Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekt kulturowy: Warsztaty dziennikarskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4206-PK-3
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projekt kulturowy: Warsztaty dziennikarskie
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z popularnymi gatunkami dziennikarskimi oraz językiem wypowiedzi dziennikarskiej. Projekt zakłada pracę indywidualną oraz w grupach. Na koniec kursu studenci będą mogli zaprezentować swój dorobek dziennikarski, poddać go ocenie koleżeńskiej i wymienić się doświadczeniami.

Pełny opis:

I. Wprowadzenie do dziennikarstwa

- zarys historii dziennikarstwa

- ewolucja mass mediów

- współczesne zadania i wyzwania dziennikarstwa

II. Praca dziennikarza

- popularne gatunki dziennikarskie

- język wypowiedzi dziennikarskiej

- etyka zawodowa

III. Źródła informacji

- dobór wiarygodnych źródeł

- konferencje prasowe i briefingi

- przeprowadzanie wywiadów

IV. Prezentacja pracy dziennikarskiej

- wystąpienia publiczne

- uzasadnienie tematyki pracy

- udział w dyskusji

- odpowiedź na pochwałę i krytykę

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Furman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K., Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów 2001

Furman W., Kaliszewski A., Wolny-Zmorzyński K., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Kraków 2007

Kunczik M, Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000

Olszański L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006

Literatura dodatkowa

Adamowski J. (red.), O warsztacie dziennikarskim, Warszawa 2002

Adams S., Hicks W., Wywiad dziennikarski, Kraków 2007

Adamski A, Media w analogowym i cyfrowym świecie. Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfigurację komunikacji społecznej, Warszawa 2012

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2004

Możdżonek A. (red.), Mistrzowie felietonu, Warszawa 1999

Mroziewicz K., Dziennikarz w globalnej wiosce, Warszawa 2004

Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka, biznes, Warszawa 2001

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Po ukończeniu kursu studenci:

- posiadają wiedzę z zakresu historii i współczesności dziennikarstwa

- są zaznajomieni z ewolucją środków komunikacji masowej i dostrzegają możliwości i ograniczenia każdego z nich

- znają podstawowe teorie i terminologię używane w medioznawstwie

- rozumieją zadania i wyzwania zawodu dziennikarza oraz pojęcie etyki zawodowej

UMIEJĘTNOŚCI

Po ukończeniu kursu studenci:

- rozróżniają gatunki dziennikarskie i ich język wypowiedzi

- potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z różnorodnych źródeł w pracy dziennikarskiej

- potrafią krytycznie odbierać przekazy medialne

- umieją wyjaśnić i zinterpretować poszczególne zjawiska i procesy zachodzące w Ameryce Łacińskiej na potrzeby pracy dziennikarskiej

- potrafią prezentować swoje argumenty w sporach dotyczących Ameryki Łacińskiej, używając narzędzi dziennikarskich

- potrafią łączyć wiedzę z różnych dyscyplin i wykorzystywać ją w pracy nad tekstami dziennikarskimi

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Po ukończeniu kursu studenci:

- potrafią współdziałać i pracować w grupie

- umieją publicznie prezentować wyniki swojej pracy oraz formułować argumenty w dyskusji

- potrafią odpowiednio zaplanować i zrealizować samodzielnie lub w grupie zadania dziennikarskie

Metody i kryteria oceniania:

Ocena zostanie dokonana na podstawie aktywności w czasie zajęć, a także oddania samodzielnie zredagowanego felietonu oraz przygotowania w grupach programu telewizyjnego lub radiowego, w następującym stosunku:

Aktywność – 20%

Felieton – 30%

Program radiowy lub telewizyjny – 50%.

Dozwolona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. Większa liczba nieusprawiedliwionych nieobecności skutkować będzie brakiem możliwości zaliczenia przedmiotu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)