Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do psychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4027-KNS-CHS-21-WDP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do psychologii
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład przekazuje z lotu ptaka, zgromadzoną przez psychologię, wiedzę na temat człowieka. W szczególności będziemy poszukiwać

odpowiedzi na następujące pytania: jakie są biologiczne podstawy zachowania? Na czym polega percepcja? Jak przebiega uczenie się?

Czy można ufać własnej i cudzej pamięci? Czy wszyscy myślimy tak samo? Czym są temperament, osobowość, zdolności, inteligencja?

Jaką rolę odgrywają motywacja i emocje? Co oznacza fakt, że człowiek jest istotą społeczną? Na czym polega rozwój psychiczny i jakie

wyróżniamy rodzaje psychopatologii?

Pełny opis:

1. Wprowadzenie w problematykę psychologii ogólnej: czym jest psychologia? Szkoły w psychologii: strukturalizm, funkcjonalizm,

asocjacjonizm, behawioryzm, psychologia postaci, psychoanaliza; współczesne podejścia teoretyczne: fizjologiczne, psychodynamiczne,

behawiorystyczne, poznawcze, humanistyczne.

2. Biologiczne podstawy zachowania: genetyka zachowania; układ nerwowy – poziom neuronalny; badanie mózgu; obwodowy układ

nerwowy; struktury mózgowe; asymetria półkul mózgowych; układ dokrewny.

3. Wrażenia zmysłowe i percepcja: wzrok; słuch; inne zmysły: węch, smak, skórne, kinestezja, równowaga, ból; organizacja percepcji;

identyfikacja i rozpoznawanie.

4. Uczenie się: warunkowanie klasyczne; warunkowanie instrumentalne; nabywanie umiejętności; czynniki wpływające na przebieg i efekty

uczenia się.

5. Pamięć: rodzaje pamięci; magazyny pamięciowe; zapamiętywanie (kodowanie); przechowywanie i zapominanie; wydobywanie; pamięć

autobiograficzna.

6. Procesy poznawcze: pamięć semantyczna; język; poznanie wzrokowe; rozwiązywanie problemów; ocenianie; podejmowanie decyzji.

7. Inteligencja i twórczość: różne koncepcje inteligencji; wrodzona czy nabyta? Pomiar inteligencji; problemy z pojęciem inteligencji;

twórczość.

8. Motywacja: różne podejścia teoretyczne do motywacji; rodzaje motywacji; nastawienie na wykonanie i na sprawność; bezradność

intelektualna; zachowania agresywne; siła woli.

9. Emocje: uniwersalne czy uwarunkowane kulturowo? Fizjologia emocji; teorie emocji; stres.

10. Różnice indywidualne: temperament: od humorów do formalnej charakterystyki zachowania; osobowość: wielość ujęć; style

poznawcze: preferencje czy możliwości?

11. Rozwój w ciągu życia: badanie rozwoju; rozwój fizyczny; rozwój poznawczy; rozwój społeczny; schyłek życia.

12. Człowiek istota społeczna – perspektywa grupowa: poznanie społeczne; grupa społeczna; normy społeczne; konformizm i zachowanie

w grupie; postawy; stereotypy i uprzedzenia.

13. Człowiek istota społeczna – perspektywa indywidualna: atrakcyjność interpersonalna; związki uczuciowe; zachowania prospołeczne;

psychologia społeczna dla prawa; psychologia społeczna dla biznesu.

14. Psychopatologia: zaburzenia lękowe; zaburzenia nastroju; zaburzenia osobowości; zaburzenia somatoformiczne i dysocjacyjne;

zaburzenia schizofreniczne; zaburzenia psychiczne okresu dziecięcego.

Literatura:

Spielman, R.M., Jenkins, W.J., Lovett, M.D., Czarnota-Bojarska, J. (2020). Psychologia. OpenStax. Rozdziały: 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15.

Efekty uczenia się:

Student zna terminologię stosowaną w psychologii, potrafi wskazać różnice w metodach badawczych. Zna zalety i ograniczenia tej nauki oraz relacje z innymi dziedzinami naukowymi. Potrafi wskazać zastosowanie psychologii w ujawnianiu i ściganiu przestępstw, w tym w szczególności w odniesieniu do sposobu prowadzenia różnych czynności śledczych i sądowych związanych z przesłuchiwaniem i oceną dowodów osobowych.

K_W08: Student zna kwestie psychologicznych aspektów w wiedzy kryminalistycznej w kontekście popełniania, wykrywania i zapobiegania przestępstwom;

K_U01: Student umie bezpiecznie zastosować techniki ujawniania i zabezpieczania śladów adekwatnie do ich rodzaju oraz warunków otoczenia, bazując na wiedzy z zakresu kryminalistyki;

K_K02: Student ma zdolność do formułowania i proponowania specjalistycznych naukowych metod do rozwiązania problemów.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie: egzamin pisemny z założonym poziomem trudności 60%

Kryteria oceniania: egzamin pisemny zawierający pytania wielokrotnego wyboru, pytania typu prawda-fałsz, zdania z luką/lukami; egzamin

obejmuje wszystkie zagadnienia prezentowane na wykładzie oraz zawarte w literaturze obowiązkowej, w równomiernym rozkładzie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 0 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Czerniawska
Prowadzący grup: Ewa Czerniawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)