Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kina polskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-KON138-AL
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia kina polskiego
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Do realizacji opisywanego przedmiotu nie jest konieczne wcześniejsze zaliczenie innych przedmiotów



Skrócony opis:

Przedmiot ma charakter wprowadzenia do historii filmu polskiego od pierwszych pokazów na ziemiach polskich na przełomie XIX i XX wieku, aż po dzień dzisiejszy.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu całościową prezentację historii filmu polskiego od jego najwcześniejszych form, aż do dnia dzisiejszego. Tematy zajęć zostały uszeregowane chronologicznie, poczynając od kina niemego, a kończąc na serialach internetowych. Zostaną omówione główne aspekty najważniejszych twórców polskiego kina, takich jak Andrzej Munk, Andrzej Wajda, Walerian Borowczyk, Krzysztof Kieślowski, Jerzy Skolimowski czy Agnieszka Smoczyńska. Wykład z elementami konwersatorium obejmie następujące tematy

-- pierwsze filmy na ziemiach polskich

-- polski przemysł filmowy w dwudziestoleciu międzywojennym

-- gatunkowe kino międzywojnia: melodramat, film patriotyczny, komedia

-- filmowa awangarda w wydaniu grupy START

-- filmowe dokumenty czasu Drugiej Wojny Światowej

-- organizacja kinematografii powojennej

-- „Ostatni etap” Wandy Jakubowskiej jako unikalne świadectwo Holokaustu

-- socrealizm filmowy

-- Polska Szkoła Filmowa

-- kino okresu „małej stabilizacji”

-- polska nowa fala (Skolimowski, Leszczyński)

-- kino moralnego niepokoju

-- kino okresu Solidarności

-- kino stanu wojennego

-- kino okresu 1989-2005

-- powołanie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i przemiany w kinematografii polskiej XXI wieku

Forma zajęć wybrana przez prowadzącego to wykład z elementami konwersatorium. Wykład będzie bogato ilustrowany przykładami filmowym i teatralnymi, które będą stanowić punkt wyjścia do dyskusji ze studentami.

Od studenta będzie się oczekiwać poświęcenia dodatkowej ilości godzin dla obejrzenia kilku filmów zadanych jako „lektury obowiązkowe”.

Literatura:

Literatura zalecana:

Marzena Bomanowska, Alicja Cichowicz (red.), W kręgu awangardy – Warsztat Formy Filmowej, Łódź 2017.

Dobrochna Dabert, Kino moralnego niepokoju, Poznań 2003.

Małgorzata Hendrykowska, Śladami tamtych cieni: Film w kulturze polskiej przełomu stuleci 1895-1914, Poznań 1993.

Tadeusz Lubelski, Historia filmu polskiego, dowolne wydanie

Tadeusz Lubelski, Konrad J. Zarębski (red.), Historia kina polskiego, Warszawa 2007.

Piotr Marecki, Kino niezależne w Polsce 1989-2009: Historia mówiona, Warszawa 2009.

Agnieszka Wiśniewska, Piotr Marecki, Kino polskie 1989-2009: Historia krytyczna, Warszawa 2010

Edward Zajicek, Poza ekranem. Polska kinematografia w latach 1896-2005, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

K_W11 zna podstawowe metody interpretacji dzieł multimedialnych oraz ich analizy ikonograficznej i stylistycznej

K_W14 zna podstawowe metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej

K_W16 rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym

K_U01 potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych

K_U03 potrafi dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym

K_U05 posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej

K_K04 ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy

K_K07 czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wyzyskując wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe

K_K08 jest świadomy/a istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych i własnej pracy oraz znaczenia ochrony praw własności intelektualnej

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowym kryterium będzie ocena przyswojenia sobie przez studenta podstawowych informacji z zakresu historii filmu awangardowego i eksperymentalnego. Formą zaliczenia będzie albo napisanie eseju o wybranym filmie, albo realizacja filmu nienarracyjnego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)