Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekt kulturowy: Warsztaty dziennikarskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4206-I-P-PK-5
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Projekt kulturowy: Warsztaty dziennikarskie
Jednostka: Centrum Studiów Latynoamerykańskich (CESLA)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z popularnymi gatunkami dziennikarskimi oraz językiem wypowiedzi dziennikarskiej. Projekt zakłada pracę studentów indywidualnie nad tekstami dziennikarskimi oraz pracę w zespole newsroomu. Na koniec studenci będą mogli zaprezentować swój dorobek dziennikarski, poddać go ocenie koleżeńskiej i wymienić się doświadczeniami

Pełny opis:

I. Wprowadzenie do dziennikarstwa

II. Warsztat dziennikarza- popularne gatunki dziennikarskie (informacyjne i publicystyczne)- język wypowiedzi dziennikarskiej- etyka zawodowa- dobór wiarygodnych źródeł

III. Prezentacja dorobku dziennikarskiego- wystąpienia publiczne- uzasadnienie tematyki własnej pracy dziennikarza- zabieranie głosu w dyskusji- odpowiedź na krytykę oraz na pochwałę

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie. Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfigurację komunikacji społecznej, Warszawa 2012

Furman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K., Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów 2001

Furman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Kraków 2007

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2004

Literatura uzupełniająca:

Adamowski J. (red.), O warsztacie dziennikarskim, Warszawa 2002

Kunczik M, Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000

Możdżonek A. (red.), Mistrzowie felietonu, Warszawa 1999

Mroziewicz K., Dziennikarz w globalnej wiosce, Warszawa 2004

Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka, biznes, Warszawa 2001

Olszański L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student:

- zna różne źródła informacji i potrafi przeprowadzać ich selekcję pod kątem ich użyteczności dla opracowywanego tematu

- rozróżnia gatunki dziennikarskie i język wypowiedzi dziennikarskiej każdego z nich i potrafi zastosować je w swojej pracy

- rozumie zadania i wyzwania zawodu dziennikarza oraz pojęcie etyki zawodowej

- posiada umiejętność krytycznego odbioru przekazu medialnego

- potrafi redagować samodzielnie teksty dziennikarskie na temat Ameryki Łacińskiej

- wie jak organizować swoją pracę w ramach newsroomu

- umie prezentować wyniki swojej pracy podczas wystąpień publicznych oraz uczestniczyć w dyskusji

- jest przygotowany do rozpoczęcia pracy w dynamicznym środowisku mediów

Metody i kryteria oceniania:

Ocena zostanie dokonana na podstawie złożenia samodzielnie zredagowanych tekstów (newsy, artykuł oraz felieton). Pod uwagę będzie brana kreatywność, jakość artykułów oraz terminowość wykonywanych zadań dziennikarskich.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)