Europejskie narody, kultury i tożsamości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-SEM-LIC-ACH |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Europejskie narody, kultury i tożsamości |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Seminarium licencjackie przeznaczone dla studentów III roku europeistyki szczególnie zainteresowanych problematyką społeczno-kulturową. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium ma pomóc studentom w przygotowaniu pracy licencjackiej. W pierwszym semestrze seminarium poświęcone będzie kwestiom technicznym i metodologicznym związanym z pisaniem pracy. W drugim semestrze nacisk zostanie położony na indywidualne konsultacje z promotorem. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny seminarium obejmuje wybrane zagadnienia dotyczące kultury europejskiej i kultur zamieszkujących Europę społeczności ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień tożsamości i kultury narodowej. Tematy poszczególnych prac licencjackich powinny mieścić się zakresie w następujących bloków tematycznych: - narody i grupy etniczne w Europie – historia i teraźniejszość, kultura i ideologia, - tożsamości narodowe, etniczne, regionalne i lokalne a integracja europejska, - kultury narodowe, etniczne, regionalne i lokalne a globalizacja kulturowa, - europejskie tożsamości i kultury a inne kontynenty, - kultura europejska, kultura narodowa a kultura masowa. Przygotowywane na seminarium prace mogą opierać się na lekturach i metodach z dziedziny antropologii, socjologii i historii kultury. Nakład pracy studenta: wybór tematu - 20 h zgromadzenie literatury - 40 h krytyczna analiza zgromadzonych materiałów - 60 h przygotowanie konspektu pracy - 60 h przygotowanie tekstu pracy - 200 h zredagowanie tekstu pracy w edytorze tekstu - 40 h razem - 420 h |
Literatura: |
- Boć Jan, Jak pisać pracę magisterską, Kolonia Limited, Wrocław 1997. - Gambarelli Gianfranco, Łucki Zbigniew, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas, Kraków 1998. - Urban Stanisław, Ładoński Wiesław, Jak napisać dobrą pracę magisterską, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1997. - Woźniak Krzysztof, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa-Łódź 1998. |
Efekty uczenia się: |
Celem seminarium jest opracowanie oraz zredagowanie tekstu pracy licencjackiej z zakresu europeistyki. Po zaliczeniu seminarium student: W ZAKRESIE WIEDZY: - zna problematykę i stan wiedzy w zakresie wybranych zagadnień szczegółowych związanych z dziedziną studiów, - docenia wartość różnorodnych perspektyw i opinii wyrażanych w różnych tradycjach naukowych, - zna zasady metodologiczne pisania rozpraw naukowych, - zna zasady techniczne pisania tekstu akademickiego, - rozumie konieczność rzetelnego dokumentowania wypowiedzi naukowej (przypisy, bibliografia) - zna podstawowe zasady etyczne obowiązujące w pracy badawczej, W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi zorganizować warsztat pracy oraz zaplanować etapy pracy, - potrafi zbierać, selekcjonować i analizować materiały źródłowe, - potrafi wykorzystać źródła obcojęzyczne, - umie zastosować metodologię prowadzenia badania naukowego, - umie samodzielnie opracować i przeprowadzić badanie, - umie zaprezentować wyniki badania i sformułować wnioski, - umie zredagować tekst pracy dyplomowej oraz go starannie edytować, - rozumie na czym polega etyka w pracy badawczej i odpowiedzialność za rzetelność uzyskiwanych wyników badań, - potrafi pracować pod kierunkiem opiekuna naukowego, - ceni wartość samodzielnej pracy badawczej i naukowej, - potrafi identyfikować własne błędy i zaakceptować konstruktywną krytykę, W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: - wie, że wartość samodzielnej pracy zależy od jej zrozumiałego zaprezentowania innym, - rozumie odpowiedzialność związaną z użyciem różnorodnych przekazów i formułowaniem wniosków na ich podstawie, - szanuje dorobek innych i zaznacza, że z niego korzysta, - docenia wartość samodzielnej pracy badawczej i naukowej, - rozumie konieczność pracy pod kierunkiem opiekuna, - rozumie, że efekty własnej pracy muszą być jasno komunikowane innym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie seminarium: Semestr I: - obecność na zajęciach, - wygenerowanie tez badawczych, - określenie problemu (a w efekcie tematu) pracy, planu pracy z podziałem na rozdziały, zebranie literatury przedmiotu i zbudowanie poprawnej bibliografii, krytyczna analiza materiału (stan badań), wybranie słów kluczowych koniecznych do efektywnego wyszukiwania materiału, dokonanie opisu źródłowego przy wykorzystywaniu i omawianiu części tekstów źródłowych (przypisy) oraz budowie tabeli, wykresów i innych elementów przedstawianych graficznie, budowa glosariuszy i aneksów (jeśli to konieczne), - świadome podnoszenie kompetencji językowej, gramatycznej i ortograficznej, rozwijanie umiejętności redakcyjnych i edycyjnych. Semestr II: - przedstawianie na spotkaniach seminaryjnych kolejnych rozdziałów pracy w kolejności ich pisania i regularne konsultowanie ich treści. Promotor ocenia: systematyczność pracy, klarowność planu i narracji, kompletność tez, język i styl, poprawność warsztatu naukowego (bibliografia, przypisy), autorski charakter pracy, staranność edycji. Warunkiem zaliczenia całości seminarium dyplomowego jest dopuszczenie seminarzysty do obrony na podstawie zaakceptowanej pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.