Historia kina polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON138-AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Historia kina polskiego |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Do realizacji opisywanego przedmiotu nie jest konieczne wcześniejsze zaliczenie innych przedmiotów |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma charakter wprowadzenia do historii filmu polskiego od pierwszych pokazów na ziemiach polskich na przełomie XIX i XX wieku, aż po dzień dzisiejszy. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu całościową prezentację historii filmu polskiego od jego najwcześniejszych form, aż do dnia dzisiejszego. Tematy zajęć zostały uszeregowane chronologicznie, poczynając od kina niemego, a kończąc na serialach internetowych. Zostaną omówione główne aspekty najważniejszych twórców polskiego kina, takich jak Andrzej Munk, Andrzej Wajda, Walerian Borowczyk, Krzysztof Kieślowski, Jerzy Skolimowski czy Agnieszka Smoczyńska. Wykład z elementami konwersatorium obejmie następujące tematy -- pierwsze filmy na ziemiach polskich -- polski przemysł filmowy w dwudziestoleciu międzywojennym -- gatunkowe kino międzywojnia: melodramat, film patriotyczny, komedia -- filmowa awangarda w wydaniu grupy START -- filmowe dokumenty czasu Drugiej Wojny Światowej -- organizacja kinematografii powojennej -- „Ostatni etap” Wandy Jakubowskiej jako unikalne świadectwo Holokaustu -- socrealizm filmowy -- Polska Szkoła Filmowa -- kino okresu „małej stabilizacji” -- polska nowa fala (Skolimowski, Leszczyński) -- kino moralnego niepokoju -- kino okresu Solidarności -- kino stanu wojennego -- kino okresu 1989-2005 -- powołanie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i przemiany w kinematografii polskiej XXI wieku Forma zajęć wybrana przez prowadzącego to wykład z elementami konwersatorium. Wykład będzie bogato ilustrowany przykładami filmowym i teatralnymi, które będą stanowić punkt wyjścia do dyskusji ze studentami. Od studenta będzie się oczekiwać poświęcenia dodatkowej ilości godzin dla obejrzenia kilku filmów zadanych jako „lektury obowiązkowe”. |
Literatura: |
Literatura zalecana: Marzena Bomanowska, Alicja Cichowicz (red.), W kręgu awangardy – Warsztat Formy Filmowej, Łódź 2017. Dobrochna Dabert, Kino moralnego niepokoju, Poznań 2003. Małgorzata Hendrykowska, Śladami tamtych cieni: Film w kulturze polskiej przełomu stuleci 1895-1914, Poznań 1993. Tadeusz Lubelski, Historia filmu polskiego, dowolne wydanie Tadeusz Lubelski, Konrad J. Zarębski (red.), Historia kina polskiego, Warszawa 2007. Piotr Marecki, Kino niezależne w Polsce 1989-2009: Historia mówiona, Warszawa 2009. Agnieszka Wiśniewska, Piotr Marecki, Kino polskie 1989-2009: Historia krytyczna, Warszawa 2010 Edward Zajicek, Poza ekranem. Polska kinematografia w latach 1896-2005, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
K_W11 zna podstawowe metody interpretacji dzieł multimedialnych oraz ich analizy ikonograficznej i stylistycznej K_W14 zna podstawowe metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej K_W16 rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym K_U01 potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych K_U03 potrafi dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym K_U05 posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej K_K04 ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy K_K07 czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wyzyskując wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe K_K08 jest świadomy/a istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych i własnej pracy oraz znaczenia ochrony praw własności intelektualnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym kryterium będzie ocena przyswojenia sobie przez studenta podstawowych informacji z zakresu historii filmu awangardowego i eksperymentalnego. Formą zaliczenia będzie albo napisanie eseju o wybranym filmie, albo realizacja filmu nienarracyjnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.