Stosunki międzyamerykańskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4206-FE-I-001 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Stosunki międzyamerykańskie |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z historią i współczesnością stosunków międzyamerykańskich. Zostaną przedstawione zarówno ogólne tendencje zmieniających się na przestrzeni dekad relacji między USA i krajami latynoamerykańskimi, jak i case studies, dotyczące stosunków bilateralnych. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmą następujące bloki tematyczne: I. Początki stosunków międzyamerykańskich - Doktryna Monroe i reakcja Ameryki Łacińskiej - Wojna USA z Meksykiem - Początki panamerykanizmu - Wojna o Kubę II. Między „grubą pałką” a „dobrym sąsiedztwem” - Dyplomacja kanonierek i secesja Panamy - Porfiriat i Rewolucja Meksykańska - Polityka „dobrego sąsiedztwa” - Ameryki w II Wojnie Światowej - Instytucjonalizacja systemu międzyamerykańskiego III. Zimna wojna - Rewolucja Kubańska - Sojusz dla Postępu - Kryzys karaibski - Rewolucja kontynentalna - Operacja Kondor i pucz Pinocheta - Stracona dekada - Reformy neoliberalne i Caracazo - Contras i wojny domowe w Ameryce Środkowej IV. Lata 90. - Periodo especial na Kubie - NAFTA i problem Zapatystów - Plan Colombia i wojna z narkotykami V. W XXI wieku - Wojna z terroryzmem - Meksykańska wojna z narkotykami - Lewicowe rządy i latynoamerykański antyamerykanizm - Nowe otwarcie w stosunkach amerykańsko-kubańskich |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Fijałkowska, Alicja, Amerykańska ruletka: Historia i współczesność stosunków Stanów Zjednoczonych i Ameryki Łacińskiej, Warszawa, PWN, 2017 Brewer Stewart, Borders and Bridges. A history of U.S.-Latin American Relations, Westport-Londyn, Greenwood Publishing Group, 2006 Dobrzycki Wiesław, System międzyamerykański, Warszawa, Scholar, 2002 Livingstone, Grace, America’s Backyard. The United States and Latin America from the Monroe Doctrine to the War on Terror, Londyn-Nowy Jork, Latin America Bureau, 2009 Smith Joseph, The United States and Latin America. A history of American diplomacy, 1776-2000, Londyn-Nowy Jork, Routledge, 2005 Literatura uzupełniająca: Boersner Demetrio, Relaciones internacionales de América Latina, Caracas, Grijalbo, 2007 Dobrzycki Wiesław, Historia stosunków międzynarodowych w czasach nowożytnych. 1815-1945, Warszawa, Scholar, 1996 Dobrzycki Wiesław, Stosunki Międzynarodowe w Ameryce Łacińskiej. Historia i współczesność, Warszawa, Scholar, 2000 Hastedt Glenn, Encyclopedia of American Foreign Policy, Nowy Jork, Facts on File, 2004 Langley Lester D., The Americas in the Modern Age, New Heaven-Londyn, Yale University Press, 2005 Martz John D, US policy in Latin America: a decade of crisis and challenge, Lincoln, University of Nebraska Press, 1995 McSherry J. Patrice, Predatory States. Operation Condor and Covert War in Latin America, Lanham -Oxford, Rowman & Littlefield Publishers, 2005 Paterson Thomas A. (red.), Kennedy’s quest for victory. American Foreign Policy 1961-1963, Nowy Jork-Oxford, Oxford University Press, 1989 Pérez Jr. Louise A., Cuba: Between Reform and Revolution, Nowy Jork-Oxford, Oxford University Press, 2006 Schoultz Lars, That Infernal Little Cuban Republic. The United States and the Cuban Revolution, Chapel Hill, The University of North Carolina Press, 2009 Shurbutt T. Ray (red.), United States–Latin American relations, 1800–1850, Tuscaloosa-Londyn, University of Alabama Press, 1991 Tullock Gordon, Open Secrets of American Foreign Policy, Singapore-New Jersey-Lonndyn, World Scientific Publishing, 2007 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po ukończeniu kursu studenci: - posiadają wiedzę z zakresu historii i współczesności relacji USA z państwami Ameryki Łacińskiej - znają formy współpracy między USA i krajami latynoamerykańskimi i ich ewolucję na przestrzeni lat - rozumieją specyfikę i złożoność kontaktów USA z państwami Ameryki Łacińskiej, jak również powody antyamerykanizmu w Ameryce Łacińskiej - posiadają podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji, działających w ramach systemu międzyamerykańskiego - posiadają wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji w zachodniej hemisferze, a także rozumieją przyczyny, przebieg i konsekwencje tych zmian UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu kursu studenci: - potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wyko¬rzystywać informacje z różnorodnych źródeł, dotyczące stosunków międzyamerykańskich - - umieją wyjaśnić i zinterpretować poszczególne zjawiska i procesy zacho¬dzą¬ce w zachodniej hemisferze - potrafią argumentować w sporach dotyczących stosunków międzyamerykańskich - potrafią krytycznie odbierać przekazy medialne dotyczące stosunków międzyamerykańskich - umieją przewidzieć konsekwencje bieżących decyzji politycznych podejmowanych w zachodniej hemisferze KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po ukończeniu kursu studenci: - rozumieją potrzebę ciągłego dokształcania się, są otwarci na nowe zjawiska i idee, gotowi do zmiany opinii w obliczu nowych danych i argumentów - potrafią pracować zarówno indywidualnie, jak i w grupie, przyjmując w niej różne role - potrafią zająć stanowisko w dyskusjach dotyczących zjawisk społeczno-politycznych zachodzących w zachodniej hemisferze - są przygotowani do wykorzystania wiedzy z zakresu stosunków międzyamerykańskich w pracy zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zostanie dokonana na podstawie kolokwium zaliczeniowego oraz aktywności studentów podczas zajęć, w następującym stosunku: Kolokwium – 70% Aktywność – 30% Dozwolona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. Większa liczba nieusprawiedliwionych nieobecności skutkować będzie brakiem możliwości zaliczenia przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.