What can the robot do? Ethical and legal aspects of the human-robot relationship
General data
Course ID: | 3700-KON110-AL |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | What can the robot do? Ethical and legal aspects of the human-robot relationship |
Name in Polish: | Co wolno robotowi? Etyczne i prawne aspekty relacji ludzie – roboty |
Organizational unit: | Faculty of "Artes Liberales" |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Od uczestników zajęć wymagana będzie umiejętność pracy z tekstem naukowym w języku angielskim. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone będą wprowadzeniu w problematykę etyczną i prawną dotyczącą relacji między ludźmi i robotami. Omówione zostaną najważniejsze rodzaje robotów, z którymi coraz częściej się stykamy, i problemy etyczne oraz prawne, jakie rodzą się na tym tle. Zajmiemy się regulacjami prawnymi, krajowymi i międzynarodowymi, dotyczącymi robotów. Część zajęć poświęcone będzie analizie konkretnych przypadków (case study). |
Full description: |
(in Polish) Roboty coraz częściej pojawiają się w środowisku człowieka. Nie tylko wykonują za nas uciążliwe i szkodliwe prace, ale też opiekują się chorymi, dotrzymują nam towarzystwa, biorą udział w działaniach wojennych i wykorzystywane są do specjalnych zadań. Ponieważ działania robotów wywierają coraz poważniejszy i coraz szerszy wpływ na nasze życie, konieczne stało się sformułowanie podstawowych reguł, którymi maszyny powinny kierować się w działaniach mających wpływ na nas. W coraz większym zakresie próbuje się również wprowadzać regulacje prawne, w szczególności tam, gdzie w grę wchodzi zdrowie i życie ludzi. W pierwszym rzędzie regulacje te dotyczą robotów wykorzystywanych na polu walki, robotów opiekuńczych i pojazdów autonomicznych. Wprowadzenie tych regulacji, z uwagi na unikalny charakter zjawiska, na które odpowiadają, pozwala skonfrontować słuchaczy z podstawowymi zasadami prawnymi oraz ich możliwą ewolucją. Na konkretnych przypadkach omówimy regulacje dotyczące tych kwestii wprowadzane na poziomie krajowym i międzynarodowym oraz pokażemy na jakich założeniach się opierają i w jakim stopniu modelują instytucje i zasady prawne. Akty prawne formalizują najbardziej podstawowe reguły etyczne. Na zajęciach wskażemy, na jakich obszarach w relacjach między ludźmi i robotami pojawiają się problemy etyczne. Wskażemy podstawowe reguły, które mogą być wymagane od robotów w ich relacjach z ludźmi. Zastanowimy się również, czy ludzi wiążą jakieś wymogi etyczne w ich relacjach z robotami. |
Bibliography: |
U. Pagallo, The Law of Robots, Crimes, Contracts and Torts, Springer: 2013. S. Chopra i L. White, A Legal Theory for Autonomous Artificial Intelligence, The University of Michigan Press: 2011. W. Wallach i C. Allen, Moral Machines: Teaching Robots Right from Wrong, OUP: 2009. D. J. Gunkel, The Machine Question: Critical Perspectives on AI, Robots, and Ethics, MIT Press 2012. J. Galliott, Military Robots Mapping the Moral Landscape, Ashgate: 2015. S. G. Tzafestas, Roboethics: A Navigating Overview, Springer: 2016. P. Lin, K. Abney i G. A. Bekey (eds.), Robot Ethics: The Ethical and Social Implications of Robotics: MIT Press: 2012. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2017 r. zawierające zalecenia dla Komisji Europejskiej w sprawie przepisów prawa cywilnego dotyczących robotyki [2015/2103(INL)] (fragmenty) Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dn. 31 maja 2017 r. „Sztuczna inteligencja: wpływ sztucznej inteligencji na jednolity rynek (cyfrowy), produkcję, konsumpcję, zatrudnienie i społeczeństwo” [INT/806 – EESC-2016-05369-00-00-AC-TRA (NL)] (fragmenty) Report of Committee on Culture, Science, Education and Media (Council of Europe) of 10th of April 2017 “Technological convergence, artificial intelligence and human rights” [14288] (fragmenty) Wybrane rozwiązania legislacyjne przyjęte w państwach europejskich oraz przez legislatury stanowe w Stanach Zjednoczonych (Michigan, Kalifornia, Floryda, Nevada) w odniesieniu do autonomicznych robotów, w tym pojazdów autonomicznych (fragmenty). |
Learning outcomes: |
K_W01 Improved knowledge on the place and role of the humanities, the social, exact and natural sciences in early and contemporary culture K_W02 Comprehensive understanding of the terminology of the humanities and social scienses and knows how to use it K_W06 Knowing in depth the relationship between humanities disciplines and the exact and natural sciences and in a philosophical and social context K_W10 Comprehensive and in-depth knowledge on the latest achievements of interdisciplinary research methods in the humanities and the social, exact and natural sciences K_W16 understanding all significant relationships between cultural activities and changes in social life K_U01 selecting and interpreting information from different textual, iconographic and electronic sources K_U02 analysing artistic, philosophical and sociological texts using the appropriate research tools, and presenting the results of such work K_U04 basic research skills enabling the formulation of research problems from the humanities, philosophy, literature, and arts K_U05 basic skills in using interdisciplinary research methods and tools to analyse phenomena of contemporary culture K_U08 presenting the results of one’s own analysis of research problems in oral, written and multimedia form K_U11 analysing written and oral academic texts in Polish and in one of the “congress” languages K_U13 preparing written and oral presentations accounting for the level and needs of the audience K_K01 understanding the need for continual education after graduation K_K02 understanding the principles, rules and necessity of group work K_K03 understanding the dynamics of scientific, cultural and social development and keeping up with new research methods and paradigms K_K05 the capacity to accurately analyse the means to completing the task in hand |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą oceny będzie prezentacja, udział w dyskusji podczas zajęć oraz krótka praca pisemna na temat uzgodniony z prowadzącym. |
Copyright by University of Warsaw.