Zwierzęta w literaturze II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON8-AZ-AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Zwierzęta w literaturze II |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są analizie postaci zwierzęcych bohaterów w tekstach literackich na przykładzie wybranych dzieł. W trakcie analiz typu studium przypadku (case study) studenci zapoznają się z różnymi sposobami konstruowania zwierzęcych postaci i ich miejsca w utworach literackich. Analizie poddane zostaną środki za pomocą, których pisarze przedstawiają zwierzęta, podejmują próby oddania zwierzęcej perspektywy i zwierzęcego doświadczenia oraz pozycji i roli zwierząt w utworach literackich. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są analizie postaci zwierzęcych bohaterów w tekstach literackich na przykładzie wybranych dzieł dawnych i współczesnych z uwzględnieniem literatury dziecięcej. W trakcie analiz typu case study studenci zapoznają się z różnymi sposobami konstruowania zwierzęcych postaci i ich miejsca w utworach literackich. Analizie poddane zostaną środki za pomocą, których pisarze przedstawiają zwierzęta, podejmują próby oddania zwierzęcej perspektywy i zwierzęcego doświadczenia oraz pozycji i roli zwierząt w utworach literackich, m. in. relacja między narratorem lub podmiotem lirycznym a zwierzęciem, indywidualizacja zwierzęcej postaci, antropomorfizacja, zdystansowanie lub zaangażowanie persony, zastosowane porównania, metafory, symbolika. W toku dyskusji problemów ważnych z perspektywy współczesnych studiów relacji między ludźmi a zwierzętami oraz wrażliwości współczesnego czytelnika, lecz z uwzględnieniem kulturowego kontekstu historycznego omawianych tekstów, studenci będą formułować interpretacje tekstów literackich. Celem zajęć jest z jednej strony otwarta na spontaniczny odbiór lektura tekstów literackich, w których zwierzęta są ważne lub charakterystyczne, z drugiej zaś umiejętność analizy i interpretacji utworów z uwzględnieniem pozaliterackiej wiedzy o zwierzętach oraz własnego stosunku do omawianych zagadnień. 1) Wprowadzenie 2) Eseje Wirginii Woolf: „O wiernym przyjacielu”, „Motyle i ćmy: Owady we wrześniu”, „Śmierć ćmy”; 3) Opowiadania Tarjei Vesasa: „Koń z Hogget”, „Japp”; 4) Wiersze: „Dwie małpy Breugla” Wisławy Szymborskiej, „Nosorożec” Tadeusza Różewicza, „Epitafium dla Łajki” Adama Włodka; 5) Wiersze: John Keats, „Do kota pani Reynolds” Emily Disckinson, bez tytułu (o wężu) 6) Opowiadanie Julio Cortázara „Aksolotl” 7) Juan Ramón Jiménez, „Srebrzynek i ja”, fragmenty 8) Powieść Wirginii Woolf „Flush”; Powieść dla dzieci Janiny Borowiczowej „Pamiętnik Pikusia” 9) Powieść dla młodzieży James Olivera Curwooda „Szara wilczyca” 10) Powieść Leonie Swann „Sprawiedliwość owiec” 11) Fragmenty dotyczące centaurów z: poematu Owidiusza „Metamorfozy”; powieści Clive S. Lewisa „Opowieści z Narnii”; powieści Joanne K. Rowling z serii „Harry Potter i…”; powieści Ricka Riordana z serii „Percy Jackson i Bogowie Olimijscy” 12) Powieść M. Leafa „Byczek Fernando” z ilustracjami Roberta Lawsona 13) Książki ilustracyjne (picturebooks): Victoria Turnbull, „Pandora”; Ewa Kozyra Pawlak, Paweł Pawlak, “Mały atlas ptaków Ewy i Pawła Pawlaków”; Ewa Woldańska-Plocińska, „Zwierzokracja”; 14) Luis Sepulveda, „Historia o mewie i kocie, który uczył ją latać”; Hugh Lofting, „Podróże Doktora Dolittle”; Terence Hanbury White, „Miecz dla króla”; Elwyn Brooks White, Pajęczyna Charlotty. 15) Omówienie prac zaliczeniowych, podsumowanie, wspólna dyskusja |
Literatura: |
Szczegółowa literatura przedmiotu podana w aktualnym cyklu dydaktycznym. 2) Eseje Wirginii Woolf: „O wiernym przyjacielu”, „Motyle i ćmy: Owady we wrześniu”, „Śmierć ćmy”; 3) Opowiadania Tarjei Vesasa: „Koń z Hogget”, „Japp”; 4) Wiersze: „Dwie małpy Breugla” Wisławy Szymborskiej, „Nosorożec” Tadeusza Różewicza, „Epitafium dla Łajki” Adama Włodka; 5) Wiersze: John Keats, „Do kota pani Reynolds” Emily Disckinson, bez tytułu (o wężu) 6) Opowiadanie Julio Cortázara „Aksolotl” 7) Juan Ramón Jiménez, „Srebrzynek i ja”, fragmenty 8) Powieść Wirginii Woolf „Flush”; Powieść dla dzieci Janiny Borowiczowej „Pamiętnik Pikusia” 9) Powieść dla młodzieży James Olivera Curwooda „Szara wilczyca” 10) Powieść Leonie Swann „Sprawiedliwość owiec” 11) Fragmenty dotyczące centaurów z: poematu Owidiusza „Metamorfozy”; powieści Clive S. Lewisa „Opowieści z Narnii”; powieści Joanne K. Rowling z serii „Harry Potter i…”; powieści Ricka Riordana z serii „Percy Jackson i Bogowie Olimijscy” 12) Powieść M. Leafa „Byczek Fernando” z ilustracjami Roberta Lawsona 13) Książki ilustracyjne (picturebooks): Victoria Turnbull, „Pandora”; Ewa Kozyra Pawlak, Paweł Pawlak, “Mały atlas ptaków Ewy i Pawła Pawlaków”; Ewa Woldańska-Plocińska, „Zwierzokracja”; 14) Luis Sepulveda, „Historia o mewie i kocie, który uczył ją latać”; Hugh Lofting, „Podróże Doktora Dolittle”; Terence Hanbury White, „Miecz dla króla”; Elwyn Brooks White, Pajęczyna Charlotty. |
Metody i kryteria oceniania: |
Frekwencja (100% obecność, pod warunkiem dobrej aktywności, podwyższa ocenę o pół stopnia. Więcej niż 2 nieobecności, niezależnie od przyczyn, muszą zostać nadrobione w formie uzgodnionej z wykładowcą, np. eseju lub indywidualnej rozmowy wokół lektur.); Aktywność (częstotliwość i jakość wypowiedzi z poszanowaniem innych uczestników dyskusji, wykazanie się znajomością zadanych lektur); Umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia na temat sztuki i poruszanych w niej problemów; Umiejętność analizy i interpretacji poszczególnych dzieł artystycznych; Oceny z kartkówek sprawdzających znajomość lektur (na początku każdych zajęć krótka odpowiedź pisemna na pytanie dot. danego tekstu (do 10 min.). Ocena z pracy pisemnej – analizy zwierzęcego bohatera w jednym utworze literackim. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.