Ciało ludzkie - od teatrów anatomicznych do cielesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-CLT21-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Ciało ludzkie - od teatrów anatomicznych do cielesności |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Skrócony opis: |
„Być żywym oznacza być owładniętym przez popęd ku auto-ekspozycji. Żywe rzeczy ukazują się niczym aktorzy na scenie ustanowionej dla nich” (Hanna Arendt). W tym teatrze ciało staje się obrazem żywego bytu – człowieka. W trakcie seminarium obraz ciała, podobnie jak ciało ludzkie poddawane różnego rodzaju zabiegom ze strony nauk ścisłych: medycyny, biologii, poddany zostanie analizie przez nauki humanistyczne: filozofię, antropologię, historię, kulturoznawstwo. Obrazy ciała są mocno nacechowane symbolicznie, stąd też w pierwszej kolejności interesować nas będzie obraz ciała jako obraz człowieka. Rozpoczynając od czasów nowożytnych przyjrzymy się różnym kontekstom w których pojawia się ciało: wyidealizowane, chore, monstrualne, martwe, zanatomizowane. Interesować nas będą również kulturowe aspekty współczesnych metod wytwarzających technicznie zaawansowane obrazy ciała i pytanie czy kartograficzny obraz ciała ma jeszcze zdolność reprezentacji człowieka. |
Pełny opis: |
„Być żywym oznacza być owładniętym przez popęd ku auto-ekspozycji. Żywe rzeczy ukazują się niczym aktorzy na scenie ustanowionej dla nich” (Hanna Arendt). W tym teatrze ciało staje się obrazem żywego bytu – człowieka. W trakcie seminarium obraz ciała, podobnie jak ciało ludzkie poddawane różnego rodzaju zabiegom ze strony nauk ścisłych: medycyny, biologii, poddany zostanie analizie przez nauki humanistyczne: filozofię, antropologię, historię, kulturoznawstwo. Obrazy ciała są mocno nacechowane symbolicznie, stąd też w pierwszej kolejności interesować nas będzie obraz ciała jako obraz człowieka. Rozpoczynając od czasów nowożytnych przyjrzymy się różnym kontekstom w których pojawia się ciało: wyidealizowane, chore, monstrualne, martwe, zanatomizowane, wstrętne. Interesować nas będą również kulturowe aspekty współczesnych metod wytwarzających technicznie zaawansowane obrazy ciała i pytanie czy kartograficzny obraz ciała ma jeszcze zdolność reprezentacji człowieka. Wybrane tematy: 1. Od ciała pięknego, wdzięcznego, przez wstydliwe, wstrętne do wzniosłego. 2. Monstra i hybrydy. 3. Humanizacja ciała w atlasach anatomicznych – Vesalius. 4. Zobaczyć czy dotknąć? Sekcje zwłok i lekcja anatomii. 5. Teatralizacja ciała. 6. Ciało organizm – ciało mechanizm. 7. Manekiny, lalki i automaty. 8. Ciało i jego znaki. 9. Ciało z perspektywy artysty: akty, modele. 10. Współczesne techniki obrazowania ciała i problem reprezentacji człowieka. 11. Ciało w fotografii, kinie i sztukach wizualnych. 12. Ciało artysty jako dzieło. 13. Od ciało jako symbolu do cielesności. Szczegółowa lista tematów powstanie po uzgodnieniu preferencji i projektów badawczych seminarzystów. |
Literatura: |
Propozycje: D. Arasse, „Ciało wdzięk wzniosłość”, w: „Historia ciała” t. 1, Gdańsk 2014. J.-J. Courtine, „Zwierciadło duszy”, w: „Historia ciała” t. 1, Gdańsk 2014. R. Mandressi, „Sekcja zwłok i anatomia”, w: „Historia ciała” t. 1, Gdańsk 2014. A. de Baecque, „Ekrany. Ciało w kinie”, w: „Historia ciała” t. 2, Gdańsk 2014. Y. Michaud, „Wizualizacje. Ciało i sztuki wizualne”, w: „Historia ciała” t. 2, Gdańsk 2014. „Art. of Vesalius” ed. R. van Hee, Antwerp 2014. R. Descartes, „Człowiek. Opis ciała ludzkiego”, Warszawa 1989, fragm. M. C. Nussbaum, „Kara wstydu: godność i narcystyczny gniew”, w: Teksty drugie, 4-2016. W. Menninghaus, „Wstręt. Teoria i historia”, Kraków 2009, fragm. S. Walden, „Prawda w fotografii”, w: Fotografia i filozofia. Szkice o pędzlu natury, Kraków 2013. I. Kant, „Antropologia w ujęciu pragmatycznym”, Warszawa, fragm. A. M. Moulin, „Ciało wobec medycyny”, w: „Historia ciała” t. 3, Gdańsk 2014. H. Belting, „Faces. Historia twarzy” Gdańsk 2015. G. Deleuze, „Bacon. Logika wrażenia”, Kraków 2018. H. Belting, „Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie”, Kraków 2007, fragm. Pełna lista lektur zostanie podana po uzgodnieniu z seminarzystami pełnego zakresu tematów. |
Efekty uczenia się: |
Student zna główne pojęcia, problemy, teorie i metody wybranej subdyscypliny filozoficznej, z której dorobku korzysta refleksja bioetyczna. Student zna społeczno-kulturowe uwarunkowania praktyki i rozwoju nauk biomedycznych i innych bionauk. Student umie diagnozować, interpretować i wyjaśniać zależności między praktyką i rozwojem nauk biomedycznych i innych bionauk a procesami społeczno-kulturowymi, przy użyciu wybranych metod i technik badawczych z zakresu nauk społecznych; umie stawiać proste hipotezy badawcze, konstruować proste narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki badań Student umie przygotować i wygłosić referat z zakresu bioetyki (lub powiązanych z nią dyscyplin nauki) Student jest gotów do krytycznego oceniania posiadanej wiedzy, informacji i treści Student jest gotów do rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku bioetyki jako dziedziny teoretycznej i praktyki społecznej |
Metody i kryteria oceniania: |
PROJ – projekt, Akt – aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, warsztatach, itp. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.