American Science Fiction Cinema - advanced (Amerykańskie kino science fiction - zaawansowany)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD162-A |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | American Science Fiction Cinema - advanced (Amerykańskie kino science fiction - zaawansowany) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia - program zaawansowany Zajęcia do wyboru - koszyk 1 - studia MA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Kurs koncentruje się na amerykańskim kinie science fiction po drugiej wojnie światowej, od tanich produkcji klasy B z lat 50., które niezależnie od zniko-mych budżetów, jak żadne inne produkcje filmowe odzwierciedlały zimnowo-jenną paranoję, do najnowszych tytułów dotyczących praktycznie każdego obszaru problemów współczesnego świata (politykę, ekologię, problemy spo-łeczne). |
Pełny opis: |
Lista 20 najlepiej sprzedających się amerykańskich filmów zawiera 16 pro-dukcji, które można uznać za ogólnie fantastyczne. Wśród nich, 11 to pozycje stricte science fiction. Liczba ta dobrze odzwierciedla dramatyczną ewolucję, jaką gatunek ten przeszedł w ciągu ostatnich 40 lat od filmów klasy B do wy-sokobudżetowych produkcji. Kurs skupia się na amerykańskim kinie science fiction po drugiej wojnie światowej, od tanich produkcji klasy B z lat 50., które niezależnie od znikomych budżetów, jak żadne inne produkcje filmowe od-zwierciedlały zimnowojenną paranoję, do najnowszych tytułów dotyczących praktycznie wszystkich problemów współczesnego świata (politykę, ekologię, problemy społeczne). Kurs ma za zadanie zapoznać studentów z historią i teorią amerykańskiego kina science fiction, m.in. takimi zagadnieniami jak jego ontologia, miejsce w hollywoodzkim przemyśle filmowym oraz główne kierunki, jak również pokazać oraz nauczyć studentów jak odczytywać metaforykę kina sf w Stanach Zjednoczonych, dzięki której pozostaje ono jednym z najbardziej czułych barometrów amerykańskich wyzwań, marzeń oraz lęków. |
Literatura: |
Wybrane filmy: - The Day the Earth Stood Still (1951) - Forbidden Planet (1956) - 2001: Space Odyssey (1968) - Planet of the Apes franchise Wybrane opracowania krytyczne: - M. Keith Booker Alternate Americas. Science Fiction Film and American Culture - Mark Bould Science Fiction - Carl Freedman “Kubrick's 2001 and the Possibility of a Science-Fiction Cinema” - Annette Kuhn Alien Zone - Adilifu Nama Black Space: Imagining Race in Science Fiction Film (selec-tions) - Vivian Sobchack Screening Space. The American Science Fiction Film |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA • posiada wiedzę dotyczącą przeszłości i teraźniejszości kina sf w USA • jest świadomy ewolucji filmu sf i jego zróżnicowania • posiada zaawansowaną wiedzę historycznych kontekstów kina science fic-tion w USA 2. UMIEJĘTNOŚCI • umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi • potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do kina sf • potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych za-gadnień, zjawisk i tekstów 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • jest świadomy kulturowego znaczenia science fiction • jest otwarty na nowe zjawiska i idee w zakresie najnowszej kultury amery-kańskiej • rozumie i docenia rolę Stanach Zjednoczonych w rozwoju globalnych kon-wencji science fiction |
Metody i kryteria oceniania: |
* aktywność na zajęciach (zajęcia oraz Slack) - 35% * prezentacja wybranego tekstu krytycznego w czasie zajęć - 25% * praca semestralna/projekt - 40% Ocena końcowa (sumaryczna z powyższych): ponad 90% – 5; 85-89% – 4+; 75-84% – 4; 70-74% – 3+; 60-69% – 3. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.