Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w naukach sądowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4027-KNS-BG-21-ENS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka w naukach sądowych
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład stanowi wprowadzenie w problematykę etyki jako dziedziny filozofii, ze wskazaniem roli jaką pełnią kodeksy etyczne w przypadku zawodów zaufania publicznego oraz nauce. Poszerzeniem wykładu jest odniesienie rozwiązywania problemów etycznych do psychologii moralności, w tym do prawidłowości rozwoju moralnego. Zajęcia będą miały częściowo charakter konwersatoryjny, prezentowane będą problemy i dylematy etyczne, które będziemy się starali wspólnie rozwiązywać.

Pełny opis:

1. Zajęcia wstępne – etyka a moralność, etyka a etos

2. Etyka jako dziedzina nauki

3. Różne systemy etyczne

4. Rozwiązywania dylematów etycznych

5. Moralne problemy współczesności

6. Zachowania etyczne a emocje - empatia

7. Rozwój moralny

8. Moralność w badaniach empirycznych

9. Etyka badań naukowych

10. Rodzaje norm i konsekwencje ich nieprzestrzegania

11. Zawody zaufania publicznego

12. Wymiar sprawiedliwości – obowiązki etyczne eksperta i funkcjonariusza

13. Zasady prawne – jaki jest ich związek z etyką ?

14. Zapisy kodeksowe – komu mają służyć kodeksy etyczne

Literatura:

Brzeziński J., Chyrowicz B, Toeplitz-Winiewska M, Toeplitz Z. (2017) Etyka zawodu psychologa. Warszawa: PWN – wybrane fragmenty

Chyrowicz B, (1997) Zamiar i skutki. Lublin: wydawnictwa KUL

Chyrowicz B. (2008) O sytuacjach bez wyjścia w etyce. Dylematy moralne, ich natura, rodzaje i sposoby rozstrzygania. Kraków : Znak

Hartman J. (2015) Etyka ! Poradnik dla grzeszników. Warszawa: Agora

Hołówka J. (2001) Etyka w działaniu. Warszawa: Prószyński i S-ka

Efekty uczenia się:

Student zna zasady dobrych praktyk badawczych. Prawidłowo identyfikuje problemy natury moralnej i etycznej występujące w projektowaniu i przeprowadzaniu badań kryminalistycznych. Posiada poczucie odpowiedzialności przed pracownikami i społeczeństwem za odpowiednie przygotowanie i prowadzenie prac badawczych, w tym także ekspertyz sądowych. Potrafi etycznie i zgodnie z prawem prowadzić czynności wykrywcze i dowodowe.

K_W07: Student zna terminologię stosowaną w literaturze przedmiotu kryminalistyki i nauk z nią związanych tj. z zakresu nauk socjologicznych;

K_W08: Student zna kwestie psychologicznych aspektów w wiedzy kryminalistycznej w kontekście popełniania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom;

K_U01: Student umie bezpiecznie zastosować techniki ujawniania i zabezpieczania śladów adekwatnie do ich rodzaju oraz warunków otoczenia, bazując na wiedzy z zakresu kryminalistyki;

K_U02: Student odpowiednio dobierając sprzęt, materiały i metody naukowo-badawcze podjąć się przeprowadzenia badań związanych z zagadnieniami kryminalistycznymi;

K_K01: Student ma zdolność uważnego i krytycznego oceniania odbieranych informacji, oceny ich wiarygodności i przydatności z punktu widzenia kryminalistyki; rozumie jednocześnie ograniczenia we wnioskowaniu na podstawie śladów kryminalistycznych i w ich badaniu, wynikające z możliwości stosowanych współcześnie metod badawczych;

K_K02: Student ma zdolność do formułowania i proponowania specjalistycznych naukowych metod do rozwiązania problemów do skutecznej i efektywnej współpracy z ekspertami z różnych obszarów nauki

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin:

20 pytań testowych ( z pojedynczym wyborem ): ocena 0-1 pkt.

10 pytań otwartych: ocena 0 – 2 pkt.

20-24 pkt. dostateczny

25-27 pkt. dostateczny plus

28-30 pkt. dobry

31-33 pkt. dobry plus

34-35 pkt. bardzo dobry

36 i więcej celujący

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zuzanna Toeplitz
Prowadzący grup: Zuzanna Toeplitz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)