Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do dydaktyki antropozoologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-WYK30-AZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do dydaktyki antropozoologii
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu studenci będą zajmować się miejscem zwierząt w edukacji przedszkolnej i szkolnej na wszystkich poziomach. Rozpoznają jakie treści na temat zwierząt i relacji między ludźmi a zwierzętami i środowiskiem oraz w jaki sposób są przekazywane uczniom. Będą planować metody pracy z uczniami i opracują konkretne projekty edukacyjne zgodne z wybraną przez nich problematyką i kierunkiem studiów.

Przygotowując projekty edukacyjne mogą też wykorzystać elementy edukacji środowiskowej i na temat zwierząt realizowane przez różne instytucje i organizacje, jak np. lokalne stowarzyszenia na temat ochrony ptaków w danym mieście, schroniska, organizacje działające na rzecz praw zwierząt.

Pełny opis:

Zajęcia przeznaczone są na rozpoznanie możliwości dobrej realizacji zaprojektowanych w programach edukacyjnych treści dotyczących relacji pomiędzy ludźmi i zwierzętami oraz szerzej środowiskiem naturalnym. Jednocześnie studenci poznają kilka wybranych metod dydaktycznych, wśród których najważniejsza jest metoda projektu, jako najskuteczniejsze narzędzie, którego można użyć w pracy z uczniami. Będą też mieli okazję do rozważań na temat sposobów nauczania wspomnianej tematyki, języka dialogu, propozycji jak poszukiwać dla niej miejsca w programach szkolnych, sposobów kształtowania postaw, możliwych zmian w praktyce edukacyjnej.

Zostaną uwzględnione elementy edukacji środowiskowej i na temat zwierząt realizowane przez różne instytucje i organizacje. W programie antropozoologii jest osobny przedmiot "Podstawy działania organizacji zajmujących się zwierzętami" i wiedza uzyskana w ramach tego przedmiotu będzie możliwa do wykorzystania podczas planowania projektów dla uczniów.

Studenci otrzymają zadanie zaplanowania rzeczywistego projektu dla konkretnej placówki edukacyjnej. Zajęcia w ramach przedmiotu poza koordynatorką prowadzić będą doświadczeni dydaktycy, pracujący w szkołach na różnych poziomach. Są wychowawcami, nauczycielami przedmiotów przyrodniczych i humanistycznych. Jeden z warsztatów będzie poświęcony edukacji akademickiej.

Literatura:

S. Bell, Project-Based Learning for the 21st Century: Skills for the Future, Routledge 2010

https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2016/11/projekt-edukacyjny.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=BB9Ouni0XMw

https://podstawaprogramowa.pl/

materiały wybrane przez studentów, zgodnie z zainteresowaniami i planowanym tematem projektu

Efekty uczenia się:

Po zajęciach student

w zakresie wiedzy:

1. zna uwarunkowania wprowadzenia i doskonalenia treści do programów szkolnych

2. ma podstawową wiedzę na temat dokumentów programowych i standardów, według których działają placówki edukacyjne

3. zna podstawowe zasady pracy metodą projektu

w zakresie umiejętności:

4. potrafi opracować i przedstawić koncepcję zajęć z uczniami organizowanych w ramach edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej

5. potrafi uczestniczyć w dyskusji na tematy edukacji przyrodniczej, edukacji na temat relacji ludzi ze zwierzętami

6. prezentuje wyniki samodzielnej koncepcji projektu edukacyjnego

w zakresie kompetencji społecznych:

7. rozumie potrzebę i zasady pracy edukacyjnej, w tym pracy zespołowej w środowisku szkolnym i akademickim

8. potrafi poddać refleksji własny sposób pracy, ocenić swoje dokonania

9. potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusji, szanując poglądy partnerów

Metody i kryteria oceniania:

Ocena przygotowanych projektów dla uczniów. Kryteria oceny projektów zostaną opracowane wspólnie ze studentami na zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)