PNJF-syntezy ustne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4102-6M1S-PNJF-SU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | PNJF-syntezy ustne |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Francuskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Student rozpoczynający kurs powinien mieć zaliczone zajęcia z PNJF na II roku oraz zdany egzamin pisemny i ustny po II roku. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu rozwijanie umiejętności studentów w zakresie wszystkich sprawności językowych. Szczególny nacisk jest położony na ćwiczenie formy syntezy ustnej artykułów z prasy francuskojęzycznej. Zajęcia koncentrują się na praktycznym zastosowaniu wszystkich sprawności językowych w celu przygotowania studenta do autonomicznego posługiwania się językiem francuskim. |
Pełny opis: |
Cele zajęć w zakresie rozwijania różnych sprawności językowych - w zakresie czytania ze zrozumieniem: 1. zapoznanie studentów z różnymi typami tekstów i ich strukturą w oparciu o konkretne przykłady tekstów, 2. rozwijanie zdolności czytania ze zrozumieniem różnych typów tekstów: relacjonujących, opisujących, informujących, instruujących, argumentujących, 3. rozwijanie umiejętności rozumienia tekstów autentycznych poprzez zapoznanie studentów ze strategiami czytania (czytanie globalne – zrozumienie ogólnego sensu, czytanie selektywne – wyszukiwanie konkretnych informacji, czytanie intensywne), 4. zapoznanie studentów z etapami i zasadami analizy tekstu: formułowanie hipotez dotyczących treści tekstu w oparciu o tytuł, autora, miejsce publikacji; ćwiczenie umiejętności formułowania głównej myśli tekstu w oparciu o ciąg pytań: kto? gdzie? kiedy? co? dlaczego?; ćwiczenie umiejętności formułowania głównej myśli tekstu na podstawie słów kluczowych; ćwiczenie umiejętności rozpoznawania związków między różnymi częściami tekstu (paragrafami) na podstawie analizy artykulatorów logicznych, 5. rozwijanie u studentów kompetencji warunkujących czytanie ze zrozumieniem: kompetencji leksykalnej (rozwijanie słownika – rozpoznawanie i rozumienie słów), gramatycznej (rozpoznawanie i rozumienie związków wyrazowych oraz konstrukcji zdaniowych) i pragmatycznej (rozpoznawanie i rozumienie funkcji stylistycznej i tekstowej; 6. rozwijanie umiejętności syntetyzowania informacji pochodzących z kilku tekstów w formie planu i samodzielnej syntezy ustnej. - w zakresie rozwijania sprawności mówienia: 1. ćwiczenie umiejętności formułowania pytań oraz udzielania precyzyjnych i poprawnych odpowiedzi podczas prowadzenia rozmowy i wyrażania własnej opinii na tematy poruszane w tekstach, 2. rozwijanie umiejętności studentów w zakresie ustnego prezentowania syntezy ustnej kilku artykułów. - w zakresie rozwijania sprawności pisania: 1. ćwiczenie umiejętności pisania planu syntezy, 3. rozwijanie umiejętności stosowania poprawnych struktur języka poprzez wykonywanie ćwiczeń dotyczących konstrukcji składniowych, synonimów, artykulatorów logicznych w ramach pisania wstępów i konkluzji syntez. |
Literatura: |
1. Abbadie C. et all., L’expression française écrite et orale, PUG, Grenoble, 2002 2. Barféty M., Expression orale, CLE International/SEJER, 2006 3. Dupoux, B., et alli, 2006, Réussir le Delf, Niveau B2, Paris : Didier 4. Jamet M.-C., Preparation a l’examen du DELF B2, Hachette, 2008 5. Miquel C., Vocabulaire progressif du français avec 250 exercices, CLE International, 1999 6. Kober-Kleinert C.,-Parizet M.-L, Poisson S. Activités pour le Cadre Européan Commun de Référence, niveau C1 C2, CLE International 2006 7. Artykuły z prasy francuskojęzycznej |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu procesu uczenia się student: WIEDZA 1. ma uporządkowaną wiedzę na temat strategii wykorzystywanych przy rozwijaniu sprawności czytania ze zrozumieniem i wypowiedzi ustnej (K_W01) 2. zna słownictwo i terminologię związane z poruszanymi na zajęciach tematami (K_W03) UMIEJĘTNOŚCI 1. wyszukuje, analizuje, selekcjonuje i użytkuje informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów: rozumie dłuższe artykuły z prasy francuskojęzycznej, zna różne gatunki tekstów (K_U01) 2. argumentować merytorycznie z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K_U16) 3. przygotowuje wystąpienia ustne, w języku obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U19) 4. posługuje się językiem francuskim na poziomie C1 ESOKJ (K_U23) KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. dokonuje refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (K_K02) 2. współdziała i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K06) SU jest jedną z części PNJF na III roku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest: a) obecność na zajęciach (student ma prawo do 27% nieobecności w semestrze. Zajęcia nie będą zaliczone jeśli student przekroczy limit nieobecności. W takim wypadku student będzie musiał powtarzać przedmiot). Obecności stanowią 10 % oceny na koniec semestru. b) przedstawienie w ciągu semestru syntezy dwóch artykułów na ocenę wraz z uzasadnieniem własnej opinii (zalicza 15 punktów na 25): 50% oceny na koniec semestru. d) systematyczne wywiązywanie się z zadań domowych: 20% oceny na koniec semestru. e) końcowe zaliczenie ustne polegające na przedstawieniu syntezy ustnej dwóch artykułów (zalicza 15 punktów na 25): 20% oceny na koniec semestru. PNJF SU jest jedną z części składowych bloku przedmiotowego PNJF. 90% godziny kontaktowe, w tym obecność na zajęciach, wywiązywanie się z zadań domowych, przygotowanie do zajęć, wszystkie prace kontrolne w ciągu semestru. 10% praca własna. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.