Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Heidegger i Starożytni

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-KON107-AL
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Heidegger i Starożytni
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Pełny opis:

Przedmiotem seminarium będzie konfrontacja filozofii mądrościowej Starożytnych i myśli Martina Heideggera. Taki porządek lektury pozwoli nie tylko postawić problem niezmienności prawd odkrytych przez Greków i Rzymian (problem „natury ludzkiej”), lecz pozwoli także potraktować ich teksty jako dzieła aktualne, zawierające krytykę – często radykalną – kultury współczesnej. W trakcie zajęć omówimy następujące zagadnienia elementarne: 1. Czym jest szczęście? Czy starzec może być szczęśliwy? Dlaczego potrzebujemy przyjaciół? Na czym polega wolność? Czy należy myśleć o śmierci? Taki sposób stawiania problemów – nie wymagający żadnej erudycji, odwołujący się do potocznego doświadczenia – pozwoli nam zmierzyć się z zagadnieniami filozofii współczesnej i problematyką Heideggerowską. Bycie i czas można potraktować jako komentarz do Etyki nikomachejskiej. Na marginesie poruszymy kwestię przekładu Arystotelesa: dlaczego podstawowe jego pojęcia (jak arete i ousia na przykład) są tak trudno przekładalne na języki współczesne? Jaki jest sens – filozoficzny – tej translatorskiej trudności.

Literatura:

Literatura:

1. Arystoteles, Etyka nikomachejska (fragmenty)

2. Arystoteles, Fizyka (fragmenty).

3. Epiktet, Diatryby.

4. Cyceron, O przyjaźni.

5. Cyceron, O starości.

6. Martin Heidegger, Bycie i czas (fragmenty).

7. Martin Heidegger, Nietzsche (fragmenty).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)