Gilles Deleuze albo ontologia jednoznaczności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON309-AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Gilles Deleuze albo ontologia jednoznaczności |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Bez szczegółowych wymagań wstępnych. W trakcie kursu wymagane jest sukcesywne zapoznawanie się ze wskazaną lekturą. Oczekuje się zasadniczo nabycia dwóch rodzajów wiedzy: (1) orientacji w historii filozofii oraz filozofii XX wieku; (2) orientacji w współczesnych sposobach interpretowania głównych pojęć filozoficznych. Umiejętnością, która będzie na zajęciach szczególnie stymulowana to umiejętność aktywnego, intensywnego „czytania” tekstu filozoficznego. |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone będzie analizie myśli znanego filozofa francuskiego Gillesa Deleuze’a. Głównym zadaniem seminarium będzie zdefiniowanie tzw. ontologii jednoznaczności. Wydaje się, że ta ontologia jest ściśle unitarna, tj. postuluje ona, że każde istnienie orzeka się zawsze w tym samym sensie, niezależnie od tego, o czym się konkretnie orzeka. Byt, w tym ujęciu, jest bez swoistych właściwości. Byt jest aktywną neutralizacją właściwości. Byt jest jednak także stawaniem-się-fałszem prawdy oraz stawaniem-się-prawdą fałszu. |
Pełny opis: |
Głównym pytaniem, które będziemy stawiać podczas lektur Deleuze’a, będzie pytanie: czy ontologia jednoznaczności nie załamuje się w próbie przemyślenia wydarzenia i samego procesu stawania się? Czy aby pomyśleć wydarzenie należy domagać się dwoistej teorii mnogości, tj. ontologii wyrastającej np. z myśli Bergsona. Mnogość ekstensywne i liczbowe muszą być odróżnione od mnogości intensywnych lub jakościowych. Wydarzenie jest odstępem dwóch mnogości heterogenicznych. Gdyby tak było ontologia jednoznaczności nie byłaby jednak ontologią unitarną, a równanie immanencja = jednoznaczność, stawałoby się problematyczne. 1-2. Idealna synteza różnicy alby synteza asymetryczna Literatura: Gilles Deleuze, Różnica i powtórzenie, przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski, Warszawa 1997. 3.-4. Serie i powierzchnie albo dysjunkcyjne syntezy i koniunkcyjne analizy Literatura: Gilles Deleuze, Logika sensu. przeł. G. Wilczyński, PWN, Warszawa. 4.-5. Ciało bez organów jako model życia albo ciało pełne jako model śmierci Literatura: Gilles Deleuze, Felix Guattari, Anty-Edyp. Kapitalizm i schizofrenia, przeł. Tomasz Kaszubski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2017. 4.-5. Wyjść poza ciało Frankensteina albo skóra jest tym, co najgłębsze Literatura: Gilles Deleuze, Felix Guattari, Anty-Edyp. Kapitalizm i schizofrenia, przeł. Tomasz Kaszubski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2017. 6.-7. Filozofia jako uogólniona dermatologia albo sztuka powierzchni Literatura: Gilles Deleuze, Felix Guattari: Tysiąc plateau, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2016. 8.-9. Poza ustroje znakowe albo inwolucja twórcza Literatura: Gilles Deleuze, Felix Guattari: Tysiąc plateau, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2016. 10.-11 Większość nie jest nigdy stawaniem się Literatura: Gilles Deleuze, Félix Guattari. Kafka. Ku literaturze mniejszej. przeł. A.Z. Jaksender, K.M. Jaksender. Red. i wstęp C. Rudnicki. Kraków: Wydawnictwo Eperons-Ostrogi 2016.. 13. Dobrowolne zejście do podziemia albo faszyzm uogólniony Literatura: Gilles Deleuze, Negocjacje 1972-1990, przeł. M. Herer, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. Wrocław 2007. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.