Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Stosunki międzyamerykańskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4206-FE-I-001
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Stosunki międzyamerykańskie
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z historią i współczesnością stosunków międzyamerykańskich. Zostaną przedstawione zarówno ogólne tendencje zmieniających się na przestrzeni dekad relacji między USA i krajami latynoamerykańskimi, jak i case studies, dotyczące stosunków bilateralnych.

Pełny opis:

Zajęcia obejmą następujące bloki tematyczne:

I. Początki stosunków międzyamerykańskich

- Doktryna Monroe i reakcja Ameryki Łacińskiej

- Wojna USA z Meksykiem

- Początki panamerykanizmu

- Wojna o Kubę

II. Między „grubą pałką” a „dobrym sąsiedztwem”

- Dyplomacja kanonierek i secesja Panamy

- Porfiriat i Rewolucja Meksykańska

- Polityka „dobrego sąsiedztwa”

- Ameryki w II Wojnie Światowej

- Instytucjonalizacja systemu międzyamerykańskiego

III. Zimna wojna

- Rewolucja Kubańska

- Sojusz dla Postępu

- Kryzys karaibski

- Rewolucja kontynentalna

- Operacja Kondor i pucz Pinocheta

- Stracona dekada

- Reformy neoliberalne i Caracazo

- Contras i wojny domowe w Ameryce Środkowej

IV. Lata 90.

- Periodo especial na Kubie

- NAFTA i problem Zapatystów

- Plan Colombia i wojna z narkotykami

V. W XXI wieku

- Wojna z terroryzmem

- Meksykańska wojna z narkotykami

- Lewicowe rządy i latynoamerykański antyamerykanizm

- Nowe otwarcie w stosunkach amerykańsko-kubańskich

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Fijałkowska, Alicja, Amerykańska ruletka: Historia i współczesność stosunków Stanów Zjednoczonych i Ameryki Łacińskiej, Warszawa, PWN, 2017

Brewer Stewart, Borders and Bridges. A history of U.S.-Latin American Relations, Westport-Londyn, Greenwood Publishing Group, 2006

Dobrzycki Wiesław, System międzyamerykański, Warszawa, Scholar, 2002

Livingstone, Grace, America’s Backyard. The United States and Latin America from the Monroe Doctrine to the War on Terror, Londyn-Nowy Jork, Latin America Bureau, 2009

Smith Joseph, The United States and Latin America. A history of American diplomacy, 1776-2000, Londyn-Nowy Jork, Routledge, 2005

Literatura uzupełniająca:

Boersner Demetrio, Relaciones internacionales de América Latina, Caracas, Grijalbo, 2007

Dobrzycki Wiesław, Historia stosunków międzynarodowych w czasach nowożytnych. 1815-1945, Warszawa, Scholar, 1996

Dobrzycki Wiesław, Stosunki Międzynarodowe w Ameryce Łacińskiej. Historia i współczesność, Warszawa, Scholar, 2000

Hastedt Glenn, Encyclopedia of American Foreign Policy, Nowy Jork, Facts on File, 2004

Langley Lester D., The Americas in the Modern Age, New Heaven-Londyn, Yale University Press, 2005

Martz John D, US policy in Latin America: a decade of crisis and challenge, Lincoln, University of Nebraska Press, 1995

McSherry J. Patrice, Predatory States. Operation Condor and Covert War in Latin America, Lanham -Oxford, Rowman & Littlefield Publishers, 2005

Paterson Thomas A. (red.), Kennedy’s quest for victory. American Foreign Policy 1961-1963, Nowy Jork-Oxford, Oxford University Press, 1989

Pérez Jr. Louise A., Cuba: Between Reform and Revolution, Nowy Jork-Oxford, Oxford University Press, 2006

Schoultz Lars, That Infernal Little Cuban Republic. The United States and the Cuban Revolution, Chapel Hill, The University of North Carolina Press, 2009

Shurbutt T. Ray (red.), United States–Latin American relations, 1800–1850, Tuscaloosa-Londyn, University of Alabama Press, 1991

Tullock Gordon, Open Secrets of American Foreign Policy, Singapore-New Jersey-Lonndyn, World Scientific Publishing, 2007

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Po ukończeniu kursu studenci:

- posiadają wiedzę z zakresu historii i współczesności relacji USA z państwami Ameryki Łacińskiej

- znają formy współpracy między USA i krajami latynoamerykańskimi i ich ewolucję na przestrzeni lat

- rozumieją specyfikę i złożoność kontaktów USA z państwami Ameryki Łacińskiej, jak również powody antyamerykanizmu w Ameryce Łacińskiej

- posiadają podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji, działających w ramach systemu międzyamerykańskiego

- posiadają wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji w zachodniej hemisferze, a także rozumieją przyczyny, przebieg i konsekwencje tych zmian

UMIEJĘTNOŚCI

Po ukończeniu kursu studenci:

- potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wyko¬rzystywać informacje z różnorodnych źródeł, dotyczące stosunków międzyamerykańskich - - umieją wyjaśnić i zinterpretować poszczególne zjawiska i procesy zacho¬dzą¬ce w zachodniej hemisferze

- potrafią argumentować w sporach dotyczących stosunków międzyamerykańskich

- potrafią krytycznie odbierać przekazy medialne dotyczące stosunków międzyamerykańskich

- umieją przewidzieć konsekwencje bieżących decyzji politycznych podejmowanych w zachodniej hemisferze

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Po ukończeniu kursu studenci:

- rozumieją potrzebę ciągłego dokształcania się, są otwarci na nowe zjawiska i idee, gotowi do zmiany opinii w obliczu nowych danych i argumentów

- potrafią pracować zarówno indywidualnie, jak i w grupie, przyjmując w niej różne role

- potrafią zająć stanowisko w dyskusjach dotyczących zjawisk społeczno-politycznych zachodzących w zachodniej hemisferze

- są przygotowani do wykorzystania wiedzy z zakresu stosunków międzyamerykańskich w pracy zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Ocena zostanie dokonana na podstawie kolokwium zaliczeniowego oraz aktywności studentów podczas zajęć, w następującym stosunku:

Kolokwium – 70%

Aktywność – 30%

Dozwolona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. Większa liczba nieusprawiedliwionych nieobecności skutkować będzie brakiem możliwości zaliczenia przedmiotu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)