University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

What can the robot do? Ethical and legal aspects of the human-robot relationship

General data

Course ID: 3700-KON110-AL
Erasmus code / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: What can the robot do? Ethical and legal aspects of the human-robot relationship
Name in Polish: Co wolno robotowi? Etyczne i prawne aspekty relacji ludzie – roboty
Organizational unit: Faculty of "Artes Liberales"
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Od uczestników zajęć wymagana będzie umiejętność pracy z tekstem naukowym w języku angielskim.

Short description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone będą wprowadzeniu w problematykę etyczną i prawną dotyczącą relacji między ludźmi i robotami. Omówione zostaną najważniejsze rodzaje robotów, z którymi coraz częściej się stykamy, i problemy etyczne oraz prawne, jakie rodzą się na tym tle. Zajmiemy się regulacjami prawnymi, krajowymi i międzynarodowymi, dotyczącymi robotów. Część zajęć poświęcone będzie analizie konkretnych przypadków (case study).

Full description: (in Polish)

Roboty coraz częściej pojawiają się w środowisku człowieka. Nie tylko wykonują za nas uciążliwe i szkodliwe prace, ale też opiekują się chorymi, dotrzymują nam towarzystwa, biorą udział w działaniach wojennych i wykorzystywane są do specjalnych zadań. Ponieważ działania robotów wywierają coraz poważniejszy i coraz szerszy wpływ na nasze życie, konieczne stało się sformułowanie podstawowych reguł, którymi maszyny powinny kierować się w działaniach mających wpływ na nas. W coraz większym zakresie próbuje się również wprowadzać regulacje prawne, w szczególności tam, gdzie w grę wchodzi zdrowie i życie ludzi. W pierwszym rzędzie regulacje te dotyczą robotów wykorzystywanych na polu walki, robotów opiekuńczych i pojazdów autonomicznych. Wprowadzenie tych regulacji, z uwagi na unikalny charakter zjawiska, na które odpowiadają, pozwala skonfrontować słuchaczy z podstawowymi zasadami prawnymi oraz ich możliwą ewolucją. Na konkretnych przypadkach omówimy regulacje dotyczące tych kwestii wprowadzane na poziomie krajowym i międzynarodowym oraz pokażemy na jakich założeniach się opierają i w jakim stopniu modelują instytucje i zasady prawne. Akty prawne formalizują najbardziej podstawowe reguły etyczne. Na zajęciach wskażemy, na jakich obszarach w relacjach między ludźmi i robotami pojawiają się problemy etyczne. Wskażemy podstawowe reguły, które mogą być wymagane od robotów w ich relacjach z ludźmi. Zastanowimy się również, czy ludzi wiążą jakieś wymogi etyczne w ich relacjach z robotami.

Bibliography:

U. Pagallo, The Law of Robots, Crimes, Contracts and Torts, Springer: 2013.

S. Chopra i L. White, A Legal Theory for Autonomous Artificial Intelligence, The University of Michigan Press: 2011.

W. Wallach i C. Allen, Moral Machines: Teaching Robots Right from Wrong, OUP: 2009.

D. J. Gunkel, The Machine Question: Critical Perspectives on AI, Robots, and Ethics, MIT Press 2012.

J. Galliott, Military Robots Mapping the Moral Landscape, Ashgate: 2015.

S. G. Tzafestas, Roboethics: A Navigating Overview, Springer: 2016.

P. Lin, K. Abney i G. A. Bekey (eds.), Robot Ethics: The Ethical and Social Implications of Robotics: MIT Press: 2012.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2017 r. zawierające zalecenia dla Komisji Europejskiej w sprawie przepisów prawa cywilnego dotyczących robotyki [2015/2103(INL)] (fragmenty)

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dn. 31 maja 2017 r. „Sztuczna inteligencja: wpływ sztucznej inteligencji na jednolity rynek (cyfrowy), produkcję, konsumpcję, zatrudnienie i społeczeństwo” [INT/806 – EESC-2016-05369-00-00-AC-TRA (NL)] (fragmenty)

Report of Committee on Culture, Science, Education and Media (Council of Europe) of 10th of April 2017 “Technological convergence, artificial intelligence and human rights” [14288] (fragmenty)

Wybrane rozwiązania legislacyjne przyjęte w państwach europejskich oraz przez legislatury stanowe w Stanach Zjednoczonych (Michigan, Kalifornia, Floryda, Nevada) w odniesieniu do autonomicznych robotów, w tym pojazdów autonomicznych (fragmenty).

Learning outcomes:

K_W01 Improved knowledge on the place and role of the humanities, the social, exact and natural sciences in early and contemporary culture

K_W02 Comprehensive understanding of the terminology of the humanities and social scienses and knows how to use it

K_W06 Knowing in depth the relationship between humanities disciplines and the exact and natural sciences and in a philosophical and social context

K_W10 Comprehensive and in-depth knowledge on the latest achievements of interdisciplinary research methods in the humanities and the social, exact and natural sciences

K_W16 understanding all significant relationships between cultural activities and changes in social life

K_U01 selecting and interpreting information from different textual, iconographic and electronic sources

K_U02 analysing artistic, philosophical and sociological texts using the appropriate research tools, and presenting the results of such work

K_U04 basic research skills enabling the formulation of research problems from the humanities, philosophy, literature, and arts

K_U05 basic skills in using interdisciplinary research methods and tools to analyse phenomena of contemporary culture

K_U08 presenting the results of one’s own analysis of research problems in oral, written and multimedia form

K_U11 analysing written and oral academic texts in Polish and in one of the “congress” languages

K_U13 preparing written and oral presentations accounting for the level and needs of the audience

K_K01 understanding the need for continual education after graduation

K_K02 understanding the principles, rules and necessity of group work

K_K03 understanding the dynamics of scientific, cultural and social development and keeping up with new research methods and paradigms

K_K05 the capacity to accurately analyse the means to completing the task in hand

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą oceny będzie prezentacja, udział w dyskusji podczas zajęć oraz krótka praca pisemna na temat uzgodniony z prowadzącym.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)