Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Doctoral Seminar: Anglophone Cultural Studies (Seminarium doktoranckie: Kulturoznawstwo anglojęzyczne)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-ZS301s
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Doctoral Seminar: Anglophone Cultural Studies (Seminarium doktoranckie: Kulturoznawstwo anglojęzyczne)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria doktoranckie

Skrócony opis:

Seminarium przeznaczone jest dla doktorantek i doktorantów studiujących w szkołach doktorskich i prowadzących badania w zakresie szeroko pojętej humanistyki. Tematyka seminarium zasadniczo obejmuje współczesne, tj. dwudziesto- i dwudziestopierwszowieczne, kulturoznawstwo i literaturoznawstwo anglojęzyczne.

Pełny opis:

Seminarium przeznaczone jest dla doktorantek i doktorantów studiujących w szkołach doktorskich i prowadzących badania w zakresie szeroko pojętej humanistyki. Tematyka seminarium zasadniczo obejmuje współczesne, tj. dwudziesto- i dwudziestopierwszowieczne, kulturoznawstwo i literaturoznawstwo anglojęzyczne. Seminarium ma dwa osobne, lecz blisko powiązane ze sobą cele: 1) wsparcie w rozwijaniu i konceptualizacji projektów doktorskich uczestniczek i uczestników; 2) pogłębienie ich wiedzy na temat współczesnych kultur anglojęzycznych poprzez dyskusje nad wybranymi lekturami.

Literatura:

Lektury zostaną dobrane na początku semestru ze wzlędu na specjalizację i zainteresowania badawcze uczestniczek i uczestników seminarium.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu uczestniczka:

1. WIEDZA

* posiada wiedzę dotyczącą współczesnego kulturoznawstwa i literaturoznawstwa anglojęzycznego

* rozróżnia główne dyskursy współczesnego kulturoznawstwa i literaturoznawstwa anglojęzycznego

* jest świadomy różnic pomiędzy poszczególnymi szkołami i metodologiami

2. UMIEJĘTNOŚCI

* umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi

* potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do zjawisk kulturowych

* potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych przejawów współczesnej kultury

* potrafi wyszukiwać źródła, formułować tezy i udowadniać je używając materiał dowodowy

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

* jest świadoma różnic kulturowych między krajami obszaru anglojęzycznego

* jest otwarta na nowe zjawiska i idee w zakresie kultury krajów obszaru anglojęzycznego

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w seminariach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium doktoranckie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Graff-Osser
Prowadzący grup: Agnieszka Graff-Osser
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium doktoranckie - Zaliczenie
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

Let’s Talk about Race (ASC PhD Seminar, Agnieszka Graff, Fall 2023)

Porozmawiajmy o rasie

SHORT DESCRIPTION:

The readings (and viewings) selected for this semester are all devoted to a single topic: race. The books are significant contributions to the new wave of discourse around race relations in the US. They are aimed at a general reading public, but based on serious research. Together, they will provide us with insight into one of the most significant debates in US culture today. In the second half of each class meeting one student will present his/her work.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

LONG:

In recent years several thinkers – historians, sociologists, political scientists – have made the argument that US society is a race-based caste system, thus not quite a democracy. The claim is shocking if you are accustomed to the concept of color-blindness, or to the liberal view of racial progress, the optimistic tale of America’s increasing inclusiveness, etc. Yet, the idea of America’s racist roots and the continuing importance of the racial divide – with roots in Critical Race Theory, hotly contested by the right – is no longer considered radical. It is reflected in the Black Lives Matter movement, examined in progressive media, and implicit in many works of popular culture, art, film and literature. So let’s talk about it – the arguments, the evidence, the implications. Most (but not all) the books on our list are written by academics. Each has made a significant impact. BLM is obviously in the background as is the resurgence of racism on the right.

The second part of each class is – as usual – devoted to one participant’s PhD project. You will present your work, give us something to read or watch, and we will hold an in-depth discussion of your project.

Literatura: (tylko po angielsku)

Readings for 8 meetings:

1. Michelle Alexander, The New Jim Crow: Mass Incarceration in the Age of Colorblindness (The New Press, 2012); Viewing: 13th (Documentary film dir. by Ava du Varnay, 2016)

2. Carol Anderson, White Rage: The Unspoken Truth of Our Racial Divide (Bloomsbury Publishing, 2016)

3. Ta-Nehisi Coates, We Were Eight Years in Power (Random House, 2018)

4. Robin DiAngelo, White Fragility: Why It’s So Hard for White People to Talk About Racism (Beacon Press, 2018)

5. Isabel Wilkerson, Caste: The Origins of Our Discontents (Random House, 2020)

6. Christopher J. Lebron, The Making of Black Lives Matter: A Brief History of an Idea (Oxford University Press, 2023)

7. Viewing: Jordan Peele: Get Out and NOPE. Reading: Kevin Wynter, Critical Race Theory and Jordan Peele's ‘Get Out’ (Bloomsbury Academic, 2022)

8. Reading and viewing for final class meeting is to be selected. Our options include: Selections from: ed. Jelani Cobb and David Remnick, The Matter of Black Lives: Writing from The New Yorker (2021 HarperCollins, 2021); Ibram X. Kendi, Stamped from the Beginning: The Definitive History of Racist Ideas in America (Bold Type Books, 2017); George Fredrickson, Racism: A Short History. New edition with foreword by Albert Camarillo (Princeton UP 2016).

Uwagi: (tylko po angielsku)

In order get credit, you need to:

- attend the seminar and do the reading (one absence per semester is accepted);

- present your work to the class;

- contribute at least three times to the Kampus forum, responding to readings.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)