Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia Badań Naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4027-21WMBN
Kod Erasmus / ISCED: 16.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia Badań Naukowych
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Pełny opis:

10.10 Zajęcia wstępne, omówienie programu i zasad zaliczania. Co to jest

nauka. Nauka a pseudonauka.

17.10 Nauka jako wiedza prawdopodobna

24.10 Status poznawczy nauki – realizm, konstruktywizm, relatywizm.

31.10 Struktura nauki – teoria naukowa, pojęcia naukowe.

07.11 Definicje: rodzaje definicji i warunki poprawności definicji

14.11 Planowanie badania – pytania badawcze, hipotezy

21.11 Planowanie badań – schematy badawcze, świadomość metodologiczna

28.11 Eksperyment – schematy badawcze

05.12 Zmienne i ich rodzaje

12.12 Operacjonalizacja zmiennych – wskaźniki (ocena jakości wskaźnika)

19.12 Skale pomiarowe – rodzaje i właściwości

09.01 Metody analizy danych : rozumowanie statystyczne, rozkład

prawdopodobieństwa zdarzeń losowych a błąd alfa

16.01 Wyjaśnianie i ocena hipotez – wnioski z badań

23.01 Wymogi stawiane publikacji naukowej - struktura, język, zawartość

Literatura:

Brzeziński, J. (2017) O psychologii nauce i uniwersytecie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 317-330

Carnap, R. (2000) Wprowadzenie do filozofii nauki. Warszawa: Fundacja Aletheia

Grobler, A. (2006) Metodologia nauk. Kraków: Wydawnictwo Aureus. Wydawnictwo Znak

Nowak, S. (1985) Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN

Efekty uczenia się:

Student potrafi zaprojektować badania naukowe, aby analizować konkretny problem badawczy. Potrafi zaprojektować narzędzia badawcze, wie jak wybrać odpowiednie metody zarówno badawcze, jak i analityczne. Potrafi zaprojektować badania z poszanowaniem godności ludzkiej.

K_W03; Absolwent zna i rozumie znaczenie człowieka jako podmiotu badań, zna fundamentalne zasady identyfikacji człowieka w kontekście zastosowania metod nauk przyrodniczych i ścisłych w kryminalistyce.

K_U03; Absolwent potrafi przeprowadzić czynności wykrywcze, zabezpieczające oraz dokumentacyjne związane z dowodami kryminalistycznymi, odpowiednio dobierając sprzęt, materiały i metody naukowo-badawcze, w zależności od badanych śladów, posługując się terminologią dyscyplin pokrewnych fizyki, chemii, biologii, informatyki.

K_K01; Absolwent ma zdolność uważnego i krytycznego oceniania odbieranych informacji, oceny ich wiarygodności i przydatności z punktu widzenia kryminalistyki, stosując przy takiej ocenie wiedzę z zakresu nauk: fizycznych, chemicznych, biologicznych, psychologicznych i prawnych; rozumie jednocześnie ograniczenia we wnioskowaniu na podstawie śladów kryminalistycznych i w ich badaniu, wynikające z możliwości stosowanych współcześnie metod badawczych.

K_K02; Absolwent ma zdolność do formułowania i proponowania specjalistycznych naukowych metod do rozwiązania problemów oraz do skutecznej i efektywnej współpracy z ekspertami z różnych obszarów nauki.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin:

20 pytań testowych (z pojedynczym wyborem): ocena 0 – 1 pkt.

10 pytań otwartych : ocena 0 – 2 pkt.

20-24 pkt. dostateczny

25-27 pkt. dostateczny plus

28-30 pkt. dobry

31-33 pkt. dobry plus

34-35 pkt. bardzo dobry

36 i więcej celujący

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)