‘przeciw’ d) Sokrates w literaturze polskiej: C.K. Norwid, J. Tuwim, Z. Herbert 9. Sofokles „Antygona” - Głowacki „Antygona w Nowym Yorku” (3 spotkania), w trakcie zajęć zostaną omówione: a) Mit o Labdakidach w wersji Ajschylosa: „Siedmiu przeciw Tebom” i w wersji Sofoklesa: „Antygona”, „Król Edyp” i „Edyp w Kolonos” b) Kluczowe wersety Antygony i ich znaczenie dla różnych interpretacji utworu c) Projekcja spektaklu d) ‘pośmiertne życie’ Antygony e) Mit Antygony we współczesnej literaturze 10. Mitologia na wesoło Lukian - Mitologia w kulturze popularnej: Th. Pratchett „Eryk”, „Piramidy”; M. Phillips „Niegrzeczni bogowie” (2 spotkania), w trakcie zajęć zostaną omówione: a) Mit jako nośnik poglądów filozoficznych b) Kryzys mitologii? c) Mit we współczesnej kulturze popularnej 11. Pismo Święte (3 spotkania) w trakcie zajęć zostaną omówione: a) Dzieje Pisma Świętego, od hebrajskich początków po współczesną kulturę b) Septuaginta i Wulgata – znaczenie przekładu w recepcji kultury c) Analiza wybranych opowieści biblijnych i znaczenie interpolacji 12. Marek Aureliusz „Rozmyślania”, Epiktet „Diatryby”, T. Wolfe „Facet z zasadami” (2 spotkania) w trakcie zajęć zostaną omówione: a) Kultura rzymska mówi i pisze po grecku – stoicyzm; przyczynek do tradycji kultury b) Starożytne źródła jako podstawa współczesnych światopoglądów i model postępowania 13. Homer „Odyseja” – Wergiliusz „Eneida” - O. Schlink „Powrót do domu” (2 spotkania) w trakcie zajęć zostaną omówione: a) Tułaczka jako topos kultury |
Literatura: |
LiLektura obowiązkowa: 1. Mitologia grecka (w opracowaniu do wyboru: R. Gravesa, J. Parandowskiego, Z. Kubiaka, K. Marciniak) 2. Iliada i Odyseja Homera 3. Teogonia i Prace i dnie Hezjoda 4. Wybór liryki archaicznej (w tym: Ody zwycięskie Pindara) 5. Bajki Ezopa 6. Oresteja Ajschylosa 7. Elektra i Król Edyp Sofoklesa 8. Ody zwycięskie Pindara 9. Dzieje II ks. Herodota 10. Medea, Elektra i Bachantki Eurypidesa 11. Wojna Peloponeska (Epitaphios logos oraz Dialog melijski) Tukidydesa 12. Obrona Sokratesa Platona 13. Żaby i Chmury Arystofanesa 14. Poetyka Arystotelesa 15. Dialogi zmarłych Lukiana 16. Rozmyślania Marka Aureliusza Literatura uzupełniająca będzie sukcesywnie podawana w trakcie zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: a) w zakresie wiedzy: - ma podstawową wiedzę o rodzajach oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej dyscyplin, które dotyczą studiów nad kulturą (K_W01 – H1A_W01), - zna podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa (K_W02 – H1A_W02), - ma uporządkowaną wiedzę na temat recepcji antyku (K_W07 – H1A_W04), - zna najważniejszych twórców kultury europejskiej (K_W09 - H1A_W04), - zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i tekstualnego źródła historycznego (K_W13 – H1A_W07); b) w zakresie umiejętności: - potrafi wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym źródeł łacińskich i nowołacińskich, tekstów literackich i historycznych, źródeł antropologicznych (K_U01 – H1A_U01, H1A_U03, H1A_U04), - potrafi interpretować tekst literacki nawiązujący do dziedzictwa antyku (K_U02 – H1A_U04, H1A_U05) - potrafi opracować i przedstawić recepcję dzieła kultury antycznej w epokach późniejszych (K_U03 – H1A_U03, H1A_U04, H1A_U05); c) w zakresie kompetencji: - ma świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy (K_K05 – H1A_K05), - rozumie wagę zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza (K_K08 – H1A_K05). |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena odbywa się na podstawie aktywności studenta podczas zajęć oraz pracy rocznej, poświęconej wybranemu zagadnieniu |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.