Stosowanie sygnaturowych zalet charakteru w pracy dydaktycznej – ZIP
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0508-SSZCPD-OG-ZIP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Stosowanie sygnaturowych zalet charakteru w pracy dydaktycznej – ZIP |
Jednostka: | Biuro Programu ZIP i Innowacji Dydaktycznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie w ramach ZIP dla doktorantów |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest wypełnienie i podpisanie (podczas pierwszych zajęć) Deklaracji uczestnika/uczestniczki projektu i Oświadczenia uczestnika/uczestniczki projektu. Rezygnacja z udziału w zajęciach w trakcie ich trwania wiąże się ze zwrotem kosztów żetonów ZIP wykorzystanych do rejestracji na zajęcia. Oczekiwania pod adresem uczestników (umiejętności, oprogramowanie, oprogramowanie, sprzęt) komputer z kamerą i mikrofonem, aplikacja Google Meet, W trakcie zajęć uczestnicy będą proszeni o zalogowanie się i wypełnienie w języku polskim testu Zalet charakteru |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu rozwijanie poczucia kontroli nad własnymi zaletami charakteru przez uświadomienie sobie własnych zalet charakteru, eksplorację ich dotychczasowych zastosowań w pracy dydaktycznej i znajdowanie ich nowych i częstszych zastosowań w obszarze pracy dydaktycznej |
Pełny opis: |
Zgodnie z podejściem psychologii pozytywnej, świadome korzystanie z mocnych stron charakteru przynosi szereg korzyści w życiu zawodowym, osobistym i emocjonalnym, a także zdrowotnym. Korzystanie z tzw. zalet sygnaturowych sprawia, że wykonywanie różnych czynności wiąże się z pozytywnymi emocjami, zaangażowaniem w zadania oraz sprzyja szybszym postępom, zwiększa pewność siebie przy wykonywaniu zadań, i sprzyja ich realizacji. Zajęcia mają na celu rozwijanie poczucia kontroli nad własnymi zaletami charakteru przez uświadomienie sobie własnych zalet charakteru, eksplorację ich dotychczasowych zastosowań w pracy dydaktycznej i znajdowanie ich nowych i częstszych zastosowań w obszarze pracy dydaktycznej. W trakcie zajęć uczestnicy będą mieli okazję, by przyjrzeć się własnym wyobrażeniom charakterystyk dobrego wykładowcy, uświadomić sobie własne zalety charakteru, w tym zalety sygnaturowe oraz rozwinąć umiejętności ich świadomego ich stosowania w zakresie pracy dydaktycznej. Zajęcia będą oparte o aktywne techniki obejmujące autorefleksję, dyskusje, pracę w małych zespołach. Zajęcia mają na celu rozwijanie poczucia kontroli nad własnymi zaletami charakteru przez uświadomienie sobie własnych zalet charakteru, eksplorację ich dotychczasowych zastosowań w pracy dydaktycznej i znajdowanie ich nowych i częstszych zastosowań w obszarze pracy dydaktycznej. Prowadząca jest trenerem warsztatów umiejętności psychospołecznych rekomendowanym przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Pracuje na Wydziale Psychologii UW. Uczy jak projektować i prowadzić szkolenia, na studiach magisterskich i podyplomowych (m.in. Psychologia Pozytywna w Praktyce). Ukończyła specjalizację "Foundations of Positive Psychology”, realizowaną przez University of Pennsylvania on Coursera, prowadzoną przez jednego z twórców koncepcji zalet charakteru, a potem kursy realizowane przez VIA Institute on Character. Prowadziła warsztaty dotyczące zalet charakteru dla dydaktyków, pracowników administracji UW i dla studentów UW. |
Literatura: |
Rozdziały nt wybranych zalet charakteru: Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004). Character Strengths and Virtues : A Handbook and Classification. Washington, DC: Oxford University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=129815 =pl&site=eds-live McGovern, T. V, & Stowell, J. R. (2012). Faculty virtues and character strengths: Reflective exercises for sustained renewal. Materiały zostały pozyskane ze strony Stowarzyszenia Nauczania Psychologii (Society for the Teaching of Psychology – STP) http://teachpsych.org/. Niemiec, R. M., & Wedding, D. (2013). Positive Psychology at the Movies: Using Films to Build Character Strengths and Well-Being Gottingen, Germany: Hogrefe. www.viacharacter.org/research/findings |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu szkolenia uczestnik: ● Rozumie własne zalety charakteru. ● Posiada podstawową wiedzę o zaletach charakteru, wie czym są zalety sygnaturowe i dlaczego ich częste stosowanie jest ważne. ● Umie zidentyfikować sposoby zastosowania własnych zalet charakteru w obecnej pracy dydaktycznej. ● Wie, jak zastosować wybrane zalety charakteru do bardziej satysfakcjonującego wykonywania wybranych zadań w pracy zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Prowadzenie dzienniczka dotyczącego własnych zalet charakteru pomiędzy zajęciami. Obecność. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.