Cypr: wyspa kontaktu, sporu, pojednania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON93-AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Cypr: wyspa kontaktu, sporu, pojednania |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wymagań wstępnych brak (chociaż znajomość języka nowogreckiego jest przydatna, szczególnie do korzystania z dodatkowej bibliografii). Brak. Mile widziane choć podstawowe obeznanie w temacie bieżącej sytuacji politycznej na Cyprze i w Grecji |
Skrócony opis: |
Tematem wykładu jest zarys dziejów Cypru – od czasów starożytnych do współczesnych, zarys historii literatury (oraz przegląd wszelkich cypryjskich tematów społecznych i kulturowych, np. demografii, polityki, kultury ludowej, a nawet kuchni cypryjskiej). Szczególny nacisk zostanie położony na interpretację dziejów wyspy w kategoriach wielokulturowości. |
Pełny opis: |
Wykład ma stanowić całościowe opisanie Cypru jako wyspy i państwa - jego geografii, historii, kultury (ze szczególnym uwypukleniem literatury) oraz społeczeństwa. Ma służyć poinformowaniu studentów o cechach szczególnych Cypru we wszelkich aspektach. Ważnym rozdziałem jest zaprezentowanie Cypru jak części "świata greckiego", państwa i społeczeństwa wykazującego liczne podobieństwa z Grecją, ale też różniącego się od niej w wielu kwestiach. Wykład jest rezultatem projektu naukowego finansowego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod tytułem "Cypr: dzieje, kultura, literatura", który zakończył się w Pracowni Studiów Helleńskich WAL UW w pierwszej połowie 2013 roku. |
Literatura: |
Bibliografia: Cypr: dzieje, literatura, kultura, Warszawa 2014 (wybrane teksty z dwóch tomów) Osiewicz Przemysław, Konflikt cypryjski, PWN 2013. Wybór lektur dodatkowych: Adamczyk Artur, Cypr - dzieje polityczne, Dialog 2002 Misztal Mariusz, Historia Cypru, Kraków 2012. Cyril Mango, Historia Bizancjum: narody i cywilizacje, Gdańsk 2002 Geoffroy de Villehardouin, Zdobycie Konstantynopola, Poznań 2003 Nikołaj Sokołow, Narodziny weneckiego imperium kolonialnego, Warszawa 1985 Jean-Paul Roux, Historia Turków, Gdańsk 2003 Raphaela Lewis, Życie codzienne w Turcji osmańskiej, Warszawa 1984 Richard Clogg, Historia Grecji nowożytnej, Warszawa 2006 |
Efekty uczenia się: |
K_W07 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją K_W14 zna podstawowe metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej K_U01 potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych K_U08 potrafi prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej K_K07 rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych K_K09 czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wyzyskując wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach, w dyskusjach. Test końcowy na prawach egzaminu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.