Projekt kulturowy: Warsztaty dziennikarskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4206-PK-3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Projekt kulturowy: Warsztaty dziennikarskie |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z popularnymi gatunkami dziennikarskimi oraz językiem wypowiedzi dziennikarskiej. Projekt zakłada pracę indywidualną oraz w grupach. Na koniec kursu studenci będą mogli zaprezentować swój dorobek dziennikarski, poddać go ocenie koleżeńskiej i wymienić się doświadczeniami. |
Pełny opis: |
I. Wprowadzenie do dziennikarstwa - zarys historii dziennikarstwa - ewolucja mass mediów - współczesne zadania i wyzwania dziennikarstwa II. Praca dziennikarza - popularne gatunki dziennikarskie - język wypowiedzi dziennikarskiej - etyka zawodowa III. Źródła informacji - dobór wiarygodnych źródeł - konferencje prasowe i briefingi - przeprowadzanie wywiadów IV. Prezentacja pracy dziennikarskiej - wystąpienia publiczne - uzasadnienie tematyki pracy - udział w dyskusji - odpowiedź na pochwałę i krytykę |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Furman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K., Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów 2001 Furman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Kraków 2007 Kunczik M, Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000 Olszański L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006 Literatura dodatkowa Adamowski J. (red.), O warsztacie dziennikarskim, Warszawa 2002 Adams S., Hicks W., Wywiad dziennikarski, Kraków 2007 Adamski A, Media w analogowym i cyfrowym świecie. Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfigurację komunikacji społecznej, Warszawa 2012 Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2004 Możdżonek A. (red.), Mistrzowie felietonu, Warszawa 1999 Mroziewicz K., Dziennikarz w globalnej wiosce, Warszawa 2004 Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka, biznes, Warszawa 2001 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po ukończeniu kursu studenci: - posiadają wiedzę z zakresu historii i współczesności dziennikarstwa - są zaznajomieni z ewolucją środków komunikacji masowej i dostrzegają możliwości i ograniczenia każdego z nich - znają podstawowe teorie i terminologię używane w medioznawstwie - rozumieją zadania i wyzwania zawodu dziennikarza oraz pojęcie etyki zawodowej UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu kursu studenci: - rozróżniają gatunki dziennikarskie i ich język wypowiedzi - potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z różnorodnych źródeł w pracy dziennikarskiej - potrafią krytycznie odbierać przekazy medialne - umieją wyjaśnić i zinterpretować poszczególne zjawiska i procesy zachodzące w Ameryce Łacińskiej na potrzeby pracy dziennikarskiej - potrafią prezentować swoje argumenty w sporach dotyczących Ameryki Łacińskiej, używając narzędzi dziennikarskich - potrafią łączyć wiedzę z różnych dyscyplin i wykorzystywać ją w pracy nad tekstami dziennikarskimi KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po ukończeniu kursu studenci: - potrafią współdziałać i pracować w grupie - umieją publicznie prezentować wyniki swojej pracy oraz formułować argumenty w dyskusji - potrafią odpowiednio zaplanować i zrealizować samodzielnie lub w grupie zadania dziennikarskie |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zostanie dokonana na podstawie aktywności w czasie zajęć, a także oddania samodzielnie zredagowanego felietonu oraz przygotowania w grupach programu telewizyjnego lub radiowego, w następującym stosunku: Aktywność – 20% Felieton – 30% Program radiowy lub telewizyjny – 50%. Dozwolona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. Większa liczba nieusprawiedliwionych nieobecności skutkować będzie brakiem możliwości zaliczenia przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.