Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Relacje Unia Europejska - Ameryka Łacińska i Karaiby

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4206-I-F023
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Relacje Unia Europejska - Ameryka Łacińska i Karaiby
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

geografia
gospodarka przestrzenna

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Nie jest wymagana wcześniejsza znajomość teorii ekonomii ani socjologii.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs przedstawia relacje pomiędzy Unią Europejską a Ameryką Łacińską i Karaibami, koncentrując się na przede wszystkim na stosunkach gospodarczych, (w tym handlowych i inwestycyjnych) oraz politycznych. Omawiane są także aspekty prawne, naukowe, edukacyjne i kulturalne oraz współpraca rozwojowa.

Uwzględnione zostały stosunki pomiędzy poszczególnymi krajami obu regionów w świetle współczesnych tendencji integracyjnych i globalizacyjnych.

Podczas kursu prowadzone są dyskusje na bazie przeczytanych wcześniej lektur. Studenci przygotowują prace domowe oraz projekt badawczy (w grupach, temat ustalony z prowadzącym, dotyczy wybranego aspektu relacji pomiędzy regionami albo omawia relacje wybranego kraju).

Pełny opis:

Podczas kursu będą analizowane i dyskutowane następujące zagadnienia:

1.Wprowadzenie. Europa - Ameryka Łacińska: trudna droga do współpracy

2.Główne modele integracji (podejście ekonomiczne i politologiczne)

3. Integracja europejska

3.1. Krótka chronologia integracji europejskiej

3.2. Główne instytucje integracji europejskiej

3.3. Rola Unii Europejskiej we współczesnym świecie

3.3.1. Rola UE w gospodarce światowej

3.3.2. Stosunki UE z innymi uczestnikami stosunków międzynarodowych

4. Stosunki europejsko-latynoamerykańskie

4.1 Uwarunkowania historyczne

4.2 Stosunki gospodarcze (handlowe i inwestycyjne)

4.3 Pozostałe obszary współpracy

4.3.1. Współpraca dla rozwoju

4.3.2. Pomoc humanitarna

4.3.3. Programy horyzontalne

4.3.4. Współpraca edukacyjna i naukowa

4.3.5. Współpraca kulturalna

5. Stosunki UE z latynoamerykańskimi ugrupowaniami integracyjnymi

5.1. Krótka historia integracji latynoamerykańskiej

5.2. Nowe kierunki procesów integracyjnych na kontynencie amerykańskim

5.3. Stosunki UE - Mercosur

5.4. Stosunki UE - Wspólnota Andyjska

5.5. Stosunki UE - Ameryka Środkowa

5.6. Stosunki UE - Karaiby (w ramach współpracy z AKP)

5.7. Stosunki UE- Sojusz dla Pacyfiku

5.8. Stosunki UE - NAFTA

6. Stosunki UE z krajami AŁiK - aspekty polityczne, gospodarcze, prawne i kulturalne

6.1. Szczególna rola Hiszpanii i Portugalii

7. Perspektywy współpracy obu regionów

8. Relacje UE-AŁiK na tle międzynarodowych stosunków gospodarczych i politycznych oraz tendencji globalnych

9. Relacje Polska-Ameryka Łacińska i Karaiby

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. EU-Latin America Relations. Charting a course for the future, Konrad Adenauer Stiftung, Brussels 2015. http://www.friendsofeurope.org/media/uploads/2015/06/FoE-REPORT-LATINAMERICA-2015-WEB.pdf

2. Milczarek D., Adamczyk A., Zajączkowski K. (red.), Introduction to European Studies. A New Approach to Uniting Europe, Warsaw 2013.

3. Gawrycki M., Unia Europejska - Ameryka Łacińska i Karaiby, Warszawa 2004.

4. Strona internetowa UE: www.europa.int (wskazane aspekty)

5. Strona internetowa CEPAL: www.cepal.cl (wskazane aspekty)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Barbuska O., Polityka zagraniczna Unii Europejskiej: aspekty teoretyczne i metodologiczne, "Studia Europejskie" nr 3/2016.

Barburska O., Milczarek D., Historia integracji europejskiej w zarysie, Warszawa 2013.

Czaputowicz J., Stosunki zewnętrzne Unii Europejskiej – wyjaśnienie liberalne i realistyczne, w: Bilans polskiego członkostwa w Unii Europejskiej, red. M. Witkowska, Warszawa 2015.

Dobrzycki W., Stosunki międzynarodowe w Ameryce Łacińskiej, Wyd. Scholar, Warszawa 2000.

Góralczyk B. (red.), Unia Europejska jako aktor na scenie globalnej. Razem czy osobno?, Warszawa 2014 / Góralczyk B. (ed.), European Union on the Global Scene: United or Irrelevan?, Warsaw 2015.

Góralczyk B., Zajączkowski K., Zajączkowski J., European Union and Asia, Latin America and Sub-Saharan Africa – Different Regions, Particular Policies [w:] D. Milczarek, A. Adamczyk, K. Zajączkowski (red.), Introduction to European Studies. A New Approach to Uniting Europe, Warsaw 2013, s. 581-626.

Haliżak E., Parzymies S. (red.), Unia Europejska. Nowy typ wspólnoty międzynarodowej, Warszawa 2002.

Hampton M.N., A Thorn in Transatlantic Relations. American and European Perceptions of Threat and Security, Basingstoke 2013.

Hornsby J.D., Risk Regulation, Science, and Interests in Transatlantic Trade Conflicts, Basingstoke 2013.

Hill Ch., Smith M., International Relations and the European Union: Themes and Issues, w: International Relations and the European Union, red. Ch. Hill, M. Smith, 2nd ed., Cambridge 2011.

Latoszek E., Proczek M., Kłos A., Pachocka M., Osuch-Rak E. (eds.) Facing the Challenges in the European Union. Re-thinking EU Education and Research for Smart and Inclusive Growth (EuInteg), Warsaw 2015.

Michałowska G. (red.), Integracja europejska, instytucje, polityka, prawo, Warszawa 2003.

Mik C., Europejskie prawo wspólnotowe. Zagadnienia teorii i praktyki, tom I, Warszawa 2000.

Milczarek D., Pozycja i rola UE w stosunkach międzynarodowych. Wybrane aspekty teoretyczne, Centrum Europejskie UW, Warszawa 2003.

Milczarek D., Status UE w stosunkach międzynarodowych, Stosunki Międzynarodowe, nr 3-4/2001.

Molle W. , Ekonomika integracji europejskiej. Teoria, praktyka, polityka, Fundacja Gospodarcza, Gdańsk 2000.

Musiałkowska I., Wykorzystanie doświadczeń Unii Europejskiej w zakresie polityki spójności przez MERCOSUR, Wyd. Difin, Warszawa 2016.

Oziewicz E. (red.), Procesy integracyjne we współczesnej gospodarce światowej, PWN, Warszawa 2001.

Parkes R. (red.), Is This the Future of Europe? Opportunities and Risks for Poland in a Union of Insiders and Outsiders, Warsaw 2014.

Simoni S., Understanding Transatlantic Relations Whither the West?, Abingdon, Routledge, 2013.

Skolimowska A. (red.), Normatywna potęga Unii Europejskiej w obliczu umiędzynarodowionych konfliktów wewnętrznych, Warszawa 2015.

Weidenfeld W., Wessels W., Europa od A do Z. Podręcznik integracji europejskiej, Wyd. Wokół Nas, Gliwice 2002.

Zięba R., UE jako aktor stosunków międzynarodowych, Wyd. Scholar, Warszawa 2003.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- ma szczegółową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji ekonomicznych, politycznych, prawnych w Ameryce Łacińskiej i Karaibach oraz o normach i regułach nimi rządzących

- posiada pogłębioną wiedzę pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (historii gospodarczej, socjologii, nauk o polityce, ekonomii) w zakresie Ameryki Łacińskiej i Karaibów i międzynarodowych stosunków gospodarczych i politycznych

Umiejętności:

- potrafi samodzielnie porównywać i krytycznie interpretować przyczyny i skutki zjawisk ekonomicznych, politycznych i kulturowych w Ameryce Łacińskiej i Karaibach w oparciu o specjalistyczne źródła

- stosując teorie nauk ekonomicznych, w oparciu o krytyczną analizę literatury przedmiotu i przy użyciu właściwej metodologii umie formułować własne wnioski odnośnie dynamiki złożonych zjawisk ekonomicznych, politycznych i kulturowych w Ameryce Łacińskiej

Kompetencje:

- rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się również samodzielnie i jest świadom zobowiązania osoby wykształconej do stymulowania rozwoju intelektualnego i zawodowego u innych osób

-potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

Metody i kryteria oceniania:

Metody zaliczenia:

Ocena końcowa jest wypadkową trzech elementów (z wagami wskazanymi poniżej):

20% = ocena prac domowych, dyskusji/prezentacji zadanych lektur, etc.;

60% = ocena projektu i jego prezentacji w klasie;

(Projekt ma charakter samodzielnej pracy badawczej, temat będzie ustalony podczas pierwszych trzech spotkań)

20% = wynik testu/egzaminu końcowego (test pisemny; może zawierać pytania z odpowiedziami do wyboru, typu prawda-fałsz oraz krótkie pytania otwarte) – do przeprowadzenia w trakcie sesji egzaminacyjnej.

Próg zaliczenia zajęć wynosi 50%.

Poprawka (w poprawkowej sesji egzaminacyjnej) składa się wyłącznie z testu pisemnego (format jak wyżej) Test liczyć się będzie za 100% (oceny z projektu i innych prac wykonywanych w czasie zajęć nie będą brane pod uwagę).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)