Dramat i teatr kondycji ludzkiej 1.0. Od Ajschylosa do Szekspira
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON272-AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.3
|
Nazwa przedmiotu: | Dramat i teatr kondycji ludzkiej 1.0. Od Ajschylosa do Szekspira |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Eksperymentalny autorski wykład wykorzystujący dramat i jego sceniczne realizacje jako świadectwa stanu kondycji ludzkiej. Nie historia dramatu będzie więc jego głównym przedmiotem a próba ukazania na bazie rozwoju formy dramatycznej istotnych przemian związanych z oswajaniem przez człowieka i gatunek ludzki fenomenu życia i jego najistotniejszych aspektów (stosunku do ja, stosunku do my, do natury, do boga/bogów). Celem wykładu jest ukazanie dramatu jako źródła fascynujących badań i rozmyślań z gruntu interdyscyplinarnych i dla takiego wielodziedzinowego a nawet wieloobszarowego grona został przygotowany. Mile widziani filolodzy wszelkiej maści, zwłaszcza klasyczni, historycy, historycy sztuki, psycholodzy, socjolodzy, kulturoznawcy, religioznawcy, etnografowie, prawnicy, biolodzy, medycy, prawnicy, księża, aktorzy i reżyserzy, kuglarze i cyrkowcy, sportowcy, słowem wszyscy, którzy na serio traktują swoje poszukiwania odpowiedzi na najważniejsze i odwieczne pytania ludzkości. |
Pełny opis: |
Eksperymentalny autorski wykład wykorzystujący dramat i jego sceniczne realizacje jako świadectwa stanu kondycji ludzkiej. Nie historia dramatu będzie więc jego głównym przedmiotem a próba ukazania na bazie rozwoju formy dramatycznej istotnych przemian związanych z oswajaniem przez człowieka i gatunek ludzki fenomenu życia i jego najistotniejszych aspektów (stosunku do ja, stosunku do my, do natury, do boga/bogów). Celem wykładu jest ukazanie dramatu jako źródła fascynujących badań i rozmyślań z gruntu interdyscyplinarnych i dla takiego wielodziedzinowego a nawet wieloobszarowego grona został przygotowany. Mile widziani filolodzy wszelkiej maści, zwłaszcza klasyczni, historycy, historycy sztuki, psycholodzy, socjolodzy, kulturoznawcy, religioznawcy, etnografowie, prawnicy, biolodzy, medycy, prawnicy, księża, aktorzy i reżyserzy, kuglarze i cyrkowcy, sportowcy, słowem wszyscy, którzy na serio traktują swoje poszukiwania odpowiedzi na najważniejsze i odwieczne pytania ludzkości. Przygotowanie do zajęć wymaga cotygodniowej lektury jednego tekstu dramatycznego (udostępnianego przez prowadzącego w formie pdf) oraz lektury „Kondycji ludzkiej” Hanny Arendt w pierwszym semestrze i „Filozofii dramatu” Józefa Tischnera w drugim semestrze. Cotygodniowe zajęcia trwają 135 minut (trzy jednostki) i zawsze przebiegają według ustalonego scenariusza: 1. Krótki 10-minutowy test z lektury zadanego na ten tydzień dramatu (nie na ocenę, ma on znaczenie dydaktyczne: ma pomóc w profilowaniu lektury dramatu pod kątem pytań i rozważań prowadzonych na zajęciach). 2. Wykład właściwy każdorazowo poprzedzony wstępem faktograficznym (oś czasu, daty, nazwiska, zjawiska, tytuły), ilustrowany bogatym materiałem ikonograficznym (60 minut) 3. Dyskusja na bazie wykładu i przeczytanego dramatu (30-65 minut) 4. Od czasu do czasu: bonus (projekcja unikatowych materiałów niedostępnych w Internecie, spotkanie z zaproszonym gościem/ekspertem). Zajęcia mogą przedłużać się – wyłącznie dla chętnych – do późnych godzin wieczornych, o ile rozpoczęta w gronie plenarnym dyskusja znajdzie chętnych do kontynuacji w kameralnym gronie osób szczególnie zainteresowanych. Jak widać z tego opisu jest to propozycja dla osób ambitnych, wrażliwych, myślących i poszukujących, słowem dla wszystkim niespokojnych dusz. Jest zaproszeniem do intensywnego i systematycznego studiowania opartego przede wszystkim o samodzielną pracę nad lekturami. Jeśli szukasz łatwych ECTÓW za bierne słuchanie wykładów, to źle trafiłeś. Jeśli szukasz intelektualnej przygody, niestandardowego i niepodręcznikowego podejścia do tekstów kultury, to jest to kurs właśnie dla Ciebie. Kurs zasadniczo będzie trzymał się chronologii dziejów i obejmuje zjawisko dramatu od Ajschylosa do Szekspira, będzie on kontynuowany w kolejnych latach (vol II. od Szekspira do Norwida oraz vol. III od Norwida do Masłowskiej). Każdego roku będzie można na nowo przystąpić do zajęć. |
Literatura: |
1. A. Nicoll, Dzieje dramatu (wiele wydań) 2. A. Nicoll, Dzieje teatru (wiele wydań) 3. H. Arendt, Kondycja ludzka 4. J. Tischner, Filozofia dramatu W zależności od wybory przez uczestników do każdego analizowanego tekstu podane zostaną osobne lektury, w tym cotygodniowy dramat do przeczytania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach semestralnych kolokwiów z lektury „Kondycji ludzkiej” Hanny Arendt (I semestr) i „Filozofii dramatu” Józefa Tischnera (II semestr) oraz na podstawie pozytywnego wyniku testu wielokrotnego wyboru (100 pytań) na zakończenie kursu. Wyniki z kolokwiów i testu nie wpływają na ocenę, jest jedynie narzędziem sprawdzającym przyswojenie wiedzy, test wystarczy zaliczyć na 60%. Nieobowiązkowy egzamin będzie miał formę ustnej 30-minutowej rozmowy z prowadzącym na jeden z dwóch przygotowanych samodzielnie i zaproponowanych przez studenta tematów (zatwierdzonych uprzednio przez prowadzącego). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.