Deliberatorium mediterraneum: centra wzrostu, linie podziału, przestrzenie spotkań
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON158-AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Deliberatorium mediterraneum: centra wzrostu, linie podziału, przestrzenie spotkań |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Dla słuchaczy wszystkich stopni. Potrzebna znajomość jednego z języków śródziemnomorskich, konieczna angielskiego. Zainteresowanie zagadnieniami historycznymi, politycznymi, społecznymi i ekonomicznymi, kulturą dnia codziennego, relacjami międzycywilizacyjnymi. |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone ujęciu Świata Śródziemnomorskiego w całej rozciągłości geograficznej i dziejowej, kulturowej i ekologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem przełomu czasów nowożytnych i współczesnych (XV-XX w.). jako międzykontynentalnej rzeczywistości wielu cywilizacji . Problematyka zajęć mieści się: Dla I stopnia Pamięć i tożsamość: Dla II stopnia Ideowe i materialne aspekty życia społecznego |
Pełny opis: |
Jest to próba połączenia interdyscyplinarnej refleksji nad Śródziemnomorzem jako ekumeną ludzi wielu cywilizacji w okresie ponad tysiąca lat po rozpadzie imperium rzymskiego z kilkoma projektami badawczymi obejmującymi wycinki tych dziejów w konwencji. Między rozważaniem chronologicznym a badaniem problemowym ustanowiona będzie wspierająca oba przedsięwzięcia. struktura dialogiczna. Jej podstawą będzie podejście eko-historyczne. Wstępną tezą jest uznanie, że Śródziemnomorze jako rzeczywistość bardzo różnych wspólnot ludzkich było zawiązane przez kilka ponad kulturowych rzeczywistości nazywanych cywilizacjami. To nie tylko cywilizacje arabska, bizantyńska, łacińska, osmańska czy w końcu europejska. Torównież np. cywilizacje andaluzyjska i hiszpańska, a także diaspory takie jak żydowskie i ormiańskie. Świat ten łączyły wędrówki, wojny, handle i pielgrzymki, dzieliły spory religijne oraz interesy grup władzy. Świat wielocywilizacyjnego Śródziemnomorza załamał się, gdy nowoczesna Europa wykreowała nową postać cywilizacji zachodniej i rozpoczęła globalną ekspansję. Na przełomie XVIII i XIX wieku nastąpiło pęknięcie Śródziemnomorza na strefy północną i południową. Podział ten związany z ekspansją kolonialną a potem globalizacją kapitalistyczną utrzymał się do czasów współczesnych. W takim kontekście rozważać się będzie zagadnienia związane z życiem różnych wspólnot: etnicznych, religijnych, zawodowych. Jednocześnie będzie się dyskutować kwestie środowiskowe aż do czasu wytworzenia wspólnego pojmowania morza jako niepodzielnej całości utrzymującej wszelkiego rodzaju stworzenia. Z prawie nieograniczonego zasobu tematów będzie się wybierać co roku kilka czy kilkanaście dbając o ich ułożenie w taki ciąg by uczestnicy mogli ogarnąć w całości proces dziejowy. W analizie formowania się a następnie rozpadu całości nazywanej światem będą pokazywane centra wzrostu ludzkiej aktywności, ekonomicznej i umysłowej. Przedstawione zostaną także zmienne religijne i polityczne linie podziału wspólnot, i podjęta zostanie koncepcja granic naturalnych i kulturowych. Zasadniczym tematem staną się przestrzenie spotkań ludzi różnych cywilizacji oraz następstwa ich destrukcji w konsekwencji rozpadu ekumeny. W końcu zostanie postawione pytanie o dziedzictwo śródziemnomorskie i jego rolę w budowaniu możliwej nowej przestrzeni współżycia światów podzielonych. W ten ciąg zostaną wtopione prace naukowe uczestników seminarium, w tym prace podejmowane przez studentów każdego poziomu studiów. Stosownie do potrzeb uczestników będą mogły powstawać prace licencjackie, magisterskie czy doktorskie, ale także innego rzędu projekty naukowe, dla których seminarium chce tworzyć sprzyjające środowisko. |
Literatura: |
Abulafia D. The Great Sea. A Human History of the Mediterranean Abulafia D. The Western Mediterranean Kingdoms 1200-1500. The Struggle for Dominion Armour R., Islam, chrześcijaństwo i Zachód. Burzliwe dzieje wzajemnych relacji Braudel F. Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II Braudel F., Coarelli F., Aymard M. Morze Śródziemne. Region i jego dzieje Cardini F., Europa a islam. Historia nieporozumienia Carpentier J., Lebrun F red. Historia świata śródziemnomorskiego Crowley R. Morskie imperia. Rywalizacja o panowanie na Morzu Śródziemnym 1521-1580 Grzybowski St., Narodziny świata nowożytnego 1453-1605 Hughes, J. Donald The Mediterranean : an environmental history Inalcik H., Imperium osmańskie. Epoka klasyczna 1300-1600, Wyd Kieniewicz J., Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu, Dialog, Warszawa 2003 Kieniewicz J., Andaluzja, Hiszpania i pogranicza cywilizacji: współczesna perspektywa historycznej konfrontacji : w: Koźmiński M. red., Cywilizacja europejska. Wykłady i eseje, Warszawa 2005 (wyd. II), s. 77-88. Kieniewicz J. Ekohistoryk wobec wyzwań przyszłości, „ Przegląd Humanistyczny”, nr 1, 2014, s. 65-80. Lewis B., Muzułmański Bliski Wschód, McGregor, James H Back to the garden : nature and the Mediterranean world from prehistory to the present Matvejević P., Brewiarz śródziemnomorski Matvejevich P. La Mediterrané et l’Europe Menocal M. R., Ozdoba świata. Jak muzułmanie, żydzi i chrześcijanie tworzyli kulturę tolerancji w średniowiecznej Hiszpanii, Norwich J J The Middle Sea. A History of the Mediterranean, Wallerstein I., Analiza systemów-światów. Wprowadzenie, |
Efekty uczenia się: |
I stopień Pamięć i tożsamość K_W07 K_W08 K_W14 K_W16 K_U01 K_U04 K_U09 K_U11 K_U13 K_K05 K_K08 II stopień Ideowe i materialne aspekty życia społecznego K_W01 K_W02 K_W07 K_W14 K_U07 K_U08 K_U09 K_U11 K_K02 III stopień Przeszłość dla przyszłości W – uczestnicy uzyskują szczególnego rodzaju wiedzę o podstawowych elementach dziedzictwa śródziemnomorskiego U – uczestnicy potrafią operować różnego rodzaju źródłami oraz metodami ich wykorzystania w budowaniu projektów przyszłości K – uczestnicy uczą się zasad współdziałania i rozumieją współodpowiedzialność za proces kształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnicy zajęć są na bieżąco oceniani przez opiekunów według postępów w realizacji indywidualnego programu, w zespole kształtowana jest okresowo ocena aktywności, praca pisemna jest poddawana dyskusji i ocenie zespołu. Zaliczenie na podstawie oceny aktywności, przygotowanych wystąpień ustnych i pisemnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.