Kościoły zjednoczone z Rzymem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON241-AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Kościoły zjednoczone z Rzymem |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Potrzebna jest ogólna wiedza humanistyczna, podstawowa znajomość historii Kościoła |
Skrócony opis: |
Zajęcia są wstępem do poznania katolickich Kościołów wschodnich – ich tradycji, historii i obrzędowości. Kościoły te są częścią Kościoła katolickiego, tzn. pozostają w komunii z biskupem Rzymu, uznają jego władzę oraz autorytet. Kościoły te na skutek różnych unii zawiązywanych z Rzymem przyjęły doktrynę katolicką, zachowując tradycje liturgiczne Kościołów, z których się wyodrębniły. Na zajęciach studenci poznają Katolickie wspólnoty wschodnie, które składają się z Kościołów niezależnych. Kościoły te należą do pięciu tradycji liturgicznych. Pomocą do rozważań na zajęciach jest wybrana literatura przedmiotu, przykłady ikonografii oraz architektury religijnej. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z elementami tradycji i obrzędowości Katolickich Kościołów wschodnich oraz z historią unii, które były zawiązywane między Rzymem i poszczególnymi Kościołami tradycji wschodniej. Wschodnie Kościoły wywodzą się z różnych tradycji liturgicznych i można je podzielić na obrządki – ryty np. bizantyński, ormiański, koptyjski. Na zajęciach będzie mowa o następujących Kościołach tradycji bizantyńskiej: Cerkiew ukraińska Cerkiew słowacka Cerkiew rusińska Cerkiew rosyjska Cerkiew białoruska Cerkiew neounicka Cerkiew bułgarska Cerkiew chorwacka Cerkiew macedońska Kościół albański Kościół węgierski Kościół melchicki Kościół rumuński Kościół grecki Będzie wspomniane także o Kościołach pozostałych tradycji wschodnich: Kościół koptyjski Kościół chaldejski Kościół ormiański Kościół maronicki Kościół syryjski Kościół etiopski Zajęcia mają charakter konwersatorium. Każdy ze studentów raz w ciągu semestru musi przygotować i wygłosić referat na wybrany przez siebie temat, po wcześniejszym uzgodnieniu tematyki z wykładowcą. Każdy z uczestników zobowiązany jest przygotować się do zajęć następnych. Formą przygotowania jest zapoznanie się z literaturą przedmiotu. Przy zaliczeniu zajęć będą brane pod uwagę następujące elementy: odpowiedź ustna na ocenę, dotycząca omawianych podczas zajęć zagadnień, obecność (możliwe 2 nieobecności w ciągu semestru) i aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
Literatura: |
- Bobryk W., Parafia obrządku bizantyńsko-słowiańskiego w Kostomłotach po II wojnie światowej, ,,Kultura ludowa Mazowsza i Podlasia. Studia i materiały”, t. 3, pod red. A. Kołodziejczyka i A. Stawarza, Warszawa 1999, s. 105-117. - Chaillot Ch., The Ethiopian Orthodox Tewahedo Church Tradition. A brief introduction to its life and spirituality, Paris 2002 - Chaillot Ch., The Coptic Orthodox Church. A brief introduction to its life and spirituality, Paris 2005 - Jan Paweł II, Kodeks Kanonów Kościołów Wschodnich, Watykan 1990 Kaim A., Kościół Chaldejski. Dzieje objawienia i źródło charyzmatu, Poznań 2001 - Kościoły wschodnie, pod red. Jana Drabiny, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, 32, Kraków 1999 -Ławreszuk M., Modlitwa wspólnoty. Historyczny rozwój prawosławnej tradycji liturgicznej, Białystok 2014. - Roberson R.G., Chrześcijańskie Kościoły Wschodnie, tłum. K. Bielawski, D. Mionskowska, Kraków 2005 -Unia brzeska. Geneza, dzieje i konsekwencje w kulturze narodów słowiańskich. Praca zbiorowa, red. R. Łużny, F. Ziejka i A. Kępiński, Kraków 1994 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: (K_W02, K_W04, K_W09, K_W16) - wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu obrzędowości Kościołów tradycji bizantyńskiej - zna podstawowe zasady wiary Kościoła katolickiego - zna wybraną terminologią w języku polskim - posiada podstawową wiedzę z zakresu obrzędowości chrześcijańskiej oraz teologii - zna przyczyny zawiązywania unii kościelnych np. unii brzeskiej - posiada podstawową wiedzę na temat wybranych Kościołów i ich miejsc kultu - rozróżnia terminy: obrządek, wyznanie i religia W zakresie umiejętności: (K_U04, K_U05, K_U07, K_U13) - potrafi przygotować referat na wskazany przez prowadzącego temat - bierze udział w dyskusji na wybrane tematy dotyczące analizowanych zagadnień - wykorzystuje znajomość terminologii przedmiotowych zagadnień w wypowiedziach: - korzysta z wybranych tekstów kultury dla uzasadnienia własnego stanowiska na określony temat - w wypowiedziach posługuje się określoną w przedmiocie terminologią W zakresie kompetencji społecznych: (K_K01, K_K07, K_K08) - jest otwarty na dialog międzywyznaniowy i międzyreligijny - wykazuje postawę otwartą na różnorodną kulturę poszczególnych narodów i grup etnicznych, rozumiejąc w kontekście historycznym zawiązywanie poszczególnych unii kościelnych -rozumie zasady tolerancji |
Metody i kryteria oceniania: |
-ocena jednego referatu przygotowanego i wygłoszonego przez studenta -aktywne uczestnictwo w zajęciach -odpowiedź ustna dotycząca tematyki zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.