Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Los problemas sociales de los pueblos indigenas de America Latina

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4206-FS144
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Los problemas sociales de los pueblos indigenas de America Latina
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Zajęcia oferują studentom możliwość przeanalizowania problemów, z którymi borykają się społeczności tubylcze krajów latynoamerykanskich, takich jak przemoc, dyskryminacja, ubóstwo, wykluczenie, konflikty społeczne, w tym konflikty środowiskowe, szybko przebiegające zmiany kulturowe, machismo i inne, przy pomocy narzędzi jakie oferują teorie antropologiczne i socjologiczne.

El seminario ofrece a los estudiantes la oportunidad de analizar los problemas sociales de las sociedades indígenas de los países latinoamericanos, como la violencia, el machismo, la discriminación, la exclusión, la pobreza, los conflictos sociales (por ejemplo, los conflictos ambientales), utilizando las herramientas de las teorías antropológicas y sociológicas.

Pełny opis:

„Problemy społeczności tubylczych w Ameryce Łacińskiej” to zajęcia, podczas których omawiane będą występujące aktualnie w regionie zjawiska stanowiące istotne dla społeczności tubylczych problemy społeczne oraz determinujące je przyczyny. Jednym z podstawowych problemów, analizowanych w trakcie konwersatorium jest przemoc i różne jej oblicza (m.in. przemoc fizyczna, kulturowa, strukturalna). Inne omawiane i analizowane w powiązaniu tematy, to m.in. koncepcja rozwoju, prawa, struktury władzy, problemy związane z dyskryminacją i rasizmem, ludy tubylcze w relacji z państwem, społeczeństwem narodowym i jego przedstawicielami,. Wybrane zjawiska społeczne i kulturowe będą analizowane w powiązaniu ze zjawiskami gospodarczymi i politycznymi oraz w kontekście wydarzeń historycznych. Jako narzędzia analizy służą wybrane koncepcje i teorie socjologiczne i antropologiczne.

Durante el curso, discutiremos varios fenómenos que constituyen importantes problemas sociales que actualmente están ocurriendo en las sociedades indígenas de la región. Uno de los principales temas analizados durante el seminario será la violencia y sus diversos aspectos (incluyendo la violencia física, cultural y estructural). Otros temas discutidos y analizados conjuntamente con el tema principal son los conceptos de desarrollo, ley y derecho, las estructuras de poder, los problemas relacionados con la discriminación, la exclusión y el racismo. Los fenómenos sociales y culturales seleccionados se analizarán conjuntamente con los fenómenos económicos y políticos y en el contexto de acontecimientos relacionados con la historia de una sociedad o comunidad dada.

Literatura:

1. Bajo la sombra del Guamúchil. Historias de vida de mujeres indígenas y campesinas en prisión, CIESAS/IWGIA/Ore-Media, Mexico, 2010 (fragmentos).

2. Crónica de un engaño, Informe IWGIA 5, 2009 (fragmento).

3. David Stoll, Words Can Be Used In So Many Ways, w: Soren Hvalkof, Peter Aaby (red.), Is God An American?, IWGIA/SI, Copenhaguen, 1981, p. 23-38.

4. Bodley John H., Victims of Progress. Menlo Park, California: The Benjamin/Cummings Publishing Company, Inc., 1982 (fragmento).

5. Suicidio adolescente en pueblos indígenas.Tres estudios de caso, Unicef, IWGIA, 2012 (un caso).

6. Socorro Cancino Cifuentes, Narrative Commercial Media and Atenco: Mexican Television Corporations and Political Power, „Current Issue”, Vol. 7, Issue 1, 2013.

7.“Foreigners in Our Own Country”: Indigenous Peoples in Brazil, 2005, Raport Amnesty International, AMR 19/002/2005.

8. Hernández R. Aída, Andrew Canessa (ed.), Género, complementariedades y exclusiones en Mesoamérica y los Andes, IWGIA, 2012 (un fragmento).

9. un articulo sobre los grupos aislados.

Los informes publicados por las ONGs

Los textos indicados estarán disponibles en la biblioteca del CESLA o en internet

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu zajęć studenci mają:

1. Wiedzę dotyczącą aktualnych problemów społeczności tubylczych w Ameryce Łacińskiej, ich genezy i wzajemnych powiązań. Znają różne koncepcje socjologiczne i antropologiczne wyjaśniające występowanie wybranych problemów społecznych. Studenci mają pogłębioną wiedzę na temat związków kulturoznawstwa i amerykanistyki z socjologią, antropologią kultury oraz innymi naukami społecznymi, umożliwiającą stosowanie podejścia interdyscyplinarnego w prowadzeniu badań.

2.Umiejętności: Potrafią analizować te problemy w kontekście innych zjawisk i procesów w perspektywie lokalnej, regionalnej i globalnej o prowadzić na ten temat dyskusję.

3.Kompetencje: Studenci mają doskonałą umiejętność przygotowania prezentacji ustnych po hiszpańsku i wspólnej pracy w tym zakresie.

Después de completar el curso, los estudiantes habrán adquirido:

1. Conocimiento de los problemas sociales actuales de las sociedades indígenas en América Latina, sus orígenes y relaciones mutuas. Conocerán los diferentes conceptos sociológicos y antropológicos, explicando la ocurrencia de problemas sociales seleccionados. Los estudiantes tendrán un conocimiento profundo de la relación de estudios culturales y estudios americanos con sociología, antropología y otras ciencias sociales, permitiéndoles el uso de un enfoque interdisciplinario en la investigación conducida.

2. Serán capaces de analizar estas cuestiones en el contexto de otros fenómenos y procesos desde las perspectivas local, regional y global and to discytir estos pronlemas.

3.Tiene una gran habilidad para preparar presentaciones orales en castellano.

Metody i kryteria oceniania:

prezentacja 30%, testy w oparciu o wybrane lektury 60%, aktywny udział 10%, obecność na zajęciach (maks. 3 nieobecności)

presentación de temas 30%, examenes por escrito de las lecturas 60%, participación activa 10%, la asistencia a las clases (max. 3 ausencias)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)