Historia kultury francuskiej i włoskiej - część druga
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-WYK16-CS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Historia kultury francuskiej i włoskiej - część druga |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Przedmiot dedykowany dla studentów 3 roku CŚ |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest zaprezentowaniu najważniejszych etapów ewolucji kultury francuskiej i włoskiej od średniowiecza po dzień dzisiejszy. Specjalna uwaga poświęcona jest tym zjawiskom kulturowym, które są żywe w czasach nam współczesnych. Oprócz najistotniejszych dla kultury zjawisk takich jak twórczość artystyczna czy literacka, omówione zostanie historia idei czy zmieniająca się w procesie historycznym obyczajowość. |
Pełny opis: |
Zostaną omówione takie tematy jak: tworzenie się państw na gruzach cesar-stwa rzymskiego, kształtowanie się rycerstwa i mieszczaństwa jako podstawo-wych grup odbioru kultury w języku rodzimym ideologia feudalna i monar-chiczna vs. światopogląd mieszczański. Sztuka romańska we Francji, gotyk i jego odmiany. Giganci literatury włoskiej i europejskiej: Dante, Petrarka i Boccaccio. Specyfika francuskiego i włoskiego renesansu, architektura i malarstwo we Francji i Włoszech doby renesansu. Wpływ francuskich wojen religijnych. Klasycyzm w kontekście monarchii absolutnej, racjonalizm Kartezjusza. Kultura i sztuka w Wersalu, Rewolucja i system republikański, epoka napoleońska – instytucjonalny , naukowy i kulturalny rozwój Francji, restauracja i II Cesarstwo, rozwój Paryża, postęp techniczny; francuska ekspansja kolonialna i jej wpływ na zainteresowania kulturami egzotycznymi, wojna francusko-pruska i III Republika. Proces jednoczenia Włoch i jego wpływ na życie intelektualne Italii. Rozwój sztuk pięknych, malarstwo. I Wojna Światowa, ruch socjalistyczny, szalone lata 20-30, faszyzm, II Wojna Światowa, dekolonizacja, V Republika francuska, Maj 68, Francja i Włochy współczesne. |
Literatura: |
Kowalski Jacek, Loba Anna i Mirosław, Prokop Jan, Dzieje Kultury Francuskiej, Warszawa 2005, PWN oraz bibliografia szczegółowa podawana sukcesywnie z zajęć na zajęcia |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna: - podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa w odniesieniu do kultury francuskiej - zna podstawową terminologię z zakresu historii sztuki w odniesieniu do kultury francuskiej - zna najważniejszych twórców kultury europejskiej - zna francuskich autorów filozoficznych oraz ich idee W zakresie umiejętności student: - ma uporządkowaną wiedzę na temat kultury francuskiej - ma podstawową wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w Polsce oraz we Francji W zakresie kompetencji społecznych student: - ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych - ma świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy - rozumie wagę zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym tradycji francuskiej - aktywnie śledzi wydarzenia kulturalne we Francji |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian pisemny obejmujący treści omawiane w czasie wykładów i lektur. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.