Wprowadzenie do dydaktyki antropozoologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-WYK30-AZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do dydaktyki antropozoologii |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci będą zajmować się miejscem zwierząt w edukacji przedszkolnej i szkolnej na wszystkich poziomach. Rozpoznają jakie treści na temat zwierząt i relacji między ludźmi a zwierzętami i środowiskiem oraz w jaki sposób są przekazywane uczniom. Będą planować metody pracy z uczniami i opracują konkretne projekty edukacyjne zgodne z wybraną przez nich problematyką i kierunkiem studiów. Przygotowując projekty edukacyjne mogą też wykorzystać elementy edukacji środowiskowej i na temat zwierząt realizowane przez różne instytucje i organizacje, jak np. lokalne stowarzyszenia na temat ochrony ptaków w danym mieście, schroniska, organizacje działające na rzecz praw zwierząt. |
Pełny opis: |
Zajęcia przeznaczone są na rozpoznanie możliwości dobrej realizacji zaprojektowanych w programach edukacyjnych treści dotyczących relacji pomiędzy ludźmi i zwierzętami oraz szerzej środowiskiem naturalnym. Jednocześnie studenci poznają kilka wybranych metod dydaktycznych, wśród których najważniejsza jest metoda projektu, jako najskuteczniejsze narzędzie, którego można użyć w pracy z uczniami. Będą też mieli okazję do rozważań na temat sposobów nauczania wspomnianej tematyki, języka dialogu, propozycji jak poszukiwać dla niej miejsca w programach szkolnych, sposobów kształtowania postaw, możliwych zmian w praktyce edukacyjnej. Zostaną uwzględnione elementy edukacji środowiskowej i na temat zwierząt realizowane przez różne instytucje i organizacje. W programie antropozoologii jest osobny przedmiot "Podstawy działania organizacji zajmujących się zwierzętami" i wiedza uzyskana w ramach tego przedmiotu będzie możliwa do wykorzystania podczas planowania projektów dla uczniów. Studenci otrzymają zadanie zaplanowania rzeczywistego projektu dla konkretnej placówki edukacyjnej. Zajęcia w ramach przedmiotu poza koordynatorką prowadzić będą doświadczeni dydaktycy, pracujący w szkołach na różnych poziomach. Są wychowawcami, nauczycielami przedmiotów przyrodniczych i humanistycznych. Jeden z warsztatów będzie poświęcony edukacji akademickiej. |
Literatura: |
S. Bell, Project-Based Learning for the 21st Century: Skills for the Future, Routledge 2010 https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2016/11/projekt-edukacyjny.pdf https://www.youtube.com/watch?v=BB9Ouni0XMw https://podstawaprogramowa.pl/ materiały wybrane przez studentów, zgodnie z zainteresowaniami i planowanym tematem projektu |
Efekty uczenia się: |
Po zajęciach student w zakresie wiedzy: 1. zna uwarunkowania wprowadzenia i doskonalenia treści do programów szkolnych 2. ma podstawową wiedzę na temat dokumentów programowych i standardów, według których działają placówki edukacyjne 3. zna podstawowe zasady pracy metodą projektu w zakresie umiejętności: 4. potrafi opracować i przedstawić koncepcję zajęć z uczniami organizowanych w ramach edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej 5. potrafi uczestniczyć w dyskusji na tematy edukacji przyrodniczej, edukacji na temat relacji ludzi ze zwierzętami 6. prezentuje wyniki samodzielnej koncepcji projektu edukacyjnego w zakresie kompetencji społecznych: 7. rozumie potrzebę i zasady pracy edukacyjnej, w tym pracy zespołowej w środowisku szkolnym i akademickim 8. potrafi poddać refleksji własny sposób pracy, ocenić swoje dokonania 9. potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusji, szanując poglądy partnerów |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena przygotowanych projektów dla uczniów. Kryteria oceny projektów zostaną opracowane wspólnie ze studentami na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.