Wstęp do komunikacji międzykulturowej na uniwersytecie (warsztat) – ZIP
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0508-WDKMU-OG-ZIP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do komunikacji międzykulturowej na uniwersytecie (warsztat) – ZIP |
Jednostka: | Biuro Programu ZIP i Innowacji Dydaktycznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie w ramach ZIP dla doktorantów |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest wypełnienie i podpisanie (podczas pierwszych zajęć) Deklaracji uczestnika/uczestniczki projektu i Oświadczenia uczestnika/uczestniczki projektu. Rezygnacja z udziału w zajęciach w trakcie ich trwania wiąże się ze zwrotem kosztów żetonów ZIP wykorzystanych do rejestracji na zajęcia. Uczestnicy powinni rozumieć język angielski przynajmniej na poziomie B2 (materiały audiowizualne prezentowane podczas warsztatów są w języku angielskim). . |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem warsztatów jest wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności z zakresu komunikacji międzykulturowej z wyszczególnieniem kontekstu akademickiego. Bloki teoretyczne będą uzupełnione prezentacjami, materiałami audiowizualnymi i ćwiczeniami praktycznymi w oparciu o pracę na konkretnych przykładach. Podczas warsztatu przewidziany będzie czas na omówienie przykładów z doświadczeń uczestników. Aby wziąć udział w warsztatach nie trzeba posiadać wiedzy z zakresu nauk humanistyczno-społecznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia oferowane są w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju UW, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach PO WER, ścieżka 3.5. Zasady korzystania z oferty zajęć ogólnouniwersyteckich dla doktorantów w ZIP (pn. Regulamin Zintegrowanego kształcenia doktorantów UW) dostępne są na stronie: www.zip.uw.edu.pl Warsztaty ze wstępu do komunikacji międzykulturowej zaplanowane są w oparciu o trzy istotne perspektywy: wiedza akademicka, ćwiczenia warsztatowe i doświadczenia własne uczestników i uczestniczek. Każdy z bloków tematycznych zawiera prezentacje i materiały, na podstawie których cała grupa będzie wspólnie pracować nad praktycznymi przykładami pozwalającymi odnieść podejście teoretyczne do sytuacji codziennych. Podczas pierwszego i drugiego spotkania przyjrzymy się rozumieniu pojęcia kultury z perspektywy komunikacji międzykulturowej (w oparciu o teorie E.T. Halla oraz G. Hofstedego). Określimy również na czym polega komunikacja międzykulturowa i czemu jest ważna w kontekście pracy na uniwersytecie. Kolejnym elementem będzie przedstawienie faz, które przechodzą osoby studiujące lub pracujące za granicą oraz jaki może mieć to wpływ na ich codzienne życie. W trakcie kolejnego spotkania omówimy teorię wymiarów kultury (w oparciu o teorie E.T. Halla oraz G. Hofstedego) oraz ich wpływ na komunikację w zespołach składających się z przedstawicieli różnych narodowości. Na ostatnim spotkaniu przedstawione zostaną narzędzia, które ułatwiają komunikację z osobami pochodzącymi z innych kultur (nawet takich, które nie są nam dobrze znane). Drugim elementem spotkania będzie omówienie wpływu jaki może mieć kultura na proces uczenia się i nauczania. Warsztat skierowany jest do doktorantów i doktorantek, którzy chcą rozwinąć umiejętności pracy w wielokulturowych zespołach. Uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się jak odczytywać kody kulturowe, które kształtują zachowanie w różnych sytuacjach. Porozmawiamy również o tym, na jakie aspekty zwracać uwagę w komunikacji z osobami pochodzącymi z kultur, których nie znamy. Dzięki zróżnicowanym metodom pracy warsztatowej online, grupa pozna i przećwiczy narzędzia ułatwiające komunikację z obcokrajowcami, z wyszczególnieniem kontekstu akademickiego. Umiejętności rozwinięte podczas warsztatów ułatwią komunikację z przedstawicielami innych kultur, zarówno na uczelni, jak i w innych aspektach życia, jak np. relacje zawodowe, czy prywatne. Katarzyna Kucharska, absolwentka Instytutu Kultury Polskiej UW i Lancaster University. Studiowała antropologię w Uniwersytecie Amsterdamskim. Ukończyła kursy z zakresu animacji kultury, komunikacji międzykulturowej oraz trenerskie w kraju i za granicą. Trenerka umiejętności międzykulturowych i koordynatorka międzynarodowych oraz wielokulturowych projektów w ramach UCW UW. |
Literatura: |
Literatura uzupełniająca |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu warsztatów uczestnik: - Zna różne modele i definicje kultury w komunikacji międzykulturowej. - Rozumie w jaki sposób kultura kształtuje odbiór i nastawienie do świata. - Rozumie w jaki sposób przebiega proces akulturacji oraz jaki ma to wpływ na studentów zagranicznych studiujących na UW. - Zna wymiary kultur, które kształtują zachowania, wartości i postawy jednostek. - Zna model DIVE ułatwiający unikanie nieporozumień wynikających z różnic kulturowych. - Potrafi korzystać z modelu DIVE w sytuacjach komunikacji z zagranicznymi studentami zarówno bezpośredniej, jak i online. - Rozumie w jaki sposób różne wymiary kultury kształtują oczekiwania związane z procesem dydaktycznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności oraz aktywności podczas warsztatów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.