Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zwierzęta w literaturze II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-KON8-AZ-AL
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zwierzęta w literaturze II
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są analizie postaci zwierzęcych bohaterów w tekstach literackich na przykładzie wybranych dzieł. W trakcie analiz typu studium przypadku (case study) studenci zapoznają się z różnymi sposobami konstruowania zwierzęcych postaci i ich miejsca w utworach literackich. Analizie poddane zostaną środki za pomocą, których pisarze przedstawiają zwierzęta, podejmują próby oddania zwierzęcej perspektywy i zwierzęcego doświadczenia oraz pozycji i roli zwierząt w utworach literackich.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone są analizie postaci zwierzęcych bohaterów w tekstach literackich na przykładzie wybranych dzieł dawnych i współczesnych z uwzględnieniem literatury dziecięcej. W trakcie analiz typu case study studenci zapoznają się z różnymi sposobami konstruowania zwierzęcych postaci i ich miejsca w utworach literackich.

Analizie poddane zostaną środki za pomocą, których pisarze przedstawiają zwierzęta, podejmują próby oddania zwierzęcej perspektywy i zwierzęcego doświadczenia oraz pozycji i roli zwierząt w utworach literackich, m. in. relacja między narratorem lub podmiotem lirycznym a zwierzęciem, indywidualizacja zwierzęcej postaci, antropomorfizacja, zdystansowanie lub zaangażowanie persony, zastosowane porównania, metafory, symbolika. W toku dyskusji problemów ważnych z perspektywy współczesnych studiów relacji między ludźmi a zwierzętami oraz wrażliwości współczesnego czytelnika, lecz z uwzględnieniem kulturowego kontekstu historycznego omawianych tekstów, studenci będą formułować interpretacje tekstów literackich.

Celem zajęć jest z jednej strony otwarta na spontaniczny odbiór lektura tekstów literackich, w których zwierzęta są ważne lub charakterystyczne, z drugiej zaś umiejętność analizy i interpretacji utworów z uwzględnieniem pozaliterackiej wiedzy o zwierzętach oraz własnego stosunku do omawianych zagadnień.

1) Wprowadzenie

2) Eseje Wirginii Woolf: „O wiernym przyjacielu”, „Motyle i ćmy: Owady we wrześniu”, „Śmierć ćmy”;

3) Opowiadania Tarjei Vesasa: „Koń z Hogget”, „Japp”;

4) Wiersze:

„Dwie małpy Breugla” Wisławy Szymborskiej,

„Nosorożec” Tadeusza Różewicza,

„Epitafium dla Łajki” Adama Włodka;

5) Wiersze:

John Keats, „Do kota pani Reynolds”

Emily Disckinson, bez tytułu (o wężu)

6) Opowiadanie Julio Cortázara „Aksolotl”

7) Juan Ramón Jiménez, „Srebrzynek i ja”, fragmenty

8) Powieść Wirginii Woolf „Flush”;

Powieść dla dzieci Janiny Borowiczowej „Pamiętnik Pikusia”

9) Powieść dla młodzieży James Olivera Curwooda „Szara wilczyca”

10) Powieść Leonie Swann „Sprawiedliwość owiec”

11) Fragmenty dotyczące centaurów z:

poematu Owidiusza „Metamorfozy”;

powieści Clive S. Lewisa „Opowieści z Narnii”;

powieści Joanne K. Rowling z serii „Harry Potter i…”;

powieści Ricka Riordana z serii „Percy Jackson i Bogowie Olimijscy”

12) Powieść M. Leafa „Byczek Fernando” z ilustracjami Roberta Lawsona

13) Książki ilustracyjne (picturebooks):

Victoria Turnbull, „Pandora”;

Ewa Kozyra Pawlak, Paweł Pawlak, “Mały atlas ptaków Ewy i Pawła Pawlaków”;

Ewa Woldańska-Plocińska, „Zwierzokracja”;

14) Luis Sepulveda, „Historia o mewie i kocie, który uczył ją latać”;

Hugh Lofting, „Podróże Doktora Dolittle”;

Terence Hanbury White, „Miecz dla króla”;

Elwyn Brooks White, Pajęczyna Charlotty.

15) Omówienie prac zaliczeniowych, podsumowanie, wspólna dyskusja

Literatura:

Szczegółowa literatura przedmiotu podana w aktualnym cyklu dydaktycznym.

2) Eseje Wirginii Woolf: „O wiernym przyjacielu”, „Motyle i ćmy: Owady we wrześniu”, „Śmierć ćmy”;

3) Opowiadania Tarjei Vesasa: „Koń z Hogget”, „Japp”;

4) Wiersze:

„Dwie małpy Breugla” Wisławy Szymborskiej,

„Nosorożec” Tadeusza Różewicza,

„Epitafium dla Łajki” Adama Włodka;

5) Wiersze:

John Keats, „Do kota pani Reynolds”

Emily Disckinson, bez tytułu (o wężu)

6) Opowiadanie Julio Cortázara „Aksolotl”

7) Juan Ramón Jiménez, „Srebrzynek i ja”, fragmenty

8) Powieść Wirginii Woolf „Flush”;

Powieść dla dzieci Janiny Borowiczowej „Pamiętnik Pikusia”

9) Powieść dla młodzieży James Olivera Curwooda „Szara wilczyca”

10) Powieść Leonie Swann „Sprawiedliwość owiec”

11) Fragmenty dotyczące centaurów z:

poematu Owidiusza „Metamorfozy”;

powieści Clive S. Lewisa „Opowieści z Narnii”;

powieści Joanne K. Rowling z serii „Harry Potter i…”;

powieści Ricka Riordana z serii „Percy Jackson i Bogowie Olimijscy”

12) Powieść M. Leafa „Byczek Fernando” z ilustracjami Roberta Lawsona

13) Książki ilustracyjne (picturebooks):

Victoria Turnbull, „Pandora”;

Ewa Kozyra Pawlak, Paweł Pawlak, “Mały atlas ptaków Ewy i Pawła Pawlaków”;

Ewa Woldańska-Plocińska, „Zwierzokracja”;

14) Luis Sepulveda, „Historia o mewie i kocie, który uczył ją latać”;

Hugh Lofting, „Podróże Doktora Dolittle”;

Terence Hanbury White, „Miecz dla króla”;

Elwyn Brooks White, Pajęczyna Charlotty.

Metody i kryteria oceniania:

Frekwencja (100% obecność, pod warunkiem dobrej aktywności, podwyższa ocenę o pół stopnia. Więcej niż 2 nieobecności, niezależnie od przyczyn, muszą zostać nadrobione w formie uzgodnionej z wykładowcą, np. eseju lub indywidualnej rozmowy wokół lektur.);

Aktywność (częstotliwość i jakość wypowiedzi z poszanowaniem innych uczestników dyskusji, wykazanie się znajomością zadanych lektur);

Umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia na temat sztuki i poruszanych w niej problemów;

Umiejętność analizy i interpretacji poszczególnych dzieł artystycznych;

Oceny z kartkówek sprawdzających znajomość lektur (na początku każdych zajęć krótka odpowiedź pisemna na pytanie dot. danego tekstu (do 10 min.).

Ocena z pracy pisemnej – analizy zwierzęcego bohatera w jednym utworze literackim.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)