Georg Simmel: narodziny socjologii z ducha świata mieszczańskiego, które jest czymś „więcej-niż-życiem” (Mehr-als-Leben).
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON37-AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Georg Simmel: narodziny socjologii z ducha świata mieszczańskiego, które jest czymś „więcej-niż-życiem” (Mehr-als-Leben). |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Bez szczegółowych wymagań wstępnych. W trakcie kursu wymagane jest sukcesywne zapoznawanie się ze wskazaną lekturą. Oczekuje się zasadniczo nabycia dwóch rodzajów wiedzy: (1) orientacji w historii filozofii oraz filozofii XX wieku; (2) orientacji w współczesnych sposobach interpretowania głównych pojęć filozoficznych. Umiejętnością, która będzie na zajęciach szczególnie stymulowana to umiejętność aktywnego, intensywnego „czytania” tekstu filozoficznego. |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone będzie myśli niemieckiego socjologa Georga Simmela (1858 - 1918). Zjawiskiem, które Simmla fascynowało było życie człowieka w różnorodności jego społecznych przejawów. W kluczowym wyrażeniu Lebensanschauung człon Lebens - (życie) jest jasny, wszystkie kwestie sporne dotyczą rzeczownika anschauung, który, może oznaczać – naoczność, intuicję – rozumianą albo po Kantowsku (jako aprioryczną formę poznania), albo po Bergsonowsku (jako intuicję bezpośrednich danych świadomości). Seminarium zmierza to systemowej i całościowej lektury tekstów Simmela. |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone będzie myśli niemieckiego socjologa Georga Simmela (1858 - 1918). Zjawiskiem, które Simmla fascynowało było życie człowieka w różnorodności jego społecznych przejawów. W kluczowym wyrażeniu Lebensanschauung człon Lebens - (życie) jest jasny, wszystkie kwestie sporne dotyczą rzeczownika anschauung, który, może oznaczać – naoczność, intuicję – rozumianą albo po Kantowsku (jako aprioryczną formę poznania), albo po Bergsonowsku (jako intuicję bezpośrednich danych świadomości). W rezultacie problem Simmela, wyznacza kontrowersja: Bergson kontra Kant. Bezpośrednie życie dane w intuicji domaga formy. Dzięki niej staje się, jak zauważa Simmel, „bardziej-życiem” (mehr-Leben): „jest nieustannym wytwarzaniem na nowo”. Wytwarzanie nie jest jedną z funkcji życia, które ono spełnia, bowiem „jest ona z życiem tożsama”. Samo wytwarzanie nie jest jednak tylko „bardziej-życiem”, w akcie wytwarzania samego siebie życie okazuje się zarazem czymś „więcej-niż-życiem” (Mehr-als-Leben). Na seminarium będziemy chcieli zrozumieć tą enigmatyczną formułę, tj. kiedy „życie” staje się czymś „więcej niż życie”? Seminarium zmierza to systemowej i całościowej lektury tekstów Simmela. 1. Co jest właściwym przedmiotem socjologii? Literatura: Georg Simmel, Podstawowe zagadnienia socjologii. Jednostka i społeczeństwo, przeł. M. Łukasiewicz, [w:] tenże, Socjologia, Warszawa 1975, 2006, s. 3-67. 2.Co to jest grupa społeczna? Literatura: Georg Simmel, Ilościowe aspekty grupy. przeł. M. Łukasiewicz, [w:] tenże, Socjologia, Warszawa 1975, 2006, s. 67-137. 3.Problem władzy: nadrzędności podrzędność Literatura: Georg Simmel, Nadrzędności podrzędność. przeł. M. Łukasiewicz, [w:] tenże, Socjologia, Warszawa 1975, 2006, s. 137-227. 4.Związek tajny Literatura: Georg Simmel, Nadrzędności podrzędność. przeł. M. Łukasiewicz, [w:] tenże, Socjologia, Warszawa 1975, 2006, s. 227-283. 5.Obcy, miasto, wierność Literatura: Georg Simmel, Nadrzędności podrzędność. przeł. M. Łukasiewicz, [w:] tenże, Socjologia, Warszawa 1975, 2006, s. 283-315. 6.Pieniądz i wartość Literatura: Georg Simmel, Filozofia pieniądza, przeł. A. Przyłębski, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 1997, s. 9-173 7.Ubóstwo, marnotrawstwo, pieniądz Literatura: Georg Simmel, Filozofia pieniądza, przeł. A. Przyłębski, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 1997, s. 173-257. 8.Wolność i pieniądz Literatura: Georg Simmel, Filozofia pieniądza, przeł. A. Przyłębski, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 1997, s. 257-321. 9.Styl życia, osoba i pieniądz Literatura: Georg Simmel, Filozofia pieniądza, przeł. A. Przyłębski, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 1997, s. 321-489. 10.Nowoczesność: dyskrecja, ozdoba, wstyd Literatura: Georg Simmel, Pisma socjologiczne, wybór, oprac. i wprow. Heinz-Jürgen Dahme i Otthein Rammstedt ; przekł. Małgorzata Łukasiewicz ; wstęp do wyd. pol. Jerzy Szacki, Warszawa 2008, s. 59-193. 11.Odziaływanie i wdzięczność Literatura: Georg Simmel, Pisma socjologiczne, wybór, oprac. i wprow. Heinz-Jürgen Dahme i Otthein Rammstedt ; przekł. Małgorzata Łukasiewicz ; wstęp do wyd. pol. Jerzy Szacki, Warszawa 2008, s. 193-365. 12.Indywidualizm i uspołecznienie Literatura: Georg Simmel, Pisma socjologiczne, wybór, oprac. i wprow. Heinz-Jürgen Dahme i Otthein Rammstedt ; przekł. Małgorzata Łukasiewicz ; wstęp do wyd. pol. Jerzy Szacki, Warszawa 2008, s. 365-419. 13.Socjologia drobiazgów: moda, podróże, turystyka, obrazy Literatura: Georg Simmel, Most i drzwi. Wybór esejów, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa 2005, s. 3-163. 14.Socjologia drobiazgów: miasta, zmysły, posiłki, karykatury Literatura: Georg Simmel, Most i drzwi. Wybór esejów, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa 2005, s. 163-345. 15.Socjologia życia: śmierć, nieśmiertelność, życie Literatura: Georg Simmel, Filozofia życia – Cztery rozdziały metafizyczne, przeł. M. Tokarzewska, Warszawa 2008. |
Literatura: |
Georg Simmel, Socjologia, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2006. Georg Simmel, Filozofia pieniądza, przeł. A. Przyłębski, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 1997. Georg Simmel, Pisma socjologiczne, wybór, oprac. i wprow. Heinz-Jürgen Dahme i Otthein Rammstedt ; przekł. Małgorzata Łukasiewicz ; wstęp do wyd. pol. Jerzy Szacki, Warszawa 2008. Georg Simmel, Most i drzwi. Wybór esejów, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa 2005. Georg Simmel, Filozofia życia – Cztery rozdziały metafizyczne, przeł. M. Tokarzewska, Warszawa 2008. Sławomir Magała, Simmel, Warszawa: Wiedza Powszechna 1980. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej K_W02 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych K_W05 zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej K_W06 zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym K_W10 ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów K_K02 rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej K_K03 rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne K_K05 potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań K_K06 ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy K_K07 rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym kryterium oceny jest wynik na egzaminie końcowym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.