Wykorzystanie zwierząt w terapii wspomagającej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CW6-AZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wykorzystanie zwierząt w terapii wspomagającej |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot podejmuje tematykę dotyczącą wykorzystania zwierząt w szeroko rozumianej praktyce terapeutycznej i rehabilitacyjnej. Omawia rodzaje i funkcje jakie mogą pełnić tego rodzaju działania oraz kwestie dotyczące granic ich stosowania. Tematyka osadzona jest w szerszym kontekście tzw. human-animal interactions, obejmuje zarówno historię działań związanych z wykorzystaniem zwierząt w czynnościach "około terapeutycznych", rolę zwierząt, jak i problematykę dobrostanu zwierząt wykorzystywanych do tych celów. Omówione zostaną sposoby wykorzystania gatunków najczęściej używanych do celów terapeutycznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia wprowadzające, przedstawienie programu zajęć, kryteria zaliczenia. Terapia, psychoterapia, terapia wspomagająca – podstawowe pojęcia, definicje, rozróżnienia Human Animal Interaction HAI– źródła więzi człowiek-zwierzę Rodzaje interwencji wspomaganych przez zwierzęta- które z działań spełniają wymogi terapii? Perspektywa historyczna interwencji z udziałem zwierząt Zwierzę jako narzędzie? – kwestie etyczne, dobrostan zwierząt wykorzystywanych w terapii Rola udomowienia -zwierzę udomowione a zwierzę dzikie? Dogoterapia Hipoterapia (ew.2 zajęcia) Działania terapeutyczne z udziałem innych zwierząt cz1 (koty, delfiny, lamy) Działania terapeutyczne z udziałem innych zwierząt cz2 (wykorzystanie zwierząt gospodarskich np. miniaturowe świnki, osły; wykorzystanie zwierząt futerkowych i gryzoni) Inne formy wykorzystania zwierząt do pomocy osobom niepełnosprawnym lub z zaburzeniami Ograniczenia w udziale zwierząt w działaniach terapeutycznych – czynniki ryzyka Zaliczenie |
Literatura: |
Podana przez Wykładowcę w aktualnym cyklu dydaktycznym. Literatura podstawowa: Fine, A. H. (red.). (2006/2019).Handbook on animal-assistedtherapy:Theoreticalfoundationsand guidelinesforpractice.Academicpress. –(2ndedition–dostępnawBUW do ściągnięcia)–(5thedition–2019 –wydanie poprawione, nowe rozdziały) Bekasiewicz, N. (red.) (2008). Czyzwierzęta potrafialeczyć? Warszawa. Przyjaciel Fundacja pomocy osobom niepełnosprawnym Plus wybrane artykuły naukowe. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: na temat działań z zakresu tzw. animal assisted interwention (w tym terapii z użyciem zwierząt), znajomość specyfiki gatunków wykorzystywanych w tych działaniach i różnic związanych z wyborem konkretnych zwierząt oraz metod selekcji i szkolenia. Umiejętności: ocena korzyści i kosztów wykorzystania zwierząt w terapii/aktywności, umiejętność wyboru formy interwencji do określonych celów. Student potrafi ocenić poziom dobrostanu zapewnionego zwierzętom używanym w terapii/aktywności z udziałem zwierząt oraz doradzić działania służące zapewnieniu jak najwyższego jego poziomu. Potrafi ocenić profesjonalizm działań w zakresie różnych form interwencji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności) Aktywność na zajęciach, prace domowe Prezentacja Kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.